Vet ni var man vänder sig om man vill överklaga bestämmelserna om hur mycket man får bygga på en tomt? Vet ni även vad det kan kosta?
Som det ser ut nu får vi endast bygga 180 kvm på vår tomt som är över 1700 kvm.
Där är nu ett hus på 100 kvm och ett stort garage vilket gör att vi redan är uppe i 180 kvm. (Garaget är stort). Reglerna på tomten är från 1978 och de gäller tydligen fortfarande.
Vi har egen väg till tomten och inte en granne på någon sida av tomten så vi kan inte störa någon på något sätt. För oss låter det helt vansinnigt att inte få bygga mer.

Någon som kan hjälpa oss lite hur vi ska gå till väga och vad det kan tänkas kosta oss? man vill ju inte att det kostar för mycket att överklaga om man får ett nej.
 
Överklaga kan du inte göra eftersom bestämmelserna trätt i kraft.

Därimot kan du kanske få en dispens från planbestämmelserna. Jag skulle börja med Stadsarkitektkontoret i din kommun.
 
mycke_nu skrev:
Överklaga kan du inte göra eftersom bestämmelserna trätt i kraft.

Därimot kan du kanske få en dispens från planbestämmelserna. Jag skulle börja med Stadsarkitektkontoret i din kommun.
Okej ja då får vi börja i den änden. Suck det här kommer bli en lång process.
Men tycker inte du också att det låter konstigt att man inte kan bygga mer på en så stor tomt?
 
Eftersom du hänvisar till ett antal begränsningar så antar jag att det för tomten/området finns en detaljplan? Att begära att kommunen skall se över en detaljplan är omständligt och tar tid eftersom den inte enbart handlar om just er tomt utan ett större område. Själv lever jag med en detaljplan från 1946 och kommunen har inga planer på att se över den den närmaste tiden. Då bor jag ändå i en nära förort till stockholm och det är tätbebyggt.

Däremot kan du ansöka om bygglov som inte följer detaljplanen och försöka få dispens för det du önskar göra. Bygglovet kostar men en överklagan kostar inget. Det är gratis upp t.o.m. länsrätten (3:dje instans) om jag inte minns fel.

Återkoppla med vad det står i detaljplanen så blir det lättare att besvara din fråga!

Byggrätt, max byggnadsarea, boarea, hur många våningsplan etc?
 
Fabrikör Stava skrev:
Eftersom du hänvisar till ett antal begränsningar så antar jag att det för tomten/området finns en detaljplan? Att begära att kommunen skall se över en detaljplan är omständligt och tar tid eftersom den inte enbart handlar om just er tomt utan ett större område. Själv lever jag med en detaljplan från 1946 och kommunen har inga planer på att se över den den närmaste tiden. Då bor jag ändå i en nära förort till stockholm och det är tätbebyggt.

Däremot kan du ansöka om bygglov som inte följer detaljplanen och försöka få dispens för det du önskar göra. Bygglovet kostar men en överklagan kostar inget. Det är gratis upp t.o.m. länsrätten (3:dje instans) om jag inte minns fel.

Återkoppla med vad det står i detaljplanen så blir det lättare att besvara din fråga!

Byggrätt, max byggnadsarea, boarea, hur många våningsplan etc?
men om jag skickar in en byggandslovsansökan och får rätt på den? kan jag bygga då? eller är det straffbart om man ändå fått bygglov?vad kostar det att skicka in en ansökan om bygglov? kostar det något att bara ansöka om bygglovet? eller betalar man bara om man får bygglovet? vem bestämmer om jag har rätt till bygglovet eller inte?
 
I detaljplanen står det att vinden vi har inte får inredas, vi får endast bygga 180 kvm på tomten och 22 % vilket motsäger varandra, fattar inget av det. Vet inte om vi får bygga två våningar men vi väl ändå bara ha enplans.
jäkla hårda bestämmelser måste jag säga.
 
