MiaSthlm- mellangrå ..... svartgrå....mellanljusgrå... antracitgrå... Om ni specificerat fogfärg så kan ni prata med hantverkarna, annars skulle jag använda min tid och energi till något helt annat.

Varför skall vi acceptera att ett duschrum har helt annan fog färg än allt annat i huset? Har man inte brytt sig här om det estetiska så vet man inte heller om de brytt sig om det man inte ser.
Fogfärg är inte specificerat men man har väl samma färg överallt ?
Annars så känns det som man fått en slatt som vart över.
 
nikasp
Angående kakelfogen så tror jag det är svårt att ha nåt "case" när det inte är specat.
 
Kakelfog: säkert att det inte är beställt en viss färg?
Nog måste beställningen varit: vi vill ha detta kakel och denna färg på fogen? Åtminstone muntligt? En kaklad yta kan ju skilja väldigt i "utrycket" beroende på fogfärg
 
Ang fogfärg så varför skulle en byggare beställa en avvikande färg i ett badrum när alla andra lägenheter och och vårt badrum nr två har samma fog färg.
På vårt våningsplan finns det totalt 4 lägenheter och alla dessa har 2 badrum och hall med klinkers. Den mörkare fogfärgen finns endast i ett av våra badrum inte i någon av de andra lägenheternas badrum eller hall!
 
Bör tillägga att all klinkers i hall och badrum och alla lägenheter är i samma mörkgrå färg och som någon skrev att intrycket blir olika beroende på fogfärg.
 
MiaSthlm skrev:
Ang fogfärg så varför skulle en byggare beställa en avvikande färg i ett badrum när alla andra lägenheter och och vårt badrum nr två har samma fog färg.
På vårt våningsplan finns det totalt 4 lägenheter och alla dessa har 2 badrum och hall med klinkers. Den mörkare fogfärgen finns endast i ett av våra badrum inte i någon av de andra lägenheternas badrum eller hall!
Antingen tog den andra gråa nyansen slut eller så fick dom en laddning fel av leverantören.

Nu vet jag inte hur stor skillanden är - mellan mörkgrå och ljusgrå kan det ju bli ett annat intryck - två st olika mellangrå skulle jag inte haka upp mig på...

Men iaf: har ni avtalat om en specifik fogfärg så gå på byggaren - annars om det bara var standardkaklingen, eller ospecificerad kakelfog så bör ni vara glada för er nya fräscha lägenhet - det finns bra mkt värre saker än att inte färgen var exakt precis så som man föreställde sig - försök att inte haka upp dig på sådana detaljer då går man bara och irriterar sig på allt till slut.

/K
 
Mia: En liten fråga som har juridisk betydelse. Har ni en hyreslägenhet som er fastighetsvärd valt att renovera?

Eller pratar vi bostadsrätt så att ni är faktiska beställaren av tjänsten hantverkarna utfört?

Är det hyresrätt så har ni juridiskt väldigt svårt att hävda eran rätt, däremot er fastighetsvärd kan eventuellt göra det med eventuell hänvisning till enhetligheten i hans lägenheter. Obs detta är något som civilrättsligt är nästintill omöjligt att räkna med framgång på men med mycket goodwill eller hantverkare som inte orkar bråka kanske ni kan få hjälp.

Gäller det bostadsrätt och ni har en beställning så gäller offerten. Om det är specificerad offert med kakelmodell, fogfärg etc så är det avtalet som gäller. Om fogfärgen är ospecificerad finns ju diskussionen om vad konsumenten med fog (lite komiskt utryck i detta fallet) kunnat förvänta sig. Ser man till lagrådets utlåtande i förarbetena till lagtexten så är det reglerna i och för sig konsumentvänliga men har ändå aldrig varit med om något mål med sådana här petitessfel som bringat framgång. Era rena kostnader för att driva ett ärende i denna kaliber blir högre än vad ni kan åstadkomma och det vet de flesta vettiga firmor. Men sen kan ni ju eventuellt vara jobbiga kunder så de gör om för att blidka er, eller att de har sådan goodwill att de gör det ändå, men skyldighet - njae ?

Håller med vissa andra, är glad att jag är jurist och inte hantverkare ibland.
 
Det är en nybyggd brf lägenhet! Så det är byggherrren som är beställare.
Mest att det ser lite lustigt ut med den mellangrå fogen över allt och så plötsligt i ett rum mörk svartgrå fog. Slött av hantverkarna att inte se till att det är samma överallt.
 
De som är "byggherre" har förstås specat fogfärg gentemot kakelsättaren.
Jag tycker att en hantverkare borde stanna upp och ta en diskussion om han önskar ändra planer. Men det finns det kanske inte tid till. Bättre att köra på och hoppas att det går igenom.
Jag har hört värre badrumsinredningsfall där hyllor satts assymetriskt för det var lättare beroende på bjälklaget.
Beställaren fanns i grannhuset 20 meter bort, så det hade inte varit så svårt att knalla över och diskutera saken. Men icke. Allt fick sedan göras om...(handlade om importerad indisk sten...)
 
Erat rättsläge är att ni har byggherren ni köpt lägenheten via som avtalspart och kan via dem få kolla hur beställningen ser ut. Finns det offfert med specificerad färg så är hantverkarna bundna vid detta. OBS det måste vara klarlagt med en specifik färg inte bara stå grå utan även nyans och detta specificerat för de olika rummen. Ser man till att ni inte är avtalspart försvåras det ytterligare då du inte har konsumentskydd utan det handlar om civilrättsligt tvist mellan två bolag.

Det första steget för er är att tala med byggherren, får ni ingen hjälp där kan ni välja att anlita en jurist om ni vill få klarlagt rättsläget fullständigt och eventuellt försöka göra ett yrkande. Försöka kan man alltid göra

MVH Lorant
 
Säg att du vill ha ommålning, men att du kan tänka dig en deal. Denna deal kan t.ex. vara att den ansvarige tar fram en offert vad det ska kosta att genomföra ommålningen. Den ansvarige ersätter dig sedan med t.ex. 80 % av vad det skulle kosta att genomföra ommålningen. Bra för den ansvarige med andra ord.

Men - säg vidare att om du anser att summan du ska få återbetalt är icke-substantiell vill du inte ha pengar tillbaks utan ha själva ommålningen. Detta gör att den ansvarige inte kan fiffla med offerten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.