Status
Tråden går ej att kommentera.
Man kan inte ens få hem en läkare inom ett par timmar
Varför ska man få hem en läkare? Vad är felet med att åka till sjukhuset, där han har hela sin arsenal av utrustning och kollegor att jobba med?

Ja, i vissa lägen kan man få hem en läkare, tex i livets slutskede, men då funkar det, och det funkar bra.

Inom krig liksom allt annat så gäller en annan verklighet än för 30 år sen - men tänk om några ryska oljetankers skulle bli kapade inom ett par års mellanrum, och nordstream blev terrorhotad, kanske tom skadad.
Kapningar och terror är brottslighet och bör hanteras av polis, inte militär.

Om man kör enligt principen "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov" så kommer snart produktionen avstanna betydligt då väldigt många inte alls har lust att göra det "lilla extra" om man ändå inte får ut något av det och dessutom inte själva får bestämma vart pengarna går !
Samtidigt så sitter vi idag med arbetslöshet för att vi inte behöver hela befolkningen för att producera nog för att fylla behovet. Det gör alltså inte så mycket om folk är lite mindre effektiva eller om man går ner till tex 6 timmars arbetsdag.

Och detta gäller inte andra marknader alls ?
Jodå, men det är en magnitudskillnad jämfört med telemarknaden. Hur man bygger vägar har tex inte ändrats så mycket (Lugna Gatan har iofs ändrat en del, men det kommer att ta 20 år innan vi ser det på bred front).

Det finns fortfarande apotek kvar med kompetent personal och brett utbud. Dom har troligen lite sämre öppetider tex- men du har ett val !
Tja, är jag sjuk så vill jag inte behöva köra omkring för att hitta ett apotek som har det jag behöver och som kan ge råd om det. Jag vill hitta det på första stället.

Ena gången påstår du att det aldrig existerat någon kommunism, nästa gång säger du att den är "anpassad" för en stark industrination. Den är inte anpassad för u-länder. You're a funny guy..
Vad är motsägelsen? Om jag designar en ny sorts tändstift för en speciell sorts motor, så är det anpassat för den motorn även om jag aldrig tillverkar det och prövar det.

Angående Somalia vs kommunism: Stämmer säkert, jag glömde att det först måste finnas några rika att ta av.
Nej, det måste finnas en fungerande produktionsapparat och infrastruktur.

Angående Utopi: Det faktum att de aldrig har kunnat testas är väl ett bvis så gott som något för att det är ochföblir en utopi. Gott så!
Nej, det är inget bevis. Det är som att säga att det var omöjligt att landa på månen fram till 1969.

Du får nog kolla i din statistik en gång till. Sverige hamnar idag på tionde plats internationellt
Och hur stor är skillnaden i toppskiktet? Promille? Mindre? Det finns många länder idag som klarar att leverera i princip 100% läs och skrivkunninga elever. Att ligga på plats 10 är inte dåligt.

Jasså finns det sådana säger du? Du tror inte att dom bara har OTUR som du uttryckte det i ett tidigare inlägg.
Det var bidragstagare det handlade om, inte gnälliga pensionärer.

IRTAD´'s databas ( International Road and Traffic Accident Database) redovisar endast dödade per 100 000 innevånare och dödade per 100 000 motorfordon och tar inte hänsyn till de stora skillnader som finns mellan den skadestatistik som Polisen rapporterar jämfört med den som Socialstyrelsens patientregister rapporterar (2007 Polis 3 800 Socialstyrelsen 11 000).
Sverige har via STRADA-databasen ett totalgrepp på olyckor rapporterade via polis, vård och försäkringsbolag. Det finns skillnader mellan källorna, självklart, edtersom inte alla går till alla tre instanserna (de flesta gör inte det), men eftersom man har datum, tid, plats, namn osv så är det en baggis att matcha dem.

Den låga rappoteringsgraden i övrigt, alltså utöver ovanstående, erkänner Vägverket också som en stor brist i deras statistik.
Ja och nej. Frågan är hur viktiga plåtskador som inte ens blir försäkringsärenden är i trafiksäkerhetarbetet.

Man skulle kanske kunna få in plåtskadorna också genom att tex göra som i Jordanien, där verkstäderna inte får reparera en krockskadad bil om man inte har en polisrapport, men värdet för trafiksäkerheten är tveksamt.

En annan faktor är att statstiken inte tar hänsyn till vägnätets utbredning, trafikintensitet och bilparken kvalitet och lite andra faktorer där Sverige har stora fördelar..
Återigen, ja och nej.

* Låg beläggningsgrad på vägnätet innebär högre hastgheter och farligare olyckor. Med hög beläggningsgrad går trafiken långsammare och ger fler olyckor, men mindre skador.

* Bilparkens kvalitet är ett hårt debatterat ämne. Klart är att nyare bilar är bättre och att större, tyngre bilar är bättre, men många nya bilar är småbilar.

Det accepterade måttet, och som du hittar i praktiskt taget alla trafiksäkerhetssammanhang, är olyckor relativt trafikarbete, dvs olyckor per körd kilometer.

Angående vägnätet: Man ser det man vill se. Prata med motorjournalister som åker världen runt och testkör bilar och fråga vad dom tycker om vägnätet.
Bah, de lever på att skapa sensationer. Det blir inga säljande feta rubriker på att skriva "Det är faktiskt rätt OK".

Vägnätet handlar inte bara om kvaliteten på vägarna utan också om infrastruktursatsningar där vägbyggandet i alla är snarare styrts av arbetsmarknadspolitiska behov än av reella infrastrukturbehov. Det gäller förövrig även övergripande beslut om militära anläggningars allokering.
Försvaret, ja. Vägar, nej, inte i någon större grad, även om en storindustri säkert kan snacka till sig en väg om de etablerar sig i en stad. Gatunätet, inte alls.

Citat Herr Troberg: "Jag tror................... att det kommunala vägnätet kommer att kollapsa om cirka 30 år om inte budgeten ökas drastiskt"

tyder ju på en viss insikt av Herr Troberg i alla fall. Att lösninen enbart skulle bestå i mera pengar kan vi diskutera.
Jo, det handlar enbart om pengar. En typisk kommun i Sverige har idag 5-15% av vad de skulle behöva bara för att hålla jämna steg med slitaget. Vissa kommuner har inga pengar alls allokerade för underhåll. Jag tror inte någon kommun har 20% av vad de skulle behöva.

Trafikingenjörerna är desperata. Jag har hört vissa diskutera, och inte enbart på skoj, att de ska beställa ny asfalt för hela kommunen dagen innan de går i pension. De jobbar med bakbundna händer. Asfalt är dyrt, och de får inga pengar. I den mån de får pengar så är de ofta öronmärkta för "skrytprojekt" snarare än det reella behovet. Det måste till mer pengar till gatunätet. Vägnätet är inte lika illa, men även där släpar man.

