Det verkar som om Logo max klarar 28 dig.in och 16 dig ut.
Är det någon här som vet om Logo har någon BUS anslutning för kommunikation med andra Logo?
 
villafors skrev:
Det verkar som om Logo max klarar 28 dig.in och 16 dig ut.
Är det någon här som vet om Logo har någon BUS anslutning för kommunikation med andra Logo?
Nej, det har de inte, om man inte går omvägar via andra snitt.
Du kan ju titta på tex Moeller:s motsvarighet, de har möjlighet till tvärkommunikation utan några extra tillägg.
Siemens små PLC i S7-200 serien kan du även titta på de är inte mycket dyrare än LOGO odyl men med mycket bättre möjligheter även vad gäller kommunikation.
 
Siemens S7-200 är snäppet bättre än LOGO, men har för mig att det även med S7-200 är begränsat med kommunikation mellan PLC:erna. S7-1200 heter den nya serien från Siemens som väl delvist ersätter gamla S7-200.
Själv funderar jag på att använda Mitsubishi's FX3G för har erfarenhet från jobbet av den.
LOGO är bra men som det framkommit här så har den begränsade funktioner när det gäller många IO'n och nätverk.
 
Vilka omvägar menar du? Vilka andra snitt?

Det finns en kommunikationsmodul till Logo för något som heter AS-i.
Hur funkar det?
 
LOGO kan vara slav i ett AS-i nätverk men det kräver att det finns en master (som inte är en LOGO, tex S7-200). Från Mastern till Slaven kan det skickas 4 bitar och tas emot 4 bitar (signaler) (eller var vet 2+2 bitar, minns inte).

För många applikationer i hemautomation kan det nog vara tillräckligt, speciellt om man är lite fiffig med signalhanteringen. Analoga signaler som temperatur etc kan inte skickas via AS-i.

Som "ensamma" styrningar av enklare saker är LOGOn lämplig men inte för ett mera avancerat hemmaautomationsnätverk. Det är min åsikt.

Jag tänkte kombinera en PLCs mångsidighet gällande programmering och möjligheter, samt billiga enkla Dallas 1-wire bus för nätverket så får in data till PLCn och styrning ut.
 
Är det inte så att Logo kan anslutas till knx som deltagare?
 
Lite nybörjare på detta. Men hur styr man reläerna i Logo contact 230V modulen? Är det digitala signaler eller med brytspänning, hur mycket?
 
mawe3661 skrev:
Lite nybörjare på detta. Men hur styr man reläerna i Logo contact 230V modulen? Är det digitala signaler eller med brytspänning, hur mycket?
Jag tycker det helt och hållet är dumheter att ha den med i deras LOGO!-serie om det jag tror stämmer, men det verkar som det bara är en helt vanlig liten kontaktor.

Du matar den med ström genom A1>A2. Strömmen till spolen styr du med en av relä-utgångarna på PLC:t.

Du skriver "hur styr man reläerna", har du förstått att det bara är ett relä/kontaktor i enheten? När A1>A2 får ström så sluts alla 3 NO-genomgångarna och NC-genomgången öppnar.
 
Jag var nog lite otydlig. Om jag skulle vilja styra den från en pc och inte en PLC, vilken spänning/ström behövs för att styra reläerna? Hittar inte den specifikationen... Vet du om det finns en annan modell med 3 brytande kontakter och en slutande istället?
 
mawe3661 skrev:
Jag var nog lite otydlig. Om jag skulle vilja styra den från en pc och inte en PLC, vilken spänning/ström behövs för att styra reläerna? Hittar inte den specifikationen... Vet du om det finns en annan modell med 3 brytande kontakter och en slutande istället?
Logo Contact 230V kräver 230 spolspänning, Contact 24V kräver 24V, ingendera kan du få från en dator. Så med sådana så måste du ha en krets med egna utgångar imellan som du styr med datorn.

Om du ska driva ett relä så mäste du nog ha ett halvledarerelä, om det nu ens går med ett sådant, annars orkar nog inte datorn driva det.

Hos Elfa hittar jag inga halvledarreläer med växlande eller brytande kontakter, bara slutande. 37-411-21 kanske går att driva via parallellporten på en dator, jag är dock tämligen dålig på vad man kan använda parallell-/serieportar till och vad de klarar.

Den har bara en slutande genomgång så om du ska styra fyra saker så krävs det fyra stycken. Då kostar dom 876 kronor.

Men jag rekommenderar absolut att införskaffa någon enhet du kan styra med datorn och som har 24 volts utgångar eller reläutgångar. Och att sedan använda den för att styra ett vanligt relä/kontaktor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.