Från början har jag tänkt mig ett lutat och vitoljat massivt grangolv i köket men börjar bli lite rädd att gran är för mjukt. Jag tänkte då att björk är ett hårdare material som skulle kunna ersätta gran och vara det som närmast "liknar" gran vad gäller kvistar, ljushet och sånt (har jag fått för mig iaf).

Jag undrar nu om alla träsorter lämpar sig för lutning och oljning? Eller har ni andra förslag?

Mvh
/Nicolas
 
Ask, men bara den vita veden, är ett bättre val än björk. Asken är lika hård som ek och mer lik gran än björk i färg och struktur. Björk är rätt mjukt till kök, även om den är bättre än gran. Annars kan lönn funka, ser ut som björk men är hårdare och passar därför bättre till rum med hårdare slitage.
 
Ok, tack!
Men hur är det med björk (och andra lövträ) ? har de samma egenskaper som gran och furu vad gäller lutning och olja/såpa. Man brukar säga att ett välskött oljat eller såpat gran-/furugolv brukar bli "hårdare" med åren, det gäller förstås vilket träslag som helst, eller?
 
Jag tror inte man brukar luta annat än barrträ. Det behövs i vilket fall inte på ask som är hårt så det räcker från dag ett. Olja eller vax brukar man använda på lövträ, eller lack såklart men lacken är ju svårare att underhålla och känns inte alls som ett såpat/lutat golv att gå på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.