Vad gäller bristande underhåll och vägverkets lobbying för dubbdäcksförbud (skulle spara massor i vägunderhåll på bekostnad av männskoliv) och dubbdäcksförbudets vara eller inte vara är vi ju överens så det kan vi lägga till handlingarna.
Japp. Jag tror det där löser sig. Efter några vintrar med några spektakulära olyckor så kommer de att bli tvungna att backa. Tråkigt att det kommer att kosta tiotals eller hundratals människoliv för dem att komma fram till det, bara...
 
Nu fick du mig att tända på alla cylindrar !
Hitills har debatten varit mkt intressant och jag har känt att det finns en del substans, även om jag inte håller med om mkt.
Men nu kände jag att vi gick över till argument som inte är logiska och resonerande !

Troberg skrev:
Varför ska man få hem en läkare? Vad är felet med att åka till sjukhuset, där han har hela sin arsenal av utrustning och kollegor att jobba med?

Ja, i vissa lägen kan man få hem en läkare, tex i livets slutskede, men då funkar det, och det funkar bra.
Så vad du säger är: Patienten får nöja sig med det som finns - vi skall absolut inte sträva efter ngt bättre. Mao om sjukvården hade legat kvar på 1920-års nivå hade det också varit ok ?
Jag jämförde med Tyskland, ett närliggande land som inte har högre sjukvårdskostander än oss !
Och om en patient har väldigt ont, kanske 40 graders feber - varför skall man tvinga denne att ta sig til let sjukhus, sitta 4-10 timmar i väntsalen etc för att få träffa en läkare- när man för samma pengar (bevisligen) kan göra upplevelsen så mkt smidigare !??

Troberg skrev:
Kapningar och terror är brottslighet och bör hanteras av polis, inte militär.
Ok, kalla det gärna polis då.
Jag propagerar själv för att militären borde ha fler nyttiga uppgifter i fredstid.
Men utrusta då styrkor inom polisen med spaningsflyg, helikoptrar, tung beväpning, pansarfordon osv för att kunna lösa allvarliga terrorhot.

Troberg skrev:
Samtidigt så sitter vi idag med arbetslöshet för att vi inte behöver hela befolkningen för att producera nog för att fylla behovet. Det gör alltså inte så mycket om folk är lite mindre effektiva eller om man går ner till tex 6 timmars arbetsdag.
Tyvärr är verkligeheten inte så lätt att man kan ta 4 st heltidsjobb och dela upp det på 10 personer á 3.2 h istället för 4 personer á 8h !

Varför vissa personer går arbetslösa när andra överhopas med jobb finsn det olika förklaringar till, politiska såväl som geografiska och kompetensmässiga.
Men desstuom är det ofta så att vissa tar på sig mer jobb, och det handlar inte så mkt om att avlasta dom som att det extrajobbet faktiskt inte kommer utföras av ngn annan...

Särskilt inom mer kvalificerade yrkesgrupper, tex tjänstemän, så kan man inte bara "slänga in lite folk"...

Troberg skrev:
Tja, är jag sjuk så vill jag inte behöva köra omkring för att hitta ett apotek som har det jag behöver och som kan ge råd om det. Jag vill hitta det på första stället.
Precis då tycker du alltså avreglering är bra ?
Detta eftersom du har fler ställen att handla på så dom är närmare.
skulle du föredra ett specifikt ställe så är det ju bara att handla där istället - om du nu gillar just det apoteket 2 mil bort - inte ngt som hindrar det !

Troberg skrev:
Och hur stor är skillnaden i toppskiktet? Promille? Mindre? Det finns många länder idag som klarar att leverera i princip 100% läs och skrivkunninga elever. Att ligga på plats 10 är inte dåligt.
Så "inte dåligt" och till "ett högt pris" - där skall vi nöja oss ?
Faktum är att vi ramlar nedåt för varje år - och det är en måttstock på vår internationella konkurrenskraft - dvs framtiden !
Dessutom ligger vi väldigt högt i kostnad - vilket är ett mått på att vi inte utnyttjar våra resurser effektivt.
Sen kan man tycka att 10,17e eller vad som är en bra plats bland världens 200+ nationer - men är det ok att ständigt ramla nedåt - och vad är då målet ? Är topp 50 ok ? Topp 100 ? Topp 200 - dvs bottenplacering ? Skall man inte alltid sträva efter att vaar lite bättre - särskilt när det bevisligen går fast det kostar MINDRE ?

Troberg skrev:
Jo, det handlar enbart om pengar. En typisk kommun i Sverige har idag 5-15% av vad de skulle behöva bara för att hålla jämna steg med slitaget. Vissa kommuner har inga pengar alls allokerade för underhåll. Jag tror inte någon kommun har 20% av vad de skulle behöva.

Trafikingenjörerna är desperata. Jag har hört vissa diskutera, och inte enbart på skoj, att de ska beställa ny asfalt för hela kommunen dagen innan de går i pension. De jobbar med bakbundna händer. Asfalt är dyrt, och de får inga pengar. I den mån de får pengar så är de ofta öronmärkta för "skrytprojekt" snarare än det reella behovet. Det måste till mer pengar till gatunätet. Vägnätet är inte lika illa, men även där släpar man.
Du är säkert bra mkt mer insatt - just kommunala vägar vet jag inte hur dom ligegr till internationellt. Men de riskvägarna, de statligam, ligger iaf kvalitetsmässigt en bit ifrån de europeiska vägarna ! Även om de riskmässigt kanske ligger ok till ?`

Sen brukar det ofta, tyvärr, gnällas på brist på pengar: Men i många fall visar det sig att de resurser som finns kan utnyttjas mångdubbelt mer effektivt !
Framförallt ser man ofta att man puttar till extrapengar som ändå inte hjälper upp kvaliteten !!
/K
 
Thomas59
Troberg skrev:
Varför ska man få hem en läkare? Vad är felet med att åka till sjukhuset, där han har hela sin arsenal av utrustning och kollegor att jobba med?

Ja, i vissa lägen kan man få hem en läkare, tex i livets slutskede, men då funkar det, och det funkar bra.



Kapningar och terror är brottslighet och bör hanteras av polis, inte militär.



Samtidigt så sitter vi idag med arbetslöshet för att vi inte behöver hela befolkningen för att producera nog för att fylla behovet. Det gör alltså inte så mycket om folk är lite mindre effektiva eller om man går ner till tex 6 timmars arbetsdag.



Jodå, men det är en magnitudskillnad jämfört med telemarknaden. Hur man bygger vägar har tex inte ändrats så mycket (Lugna Gatan har iofs ändrat en del, men det kommer att ta 20 år innan vi ser det på bred front).



Tja, är jag sjuk så vill jag inte behöva köra omkring för att hitta ett apotek som har det jag behöver och som kan ge råd om det. Jag vill hitta det på första stället.