I vårt fall kostade bygglovet ca 11000 kr. Men det skiljer sig nog kommun till kommun.

Om jag fick gissa så står det att ni får bygga i 2 plan med max 22% av tomtarea såsom boarea, dvs enkelt utryckt den yta som finns innanför yttervägg. Det gör ca 180 kvm byggnadsyta vilket är den ytan byggnaden tar upp på tomten. Om det är p detta viset har du ganska generösa bygglovsregler.

Om du får bygglov får du givetvis bygga såvida ingen granne överklagar (vilket en granne alltid har rätt att få göra). Länsstyrelsen avgör om överklagan skall beviljas eller ej. Även det beslutet kan i sin tur överklagas till länsrätt osv osv.

Du betalar om du får beviljat bygglov (även om det överklagas). Ansökan kostar inget. Bygglovsavdelningen kan ta beslut på skrivbordet om det är ett enkelt ärende (tjänstemanna-beslut). Om ärendet är mer komplicerat och strider mot detaljplan vågar inte tjänstemannen ta det beslutet själv utan ärendet brukar avgöras i bygglovsnämnden, dvs en nämnd bestående av politiskt tillsatta personer.

Det bästa vore om du scannade in detaljplanen så går det lättare att besvara vad man får göra på din tomt.

Dina grannar, kan du hitta någon som har byggt ungefär som du själv önskar? En kommun skall ta beslut enl. likabehandlingsprincipen, dvs ge alla invånare ungefärligt samma förmåner om möjligt.
 
Jag kan försöka scanna i det i morgon.
Det verkar som att vi inte får bygga i två plan, eller rättare sagt vi får inte det eftersom takhöjden max får vara 4,5 meter. Fick precis reda på att vi tydligen redan fått dispens då garaget byggdes så allt utgör 199 kvm och då har vi alltså fått dispens med 19 kvm. Fast det är alltså de som bodde innan oss som gjort det.

Men om grannarna överklagar sen, kan de göra det när huset är färdigt? måste man riva det då?

Men om vi ansöker om bygglov alltså och då får igenom det, kostar det något eller kostar det något när vi börjar bygga? förstår inte riktigt eftersom ansökan inte kostar något. Om vi får det godkänt (oavsett om vi bestämmer oss för o bygga eller ej) så kan vi få en räkning från dem då? Men om vi inte får det godkänt kostar det inget? Eller är det som sagt bara om vi börjar bygga då?
 
Fabrikör Stava skrev:
Om ärendet är mer komplicerat och strider mot detaljplan vågar inte tjänstemannen ta det beslutet själv utan ärendet brukar avgöras i bygglovsnämnden, dvs en nämnd bestående av politiskt tillsatta personer.
Liten rättelse bara. Det handlar inte om att tjänstemännen inte vågar, de har sannolikt inte delegation att fatta sådana beslut. Alltså inte den befogenheten helt enkelt. Alla beslut fattas av en nämnd. Nämnden kan dock delegera vissa typer av beslut men det är fortfarande nämnden som formellt fattat beslutet. Exempel kan vara när en bygglovsansökan faller inom reglerna för en detaljplan då har en tjänsteman rätt att bevilja detta. Alla beslut som fattas på delegation rapporteras till nämnden så politikerna kan ta del av dem. Det kan ju vara bra att veta vilka beslut man fattat :D.
 
Jucismacker skrev:
med 19 kvm. Fast det är alltså de som bodde innan oss som gjort det.

Men om grannarna överklagar sen, kan de göra det när huset är färdigt? måste man riva det då?

