Jag och min sambo är i full gång och letar hus. Tyvärr tycks det vara så att de hus som vi faller för alla har en hel del renoveringsbehov och vi har konstaterat att vi ej kommer att påbörja några större renoveringar på egen hand.
De hus vi tittat på har varit 20-50-tals hus. Mest friliggande tvåplansvillor,100-140m2, med källare. Vi tror att vi har råd att anlita folk att utföra de största renoveringarna men det skulle vara toppen att få en uppskattning på vad som är rimligt att betala för de olika "projekten".
Vanligaste behoven:
Dränering: Även om källare verkat hyfsat torr så har det ofta "legat i tiden" att utföra dränering av grunden.
Lägga om tak: papp och tegelpannor.
Dra om elen, sätta in jordfelsbrytare
Byta fönster
Byta värmekälla.

Det är till största del det utvändiga arbetet, skalet på huset som vi ej "vågar ge oss på" själva. Hur mycket ska vi räkna med att lägga på de olika delarna.
Hjälp!!!
Vi behöver veta så att vi kan påbörja budgivning!
 
Jag har inte gjort allt det där, men mellan tummen och pekfingret, (eller pekfingret och långfingret för er som har tummen mitt i handen) baserat på vad jag läst att folk som faktiskt gjort dessa saker sagt så drygt 100 kkr för varje punkt. Dvs 5-700 kkr beroende på materialval, om ni kan göra lite själva, teknik och läge i landet. Det sägs vara dyrare omkring Sthlm.
 
Jag är lite i samma läge, men ändå med en stor skillnad... Jag är ganska händig och har många hantverkare i släkten.

Fönster: Ett bra riktpris det som ni hittar om ni kollar fönsterpriserna på bygghemma.se. Sen har jag hittat både dyrare och billigare men häromkring verkar det ligga. En fönsterkille ville ha 4000 kr per fönster för att montera, då ingår bleck och täcklister. Vet inte om det är dyrt eller billigt, men jag tänker göra det själv med hjälp av svärfar som e snickare.

Värmekälla: Luft/Vatten pump omkring 100 kkr beroende på lite omständigheter, och jordvärme kanske 20-40 kkr dyrare beroende på marken som det ska grävas i... Värmekällan får en yrkesman fixa helt och hållet, det gör vi inte själv.

Obs, det här är priser som jag själv hittat, det finns säkert kunnigare folk som kan ge mer korrekta priser!
 
Tack för tipsen!
En av villorna vi tittat på är följande:
http://www.hemnet.se/beskrivning/584798?r=3
I besiktningsprotokollet påpekas följande:
Växter i anslutning till grundmur.
Sockel:Bomljud i putsen
Fasad: Fasadpanel på takkupa i behov av målning/underhåll.
Fönster delvis i behov av målning och underhåll.
Balkongdörr och två fönster i behov av byte.
Taksarg på ågdel i behov av målning och underhåll.
Papptak äldre än 15 år.
Takpannorna äldre.
Nockvind: Fuktskador konstaterade i taket. FK 19%, rekommenderar fördjupad undersökning.
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket.
Handtag till altandörr löst.
Entreplan /Dusch/WC: Golvbrunn utan klämringsfunktion
Plan 2: WC-stolen lös, Dusch: äldre ytskikt
Sovrum: Isolerglas anlöpt
Källarplan: Utvändigt fuktskydd äldre än 20 år.

Sedan är det ju en del invändigt (kök, badrum, golv etc).
Hur mycket kan man tänka sig att det går på att fixa ovanstående (Anlita hantverkare!). Måla om och fixa golv är väl det vi kan tänka oss att göra själva...
Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.