Vad är motsägelsen? Om jag designar en ny sorts tändstift för en speciell sorts motor, så är det anpassat för den motorn även om jag aldrig tillverkar det och prövar det.



Nej, det måste finnas en fungerande produktionsapparat och infrastruktur.



Nej, det är inget bevis. Det är som att säga att det var omöjligt att landa på månen fram till 1969.



Och hur stor är skillnaden i toppskiktet? Promille? Mindre? Det finns många länder idag som klarar att leverera i princip 100% läs och skrivkunninga elever. Att ligga på plats 10 är inte dåligt.



Det var bidragstagare det handlade om, inte gnälliga pensionärer.



Sverige har via STRADA-databasen ett totalgrepp på olyckor rapporterade via polis, vård och försäkringsbolag. Det finns skillnader mellan källorna, självklart, edtersom inte alla går till alla tre instanserna (de flesta gör inte det), men eftersom man har datum, tid, plats, namn osv så är det en baggis att matcha dem.



Ja och nej. Frågan är hur viktiga plåtskador som inte ens blir försäkringsärenden är i trafiksäkerhetarbetet.

Man skulle kanske kunna få in plåtskadorna också genom att tex göra som i Jordanien, där verkstäderna inte får reparera en krockskadad bil om man inte har en polisrapport, men värdet för trafiksäkerheten är tveksamt.



Återigen, ja och nej.

* Låg beläggningsgrad på vägnätet innebär högre hastgheter och farligare olyckor. Med hög beläggningsgrad går trafiken långsammare och ger fler olyckor, men mindre skador.

* Bilparkens kvalitet är ett hårt debatterat ämne. Klart är att nyare bilar är bättre och att större, tyngre bilar är bättre, men många nya bilar är småbilar.

Det accepterade måttet, och som du hittar i praktiskt taget alla trafiksäkerhetssammanhang, är olyckor relativt trafikarbete, dvs olyckor per körd kilometer.



Bah, de lever på att skapa sensationer. Det blir inga säljande feta rubriker på att skriva "Det är faktiskt rätt OK".



Försvaret, ja. Vägar, nej, inte i någon större grad, även om en storindustri säkert kan snacka till sig en väg om de etablerar sig i en stad. Gatunätet, inte alls.



Jo, det handlar enbart om pengar. En typisk kommun i Sverige har idag 5-15% av vad de skulle behöva bara för att hålla jämna steg med slitaget. Vissa kommuner har inga pengar alls allokerade för underhåll. Jag tror inte någon kommun har 20% av vad de skulle behöva.

Trafikingenjörerna är desperata. Jag har hört vissa diskutera, och inte enbart på skoj, att de ska beställa ny asfalt för hela kommunen dagen innan de går i pension. De jobbar med bakbundna händer. Asfalt är dyrt, och de får inga pengar. I den mån de får pengar så är de ofta öronmärkta för "skrytprojekt" snarare än det reella behovet. Det måste till mer pengar till gatunätet. Vägnätet är inte lika illa, men även där släpar man.



Japp. Jag tror det där löser sig. Efter några vintrar med några spektakulära olyckor så kommer de att bli tvungna att backa. Tråkigt att det kommer att kosta tiotals eller hundratals människoliv för dem att komma fram till det, bara...
Vägverket erkänner själv att statistiken är missvisande och i vägverkets egen statstik är inte diskrepansen mellan personskador rapporterade av polis och Socialstyrelsen betydlig högre siffror med. Du kan inte se enbart tilll plåtskador då du diskuterar trafiksäkerhet. Diskrepansen handlar inte om hur plåtskador redovisas utan om personskador.

I den europeiska redovisningen finns stora skillnader i hur begreppet personskador och förolyckade definieras men den stora felfaktorn är helt klar skillnaderna i vad man kan kalla trafikklimat. Vi har alla faktorer på vår sida och ändå lyckas vi inte bättre.

Vet du förresten att i Libanon räknas man inte som skadad eller dödad i trafiken om man dör i ambulansen på väg till sjukhuset eller tom om man dör precis då man tagit sig ur bilen och militärer som skadas eller dödas räknas inte alls. Dom ska ju ändå dö.

Arbetstidsförkortning och strävan efter ineffektivitet låter som klockren kommmunism. Välkommen ut ur garderoben. Du får nog leta länge efter de rika turgubbar som ska betala kalaset då den oundvikliga kommunismen tagit över.

Det finns dom som hävdar att månlandningen var en bluff:D.

Vi har befunnit oss i vad som mest kan betecknas som fritt fall internationellt när det gäller kvaliteten på skolan. Tycker du det är bra får det stå för dig. Jag vet inte vilka krav du har. Själv tycker jag det är bedrövligt.

Så det är bara gnälliga pensionärer som belastar sjukvården i ditt exempel. Inga otursgubbar.

Idag får du köra omkring ett bra tag för att över huvud taget hitta ett apotek som är öppet på kvällar och helger.

Det är ganska klarlagt att det inte är hastigheten i sig som skapar olyckor (men om det händer en olycka blir den värre) utan trafiksituationen.

Det är också så att vi i sverige har en bilpark som dramatiskt avviker från den i tex södra europa. Vi har fram för allt större, modernare och säkrare bilar. Ändå lyckas vi inte bättre.

Det spelar ingen roll hur accepterat ett trafiksäkerhetsmått är om det inte speglar verkligheten.

Jag har ALDRIG sett någon rubrik i en biltidning om kvaliteten på vägnätet. Däremot brukar det nästan alltid läggas in en reservation att man får se hur bilen uppträder på de svenska betydligt sämre vägarna.

Det har inom vägverket internt skrivits uppsatser om hur vägbyggande använts i arbetsmarknadspolitiskt syfte.Större delen av satsningarna på upprustning av sträckan Uppsala till Sundsvall har drivits på av arbetsmarknadsskäl. Andra satsningar har fördröjts av samma skäl.

Vägverkets bedömningar av hur landets vägar behöver underhållas är inte heller särskilt tillförlitliga och har stora brister. Det konstaterar bla Riksrevisionen i en rapport från november 2009.

Riksrevisor Eva Lindström har bla uttalat att bedömningar görs på så olika sätt ute i landets regioner att det omöjligt att veta om skattepengar för vägunderhåll investeras där de bäst behövs. Bland annat saknas det gemensamma riktlinjer för hur bedömningarna ska göras.

Riksrevisionen har också funnit att regeringens styrning av Vägverkets drift- och underhållsverksamhet har varit passiv och att regeringens återrapportering till riksdagen om vägunderhållet inte har gett en rättvisande bild av verksamheten.

Tror man på fd Vägverkets bild av verkligheten är man således långt från sanningen. Att sätta sin tilltro till dina polare vägingenjörerna är ju som att fråga räven om man ska låsa hönshuset över natten. Klar som korvspad att dom vill ha mer pengar.

