Har nyligen undertecknat avtal med nätägaren om gallring eller avverkning längs kraftledningsgatan som delvis ligger på min mark pga nya regler om avständ till intilliggande skog.(stormsäkring)


Undrar mest över summan man får för virket om det ska skattas eller ej, det stod utan moms samt att det sätts in på uppgivet konto direkt.

Vet ju hur det fungerar om man säljer till ett skogsbolag dvs moms + skatt.

Är det "rena" pengar då som ej behövs skattas för?

Gissar att det är flera som har fått liknande avtal?
 
Nu kan hända jag är ute och cyklar och inte är med på vad du menar riktigt...

Men det är inte så att den ersättningen du får från nätägaren bara avser en form av intrångsersättning så att säga (ersättning för potentiellt utfall). Du får ju sedan göra vad du vill med virket efter gallringen.

Nätägaren köper sällan virket (eller rotposter) utan ansvarar bara för att ta ner det och se till att det går att göra det bästa av situationen så att säga.
 
Det hade jag faktist ingen aning om, utgick ifrån att de samarbetar med nått skogsbolag, men de kanske de inte gör, för det står ju faktist värdering men det står inget om att träden ligger kvar på backen..

Stämmer bra att jag fått en intrångsvärdering, är det så att träden bara ligger efter "gatan" så kanske man kan sälja det igen :D för bort måste det.

185 tallar totalt drygt 52m3sk handlar det om ,inte så mycket kanske men tillräckligt mycket för att jag ska kunna forsla bort de.

Jaja kanske är lika bra att man ringer och kollar.
 
Tycker absolut du ska ringa och fråga om något är oklart, ofta brukar de huggare som elnätsbolagen anlitar vara mycket tillmötesgående om ägaren vill ha det på ett visst sätt. Alla kanske inte erbjuder att köra ut det till farbar väg men ofta kan man i alla fall få det kvistat och apterat efter önskemål när det är tal om att bredda gatorna. Röjning av undervegetation är ju inte så mycket att säga om.
 
Uppdaterar mig själv här..

I mitt fall så säljer nätbolaget virket vidare så att det enda som lämnas är då bråte dvs ingen skog kommer att lämnas kvar liggandes.

Samt intrångsersättningsbeloppet skall lämnas in på en särskild blankett tillsammans med deklarationen...

Tackar för visat intresse iaf ANDHOL :D
 
Av ren nyfikenhet, vilket nätbolag har du? Och hur ser avtalet ut? Får du en löpande ersättning per kubikmeter typ?
 
Nätbolaget är ett lokalt, avtalet är nog i sin ordning med markupplåtelseavtal, ersättningserbjudande som bägge parter fått undertecknat + en kartbilaga över området.


Ersättningen är enligt skogsnorm 2009.

Genom att ta rotnetto dividerat med stämplinslängden så fick jag fram ett pris som stämmer bra in på dagspriset på tall/m3sk) så där blev man ju inte lurad iaf :)


Rotnetto, intrångsersättning(markvärde),för tidig avverkning, storm å torkskador, frivillig ersättning är de grunder som ersättningen baseras på.

Som jag har uppfattat det så sker väl en engångsöverföring till kontot när jobbet är klart/ eller på gång att utföras.


Kan väl nämna med när jag ändå sitter med pärmen i knät att breddningen har utökats från 10/15m(bägge sidor) till 36m dvs 18m/sida.


Hoppas detta stillar din nyfikenhet ;)
 
Absolut, tack och bock. Hemma är också ett litet lokalt bolag men de ger inte ersättning för virket så att säga utan det får man ta hand om själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.