Men om vi ansöker om bygglov alltså och då får igenom det, kostar det något eller kostar det något när vi börjar bygga? förstår inte riktigt eftersom ansökan inte kostar något. Om vi får det godkänt (oavsett om vi bestämmer oss för o bygga eller ej) så kan vi få en räkning från dem då? Men om vi inte får det godkänt kostar det inget? Eller är det som sagt bara om vi börjar bygga då?
Efter att du fått ett beviljat bygglov finns en överklagandeperiod (tre veckor). Om den löpt ut utan att någon överklagat har beslutet vunnit laga kraft och kan då inte överklagas. Har någon överklagat skall detta behandlas. Om överklagandet underkänns så är bygglovet giltigt, annars förklaras beslutet om bygglovet som ogiltigt. Dock kan du överklaga ett sådant beslut...

När det gäller kostnaden för bygglov varierar detta från kommun till kommun. En del vill ha delar betalt i samband med ansökan, andra allt i efterskott. I vissa kommuner kostar det bara pengar om bygglovet beviljas, i andra oavsett. Men generellt så kommer du få betala om du får ett beviljat bygglov oavsett om du börjar bygga eller inte. Ta kontakt med DIN kommun för att få reda på hur det förhåller sig för dig.
 
Mikael_L
mexitegel skrev:
Efter att du fått ett beviljat bygglov finns en överklagandeperiod (tre veckor). Om den löpt ut utan att någon överklagat har beslutet vunnit laga kraft och kan då inte överklagas.
Och för att göra det hela mer besvärligt är det tre veckor sedan de fått kännedom om beslutet. Så har en granne varit på utlandstjänstgöring kan överklagandet komma in i tid även om det är ett halvår efter.

Sen är alla sakägare de som är berörda, vilket är en luddig formulering som öppnar upp för mycket trassel. Är killen som brukar fågelspana från allmänningen bakom din tomt, över din tomt mot gärdet på andra sidan sakägare? Han är ju berörd ...
Men normalt sett kommer alla alltför fantasifulla påhitt om varför man skulle vara sakägare ignoreras.
 
Mikael_L skrev:
Och för att göra det hela mer besvärligt är det tre veckor sedan de fått kännedom om beslutet. Så har en granne varit på utlandstjänstgöring kan överklagandet komma in i tid även om det är ett halvår efter.

Sen är alla sakägare de som är berörda, vilket är en luddig formulering som öppnar upp för mycket trassel. Är killen som brukar fågelspana från allmänningen bakom din tomt, över din tomt mot gärdet på andra sidan sakägare? Han är ju berörd ...
Men normalt sett kommer alla alltför fantasifulla påhitt om varför man skulle vara sakägare ignoreras.
hihi kan man inte säga till grannarna direkt när vi får beslutet då? då har de ju 3 veckor på sig att överklaga och säger de inget då så kan vi väl börja bygga?
ska ringa i morgon o kolla med bygglov.
vi har iaf mailat till stadsplaneraren och hoppas han svarar snart så vi vet var vi ska vända oss.
 
Mikael_L
Det jag skrev är väl i realiteten inte så ofta något problem, men ibland får någon problem.

Att se till att grannarna fått bygglovet delgivet kan ju vara en god ide, men jag vet inte vad beviskravet är ifall dom plötsligt påstår att dom aldrig sett det. Att be kommunen skicka rekommenderat med mottagningsbevis borde vara rätt vattentätt.
 
Jovisst kan du säga till grannarna efter att du fått bygglov, det är dessutom det bästa sättet OM du misstänker att de ändå skall överklaga.

Sedan detta med takhöjd om 4,5 meter. Här finns olika sätt att uttrycka sig i detaljplanen. Oftast innebär det 4,5 meter upp till skärningspunkten mellan fasadliv och där takvinkeln möts. Med detta kan du kanske bygga 1,5 planare?
 
ja det kan ju vara så de menar, men vi vill ha allt i ett plan känner vi så 1m5 plans är inget vi är intresserade av att bygga.
någon av er som vet hur lång tid det kan ta från det att man söker bygglov till man får besked? och hur specifik måste man vara på ritningen man skickar in?
just nu har vi bara ritat lite i paint haha, har inget bättre program på datorn. någon som har tips på ett annat program man kan införskaffa eller som finns på nätet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.