Att tro att problemen på de svenska vägarna enbart är en penningfråga är oerhört naivt. Det har också staten insett som nu vidtagit kraftiga åtgärder för att effektivisera organisationen av svensk infrastruktur i nya Transportstyrelsen och samtidigt ta ta i de enorma bister i styrningen som flera rapporter pekat på.

Kaoset i tex den Stockholmska trafiken, särskilt vintertid, har inget med brist på pengar att göra. Det beror i stort sett helt på inkompetent ledning och styrning från kommunalt håll.
 
Thomas59:Jag har för mig att Sverige faktist har bland de äldsta vagnsparkarna i Europa. I tex Norge ser man nästan bara nya bilar tycker jag :O

Annars en eloge till att du ids! d^_^b
 
Men Thomas ..... jag förstår inte denna negativa ifrågasättande hållning gentemot svenska myndigheter ?!?! Vi har över 270 st myndigheter i vårt lilla land & de finns ju faktiskt till för oss medborgare.... för, så måste det väl ändå vara...eller?;);)

Transportstyrelsen (fd Vägverket) är en av våra mest ineffektiva inkompetenta myndigheter som gladeligen utan protester låter sig påverkas av lobbyorganisationer (se: Sveriges Trafikskolors Riksförbund).

Finns det något annat folk som har sådan blind tilltro till myndigheter (& även politiker) som svenskar?
 
Thomas59
Veritas skrev:
Men Thomas ..... jag förstår inte denna negativa ifrågasättande hållning gentemot svenska myndigheter ?!?! Vi har över 270 st myndigheter i vårt lilla land & de finns ju faktiskt till för oss medborgare.... för, så måste det väl ändå vara...eller?;);)

Transportstyrelsen (fd Vägverket) är en av våra mest ineffektiva inkompetenta myndigheter som gladeligen utan protester låter sig påverkas av lobbyorganisationer (se: Sveriges Trafikskolors Riksförbund).

Finns det något annat folk som har sådan blind tilltro till myndigheter (& även politiker) som svenskar?
Ja, man kanske ska bli kommunist. Då finns det ju ingen stat och troligen inga myndigheter heller.

Tänk att bara glida omkring i en autonom lite grupp och se kommunistchick och cool ut. Lite som Mel Gibson i i Mad Max fast i Trabanter då.

Slippa bekymret med att äga något, slippa oron över ökande boendekostnader, slippa jobbad^_^b ja slipppa allt och bara vara KOMMUNIST. F-n va coolt:wow:.
 
Thomas59:Jag kör gärna Trabant om "någon" ser till att den hela tiden fungerar :D När startar revolutionen? Och vilken lära ska vi följa?
 
Thomas59
v-g skrev:
Thomas59:Jag kör gärna Trabant om "någon" ser till att den hela tiden fungerar :D När startar revolutionen? Och vilken lära ska vi följa?
Ja nu är jag ju upptagen den här veckan men på måndag i nästa vecka skulle kunna funka.

Frågan är ju vilken lära vi ska välja. Troberg har ju uppenbarligen snöat in på den Marxist Leninistiska banan om man ska tolka hans åsikter så vi får hitta något annat.

Funderar därför på att satsa på Agorismen. Grejen för agorism är den revolutionära kampen med underjordiska marknader som skall fungera som kontraekonomier, så att staten försvagas inifrån och på sikt kan ersättas med frivilligt organiserade institutioner. Jag tror det funkar tills vidare.

Det är också där vårt Max Maxderivat med Trabanter kommer in. Tänker mig något i den här stilen:
 
  • trabant.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Revolution ?
Upp till kamp !!! :) Trabant åt alla !
Skulle mycket väl kunna tänka mig starta ett parti med v-g & Thomas59d^_^b
 
Så vad du säger är: Patienten får nöja sig med det som finns - vi skall absolut inte sträva efter ngt bättre. Mao om sjukvården hade legat kvar på 1920-års nivå hade det också varit ok ?
Jag jämförde med Tyskland, ett närliggande land som inte har högre sjukvårdskostander än oss !
Och om en patient har väldigt ont, kanske 40 graders feber - varför skall man tvinga denne att ta sig til let sjukhus, sitta 4-10 timmar i väntsalen etc för att få träffa en läkare- när man för samma pengar (bevisligen) kan göra upplevelsen så mkt smidigare !??
Du missade min poäng. Att få hem läkaren är lika meningslöst som att få hem bilmekanikern. Läkaren kan göra så mycket mer på sjukhuset, där han har tillgång till kollegor och apparater och hela sjukvårdsorganisationen. På samma sätt så kan bilmekanikern göra så mycket mer i sin verkstad, där han har alla sina verktyg, billyft och delar.

Jag propagerar själv för att militären borde ha fler nyttiga uppgifter i fredstid.
Det där är en svår fråga. De ska ju inte konkurera med privata aktörer, och de får absolut inte tföra polisiära uppgifter. Vad finns egentligen kvar att göra då?

Men utrusta då styrkor inom polisen med spaningsflyg, helikoptrar, tung beväpning, pansarfordon osv för att kunna lösa allvarliga terrorhot.
Nämn ett enda terrordåd i Sverige som krävt sådan utrustning (med tanke på att vi bara haft ett terrordåd på svensk mark de senaste hundra åren, Bulltoftakapningen, som avlöpte fredligt med förhandlingar, så räcker det antagligen med en mobiltelefon...).

Terror funkar inte så. Det handlar inte om arméer som utkämpar slag, det är enstaka personer som smyger in sina vapen och oväntat sätter dem i bruk. Det löses inte genom hårdvara, det löses genom att inte pissa av halva världen.

Tyvärr är verkligeheten inte så lätt att man kan ta 4 st heltidsjobb och dela upp det på 10 personer á 3.2 h istället för 4 personer á 8h !
Kanske inte, men sex timmars arbetsdag är definitivt görbart. Jag har jobbat så under ett par år (med sex dagars arbetsvecka), och genom att man inte blev så slutkörd så var man mycket effektivare än på 8 timmar.

Särskilt inom mer kvalificerade yrkesgrupper, tex tjänstemän, så kan man inte bara "slänga in lite folk"...
Nja, till viss del håller jag med. Jag är själv programmerare, och där har vi just problemet att man inte bara kan slänga in mer folk på ett projekt. Däremot så kan man, om man har lite framförhållning, anställa fler. Visst, det tar ett halvår innan en nyanställd är produktiv, och ett år innan de egentligen börja tillföra något på allvar, men har man framförhållningen för det och en tillräckligt bra personalpolitik för att klara att behålla folk, då går det utmärkt.

Precis då tycker du alltså avreglering är bra ?
Detta eftersom du har fler ställen att handla på så dom är närmare.
skulle du föredra ett specifikt ställe så är det ju bara att handla där istället - om du nu gillar just det apoteket 2 mil bort - inte ngt som hindrar det !
Nej, jag tycker det är dåligt.

Jag vill att alla apotek ska ha ett fullt sortiment, från plåster till anti-skabbmedel för tamråttor. Avreglering leder till att man får många små apotek som bara har storsäljarna i sitt sortiment. Som en jämförelse, titta på systembolagets sortiment jämfört med sortimentet i de länder som har avreglerat sprithandeln. Systembolaget är världens största enskilda uppköpare, och det gör att de har ett oöverträffat sortiment, medan en typisk sprithylla i utlandet har typ tre röda viner (dyr, billig, mellan), tre vita, en champagne, en vodka, en whiskey, kanske två likörer och en eller två ölsorter.

Jag vill också ha kompetens. När jag handlar på apoteket så kommer de med tips och kunskap. "De här ögondropparna ska förvaras i kyl, men när du väl öppnat dem så kan du förvara dem i rumstemperatur i upp till en månad. Att de inte är kalla gör det också lättare att ge dem till husdjur, eftersom det känns mindre otäckt. Vänta minst fem minuter innan du ger de andra dropparna." När tror du att ett Statoilbiträde kan ge sådana råd med någon trovärdighet?

Så "inte dåligt" och till "ett högt pris" - där skall vi nöja oss ?
Du märker ord. Inte dåligt i det här sammanhanget handlar antagligen om ifall det är 5 eller 6 på 10 000 som inte kan läsa eller skriva. Att ligga i ett toppskikt med så hög nivå är bra. Hur mycket skulle det kosta att få den där extra tiondels promillen?

Det är som sporten idag, där man jagar hundradels sekunder. Att ligga några hundradelar efter världsmästaren är fortfarande jäkligt bra.

Men de riskvägarna, de statligam, ligger iaf kvalitetsmässigt en bit ifrån de europeiska vägarna ! Även om de riskmässigt kanske ligger ok till ?`
Säkerhetsmässigt är de världens bästa.

Visst, vi har problem med beläggningar, men vi har också ett klimat som förstör vägarna varje år. Någonstans måste man också titta på vad det kostar och vad som är kostnadseffektivt. Vi kan inte lägga om alla vägar varje år, så man får sätta en viss grundnivå på hur dåligt det kan vara innan man lägger om dem. Med "normaltrafik" (jag skulle kunna skriva en uppsats om det begreppet, men jag tror inte det skulle intressera någon i proportion till mitt arbete att förklara det), dvs relativt lågtrafikerade kommunala gator, så ligger beläggningscykeln på cirka 25 år, med punktvisa reparationer vid behov. För gator med lite trafik, tex en typisk villagata, så kan det sträcka sig upp till 40-50 år, då slitaget inte spelar någon roll utan det är rena åldringseffekter på asfalten som dominerar. På högtrafikerat nät så kan det röra sig om så korta cykler som 4-5 år.

Återigen, här ligger Vägverket bra till, och de håller sina vägar i bra skick. Naturligtvis finns det en del sorgebarn, men på det hela taget så är nivån bra, och besluten om var och när man ska asfaltera byggs på objektiva mätningar av beläggningskvalitet och trafik.

Kommunerna är lite sämre. Där konkurerar gatusidan med den mjuka sektorn om pengarna, och förlorar oftast. Dessutom så fattas besluten om hur pengarna ska användas alltför ofta av politiker utan sakkunskap, så man lägger beläggningar på fel ställe och av fel typ (billiga tunnskiktsbeläggningar med dålig livslängd). Det är dock ändå hög kvalitet internationellt sett.

Lägg till det att vi har långt gångna designriktlinjer, vilka främjar säkerhet, framkomlighet och hållbarhet. Senaste på den fronten är Lugna gatan och Bära eller brista. Titta tex på hur man idag bygger stadsgator med "timglas" vid övergångsställen, skilda trafikeringsområden för bilar och oskyddade trafikanter, trafikklackar, blomkrukor och så vidare. Man bygger så att en stadsgata ska se lugn och långsam ut, för då kör folk så, medan en genomfartsled byggs bred, rak och öppen så att man håller flyt på trafiken. Man får folk att förstå hur fort man bör köra, istället för att enbart skylta, och det är otroligt effektivt.

Sen brukar det ofta, tyvärr, gnällas på brist på pengar: Men i många fall visar det sig att de resurser som finns kan utnyttjas mångdubbelt mer effektivt !
Inte när det gäller vägar. Den absolut största delen av budgeten (antagligen 80-90%) hamnar som asfalt på vägen.
 
Vägverket erkänner själv att statistiken är missvisande och i vägverkets egen statstik är inte diskrepansen mellan personskador rapporterade av polis och Socialstyrelsen betydlig högre siffror med. Du kan inte se enbart tilll plåtskador då du diskuterar trafiksäkerhet. Diskrepansen handlar inte om hur plåtskador redovisas utan om personskador.
Läs det jag skrev igen. VV tar in olycksdata från tre källor: polis, sjukvård och försäkringsbolag, vilket sammanställs. På så sätt får man en väldigt god täckning, det enda man missar är plåtskador där man gör upp i godo så att det inte ens går till försäkringsbolaget.

I den europeiska redovisningen finns stora skillnader i hur begreppet personskador och förolyckade definieras men den stora felfaktorn är helt klar skillnaderna i vad man kan kalla trafikklimat. Vi har alla faktorer på vår sida och ändå lyckas vi inte bättre.
Tror du att vårt trafikklimat upptsått av en slump? Det är en följd av årtiondens medvetet trafiksäkerhetsarbete.

Vet du förresten att i Libanon räknas man inte som skadad eller dödad i trafiken om man dör i ambulansen på väg till sjukhuset eller tom om man dör precis då man tagit sig ur bilen och militärer som skadas eller dödas räknas inte alls. Dom ska ju ändå dö.
Låter som en myt. Iofs så kan jag acceptera att militärer hålls utanför, militären brukar alltid ha sina egna förlustlistor och sin egen statistik. De har också en hel del fordonsrelaterade dödsfall som egentligen inte har med trafiksäkerhet att göra. Jag menar, en bandvagn som kör på en mina är knappast en trafikolycka.

Arbetstidsförkortning och strävan efter ineffektivitet låter som klockren kommmunism. Välkommen ut ur garderoben.
Sorry, men kan du inte läsa? Läs mitt inlägg igen.

Om man har en överkapacitet på produktionen, så att man inte kan sysselsätta alla, då är inte ineffektivitet ett problem. Man kan vara ineffektiv utan att det gör att man inte klarar nödvändig produktion, och ger därmed fler möjlighet att arbeta.

Det finns dom som hävdar att månlandningen var en bluff.
Och det är på något sätt relevant för diskussionen, eller fick du bara slut på vettiga argument?

Vi har befunnit oss i vad som mest kan betecknas som fritt fall internationellt när det gäller kvaliteten på skolan.
Jo, efter att ha sett dina försök att läsa mina inlägg så är jag inte längre så säker på att skolan klarar av att lära ut läskunnighet...

Så det är bara gnälliga pensionärer som belastar sjukvården i ditt exempel. Inga otursgubbar.
På en statistisk nivå, ja.

Det är ganska klarlagt att det inte är hastigheten i sig som skapar olyckor (men om det händer en olycka blir den värre) utan trafiksituationen.
Ja, och? Har någon sagt något annat?

Det spelar ingen roll hur accepterat ett trafiksäkerhetsmått är om det inte speglar verkligheten.
Tror du att du vet mer om ämnet än vad experterna på området gör så får du nog backa upp dina påståenden med fakta.

Jag har ALDRIG sett någon rubrik i en biltidning om kvaliteten på vägnätet. Däremot brukar det nästan alltid läggas in en reservation att man får se hur bilen uppträder på de svenska betydligt sämre vägarna.
Kanske inte i en biltidning, men väl i kvällspressen. I vilket fall, journalister kan skriva, men de kan inte ämnet de skriver om.

Vägverkets bedömningar av hur landets vägar behöver underhållas är inte heller särskilt tillförlitliga och har stora brister. Det konstaterar bla Riksrevisionen i en rapport från november 2009.
Det är möjligt att RRV tycker det, men peka ut något land som har bättre system. Det finns inget land i världen som matchar sveriges system för trafikmätning, vare sig i omfattning, statistiskt modell eller genomförande. Det finns inga bättre system för inventering av beläggningsskick, och vi exporterar vår teknologi till många länder. Våra designguider (typ Lugna gatan, Bära eller brista, I valet och kvalet) är översatta till många andra språk och exporteras till andra länder.

Riksrevisor Eva Lindström har bla uttalat att bedömningar görs på så olika sätt ute i landets regioner att det omöjligt att veta om skattepengar för vägunderhåll investeras där de bäst behövs.
Tja, å andra sidan så har man ju direktiv från regeringshåll att regionerna ska ha ett stort mått av självstyre.

Tror man på fd Vägverkets bild av verkligheten är man således långt från sanningen. Att sätta sin tilltro till dina polare vägingenjörerna är ju som att fråga räven om man ska låsa hönshuset över natten. Klar som korvspad att dom vill ha mer pengar.
Du glömmer att jag (och företaget jag jobbar åt) gör programmet för att planera underhållet. Jag lyssnar inte bara på folk, jag har tillgång till hårda data, jag kan se skicket på gatorna, när de borde fixas och hur lite man har råd att fixa.

Att tro att problemen på de svenska vägarna enbart är en penningfråga är oerhört naivt. Det har också staten insett som nu vidtagit kraftiga åtgärder för att effektivisera organisationen av svensk infrastruktur i nya Transportstyrelsen och samtidigt ta ta i de enorma bister i styrningen som flera rapporter pekat på.
Transportstyrelsens tillkomst var inte orsakad av brister i VV, det var snarare att man ville få in andra verks funktion i ett "nytt VV".

Min personliga gissning om Transportstyrelsen är att det kommer att vara kaos i cirka 10 år innan organisationen hittat sin form, och sedan kommer den att bli en trögstyrd koloss.

Observera också att Transportstyrelsen fortfarande inte ansvarar för vägunderhåll, den biten ligger fortfarande på VV. Det är i huvudsak den juridiska biten av myndighetsutövandet som hamnat där.

Kaoset i tex den Stockholmska trafiken, särskilt vintertid, har inget med brist på pengar att göra. Det beror i stort sett helt på inkompetent ledning och styrning från kommunalt håll.
Nej, det beror på att ingen har testiklar nog för att våga riva lite hus och bygga rejäla genomfarter, och om någon hade det så skulle väljarna rösta ut honom fortare än kvickt.

Stockholm går på ungefär 95% av den kapacitet man har på sina transporter, inkluderat kollektivtrafiken. Man håller på att bygga ut kapaciteten, men det kommer bara att täcka cirka en fjärdedel av trafikökningen. Man måste bygga mer vägar, och då måste man våga riva hus. Kollektivtrafiken går också på knä, så att styra om folk dit räcker inte.

ag har för mig att Sverige faktist har bland de äldsta vagnsparkarna i Europa.
Korrekt, men också något missvisande. Det finns flera anledningar till att bilparken skenbart är äldre:

* Vår förkärlek för gamla amerikanare. De är inte jättemånga, men de är gamla och påverkar därför medel rätt hårt. De är dock ofta väldigt väl skötta, och därmed inte ett problem. De körs inte heller så mycket.
* Väldigt många har någon gammal bil stående på gården som de nästan aldrig använder, som reservbil när förstabilen är på verkstad.
* Vi har bättre bilar. Face it, en Fiat eller en Renault kan inte matcha den råa pansarvagnsrobustheten i en Volvo. De håller längre.

Hade man istället räknat medelåldern viktat per körd kilometer så tror jag att vi skulle ranka betydligt högre.

Transportstyrelsen (fd Vägverket)
Nja, det är en liten bit av VV, plus luftfartsverket, sjöfartsverket och några småverk till.

Slippa bekymret med att äga något
Tredje gången, någon gång ska det kanske fastna: Kommunismen har inget mot ägande, det är produktionsmedlen som är kollektivt ägda.

Ska vi försöka hålla oss till fakta i våra argument?

Tänk att bara glida omkring i en autonom lite grupp och se kommunistchick och cool ut. Lite som Mel Gibson i i Mad Max fast i Trabanter då.
Återigen, Trabbin kom från ett socialistiskt land.
 
Thomas59
Troberg skrev:
Läs det jag skrev igen..... Trabbin kom från ett socialistiskt land.
Vi har reda ältat detta (trafiken, sjukvården, apoteken osv) så det börjar kännas lite urvattnat. Orkar inte dra detta fler varv så jag tar tillbaks allt jag sagt och hävdar motsatsen. Kommunismen är betydligt mer spännande:S.

Det ständiga försvar om att dittan och dattan inte var kommunism känns dock lite slentrianmässigt. Du har troligen rätt i att de länder som räknas upp som kommunistiska inte uppnått den utopiska varianten (Marxist Leninist eller vilken falang du nu tillhör?) som du förespråkar men samtliga har vad jag kan se alla haft ett kommunistparti i ledningen. Dom har väl bara inte lyckats så bra med dina utopier.

Kommunismen i praktisk utövning (din utopiska variant har ju ännu inte provats) har i princip utan undantag kännetecknats av en liten styrande elit som lever ett lyxliv, samt ett förtryckt folk som fått utstå förföljelse, ofrihet, svält och mördande.

På en topplistan över världens fem värsta mördare bryter bara Hitler listan som i övrigt består av kommunistiska ledare.

Kommunisman är i grunden en demokratifientlig och våldsbejakande rörelse som inte ryggar för odemokratiska metoder ska nå sitt mål. Utopi såger du. Må så vara men vägen dit har förmångadrabbade varit högst reell och inte särskilt angenäm.

En grundläggande tanke i din utopi är ju avskaffandet av privat egendom. Ja inte all egendom kanske (produktionsmedelen skriver du) men åtminstone sådant som ägs av de rika borgarna - i praktiken i princip alla utom "proletärerna" ska bli av med sin egendom. Känns mest ddsom gammal hederlig avundsjuka tycker jag.

Marxs uttrycker det betydligt mer rakt på sak än du gör Troberg: "Vad som utmärker kommunismen är icke avskaffande av egendomen överhuvudtaget, utan avskaffandet av den borgerliga egendomen."

Statens upphävande, som du förespråkar är en av de märkligare delarna i dina teser, eftersom inga nationer haft så dominerande och totalitära statsmakter som de kommunistiska (ok kommunistledda) staterna.

Hur du egentligen tänker dig att det ska fungera att upphäva staten är höljt i ett kompat dunkel.

Andra märkliga inslag i kommunismen är synen på familjen.

Marx skiver: "Den borgerliga familjen bortfaller naturligtvis samtidigt med denna dess komplettering, och båda försvinner i och med kapitalets försvinnande. Förebrår ni oss, att vi vill upphäva föräldrarnas utsugning av barnen? Vi tillstår denna förbrytelse. Men, säger ni, vi upphäver de ömtåligaste förhållanden, när vi i stället för uppfostran i hemmet sätter samhällelig uppfostran."

Engels gå rmer rakt på sak: "Kommunismen kan göra detta genom att den undanröjer privategendomen och uppfostrar barnen samhälleligt och på så sätt förintar det hittillsvarande äktenskapets båda grundregler nämligen kvinnans beroende av mannen och barnens beroende av föräldrarna."

Men ok du kanske tillhör någon annan falang som övergivit allt detta tillförmån för mer rumsrema varianter.

För att hamna on topic så kan vi väl bara konstatera att blir din utopi verklighet så finns det annat att oroa sig för än boendekostnader.

Nu ska jag ut och dra ett varv med Trabbin. Tyvärr så körde jag kupevärmare i natt då det snöade och det var kanske inte så genomtänkt.
 
  • Trabi_ice.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Troberg skrev:
Du missade min poäng. Att få hem läkaren är lika meningslöst som att få hem bilmekanikern. Läkaren kan göra så mycket mer på sjukhuset, där han har tillgång till kollegor och apparater och hela sjukvårdsorganisationen. På samma sätt så kan bilmekanikern göra så mycket mer i sin verkstad, där han har alla sina verktyg, billyft och delar.


.
Men lägg ner nu Troberg. Du påstår väl inte att laga bilen har samma prioriteringsnivå som en behandling i hemmet??

Att göra hembesök hos någon som är sjuk och behöver en behandling är väl ypperligt om det går UTAN att behöva sjukhusets resurser. Menar du att du inte ser någon skillnad i att låta sängliggande patienter ta sig till sjukhuset för sånt som det inte behövs sjukhus till?
 
HusByggarTomten skrev:
Men lägg ner nu Troberg. Du påstår väl inte att laga bilen har samma prioriteringsnivå som en behandling i hemmet??

Att göra hembesök hos någon som är sjuk och behöver en behandling är väl ypperligt om det går UTAN att behöva sjukhusets resurser. Menar du att du inte ser någon skillnad i att låta sängliggande patienter ta sig till sjukhuset för sånt som det inte behövs sjukhus till?
Troberg skrev:
Du missade min poäng. Att få hem läkaren är lika meningslöst som att få hem bilmekanikern. Läkaren kan göra så mycket mer på sjukhuset, där han har tillgång till kollegor och apparater och hela sjukvårdsorganisationen. På samma sätt så kan bilmekanikern göra så mycket mer i sin verkstad, där han har alla sina verktyg, billyft och delar.
Fast i ärlighetens namn så behövs hembesök av mekaniker, eller iaf bärgare också ibland !
(Och om man jämför det med en ambulanstransport så vore det väl vansinne att alltid kräva ambulans om ngn har 39 graders feber och inte klarar att ta sig till sjukhuset - mkt effektivare är då att köra ut en läkare)

Men det är ju dessutom så att i 90% av fallen så behövs inte all utrustning osv som finns på sjukhusen - man behöver en kunnig läkare och dennes läkarväska samt ev ngn medicin - som man sedan kan köpa fler doser av på ett apotek eller skicka ngn att köpa fler av.
Och behövs det mer så kan läkaren kalla på sjuktransport/ambulans - eftersom det troligen är relatvit få fall så blir det ändå effektivt.
I grunden är dock tankeställnigen i tex tyskland att ge en så bra service som möjligt till kunderna (skattebetalarna) - och trots denna servie är sjukvården billigare än den svenska !??

Men bara för att man inte alltid har behov av hembesök så kan man ju inte bara säga "att det behövs inte" !!???
Återigen: I en internationell jämförelse är inte vår sjukvård så bra som en del inbillar sig ! Men den är rätt dyr...

Om du vill köpa dina mediciner på ett enda apotek med bra personal och brett utbud som ligger 2 mil från din bostad så är det väl helt ok ! Men varför skall då inte 70-80% av inköpen som handlar just om att köpa storsäljarna kunan ske på mindre ställen närmare !???

Är det så att 80-90% av kommunens utgifter för vägnätet är asfalt så kanske man skall titta på nya lösningar ?
Hållbarare asfalt ?
Eller betong ?
Kanske grusa en del minder vägar så dom blir billigare i underhåll ?
Eller ngt annat !?
Görs det - tänker man utanför ramarna ?

F.ö. har jag svårt att köpa att materialet "asfalt" skulle vara så dyrt - iaf om man inte räknar med maskiner, personal arbetstid osv för att lägga ut det...men är det så så är det så...

/K
 
Redigerat:
Marxist Leninist eller vilken falang du nu tillhör?
Jag sitter inte låst inom någon falang, jag inspireras och plockar de bästa bitarna från flera olika inriktningar.

Kommunismen i praktisk utövning (din utopiska variant har ju ännu inte provats) har i princip utan undantag kännetecknats av en liten styrande elit som lever ett lyxliv, samt ett förtryckt folk som fått utstå förföljelse, ofrihet, svält och mördande.
Fast det är fortfarande det socialistiska stadiet.

På en topplistan över världens fem värsta mördare bryter bara Hitler listan som i övrigt består av kommunistiska ledare.
Åh fan, var kung Leopold II av Belgien kommunist?

Vilka andra syftar du på?

Stalin? Dels var han socialist, dels så är hans siffror i högsta grad omdebatterade (speciellt som merparten dog i strid i ett världskrig sär Sovjet drog det tyngsta lasset).
Pol Pot? Han var så långt från både kommunism och socialism att det bara kan ses som en egen ideologi.
Sultan Abdülhamid II? Visst, turkarna mördade många armenier, kurder och anatoliska greker, men var han kommunist?
Djingis Khan? Definitivt massmördare av en skala som troligen är oöverträffad, men innan kommunismen ens fanns.
Conquistadorerna? De representerar väl om något vad som händer om marknadskrafterna inte hålls i koppel.
Försöken att utplåna indianerna i USA? Visst, det var fler än vad Hitler dödade, men var det kommunism?
Mao? Socialist, och siffrorna är tveksamma på grund av orelaterade faktorer som tex missväxt.
McKinley? Visst, han mördade någonstans kring 500 000-3 000 000 civila på Filippinerna, men det är nog lite långsökt att kalla en amerikansk president för kommunist.
Cromwell och den efterföljande policyn? Många där också, men kommunist?

Vem är det jag missar?

Kommunisman är i grunden en demokratifientlig och våldsbejakande rörelse som inte ryggar för odemokratiska metoder ska nå sitt mål.
Läs på. Det du beskriver är socialismen.

En grundläggande tanke i din utopi är ju avskaffandet av privat egendom. Ja inte all egendom kanske (produktionsmedelen skriver du) men åtminstone sådant som ägs av de rika borgarna - i praktiken i princip alla utom "proletärerna" ska bli av med sin egendom. Känns mest ddsom gammal hederlig avundsjuka tycker jag.
Nej, det handlar om att alla ska kunna skörda frukten av sitt eget arbete, ett gemensamt ansvar och ett rättvist samhälle.

Hur du egentligen tänker dig att det ska fungera att upphäva staten är höljt i ett kompat dunkel.
När folket samarbetar så behövs inte längre en stat som övervakar dem.

Marx skiver: "Den borgerliga familjen bortfaller naturligtvis samtidigt med denna dess komplettering, och båda försvinner i och med kapitalets försvinnande. Förebrår ni oss, att vi vill upphäva föräldrarnas utsugning av barnen? Vi tillstår denna förbrytelse. Men, säger ni, vi upphäver de ömtåligaste förhållanden, när vi i stället för uppfostran i hemmet sätter samhällelig uppfostran."

Engels gå rmer rakt på sak: "Kommunismen kan göra detta genom att den undanröjer privategendomen och uppfostrar barnen samhälleligt och på så sätt förintar det hittillsvarande äktenskapets båda grundregler nämligen kvinnans beroende av mannen och barnens beroende av föräldrarna."
Marx uttalande får han stå för. Engels handlar om att alla ska ha lika rättigheter, utan att vara i en beroendeställning till någon annan. Till viss del så är båda en produkt av sin tid, och baserade på tänkande som gällde då. Idag finns bättre och mindre ingripande möjligheter för att frigöra folk från sådana beroenden. Jag menar, titta på kvinnans roll idag, hon är inte, som på deras tid, beroende av sin man.

Men lägg ner nu Troberg. Du påstår väl inte att laga bilen har samma prioriteringsnivå som en behandling i hemmet??
Läs igen.

Det handlar om att ge bästa möjliga vården. Det gör man inte genom att ta ut läkaren ur hans välutrustade "verkstad" och sätta honom i ett läge där han måste arbeta med bara grundläggande verktyg. Läkarens möjligheter att hjälpa är mycket större på sjukhuset, alltså tar man patienten dit.

Fast i ärlighetens namn så behövs hembesök av mekaniker, eller iaf bärgare också ibland !
Javisst, och det motsvaras ungefär av ambulans, hemhjälp och MOH.

Men det är ju dessutom så att i 90% av fallen så behövs inte all utrustning osv som finns på sjukhusen - man behöver en kunnig läkare och dennes läkarväska samt ev ngn medicin - som man sedan kan köpa fler doser av på ett apotek eller skicka ngn att köpa fler av.
Visst, men då gäller tre saker:

* Vet man i förväg om det är dessa 90%?
* Om det inte är så allvarligt, kan inte patienten åka till sjukhuset?
* Om vi har problem med vårdköer, är det verkligen vettigt att låta läkaren spendera halva sin tid med att köra mellan patienter?

I grunden är dock tankeställnigen i tex tyskland att ge en så bra service som möjligt till kunderna (skattebetalarna) - och trots denna servie är sjukvården billigare än den svenska !??
Jag ser den servicen som "krom", det vill säga pynt som ser bra ut för kunden, men som inte höjer kvaliteten.

Men varför skall då inte 70-80% av inköpen som handlar just om att köpa storsäljarna kunan ske på mindre ställen närmare !???
Därför att den vägen kommer att leda till att de seriösa apoteken förvinner, då de inte kan konkurera med på-hörnet-nissar som säljer storsäljare på ett oseriöst sätt till ett lägre pris. Genom att inte ha udda-produkterna så kan man hålla ett mycket lägre pris.

Är det så att 80-90% av kommunens utgifter för vägnätet är asfalt så kanske man skall titta på nya lösningar ?
Hållbarare asfalt ?
Eller betong ?
Kanske grusa en del minder vägar så dom blir billigare i underhåll ?
Eller ngt annat !?
Görs det - tänker man utanför ramarna ?
Ja, det görs. Det sker massor av forskning på området, av VV och VTI, samt av de stora entrepenörerna.

När det gäller hållbarare asfalt så får det negativa konsekvenser. Den är dyrare, och man väljer normalt asfalt som ligger i en "sweet spot" där man balanserar kostnad mot hållbarhet. Hållbarare asfalt har dessutom större stenar, vilket leder till ökat buller (Sverige har faktiskt lite större sten än andra länder, för hållbarhet och för ökat väggrepp) och sämre avrinning. Man kan påverka egenskaperna med stenstorlek och bindemedelshalt/typ, men det är inte magi och handlar mest om att lägga en lämplig asfalt för den aktuella situationen (tex är jämnhet och avrinning väldigt viktiga på gångbanor, där man inte vill ha pölar, medan grepp och hållbarhet är viktigt runt en korsning där många bromsar).

Betong används bara på specifika ställen, då den är väldigt dyr. Det är där tunga fordon stannar ofta, tex busshållplatser och lastkajer, där asfalt deformeras. Utanför dessa ställen kan du inte räkna hem betong ekonomiskt på långa vägar när. Lägg till det att betong är betydligt svårare att laga, det är inte som med asfalt där man bara värmer på och lägger mer.

Grus är billigare, men funkar bara vid låg trafik. Med mer trafik eller tung trafik körs den fort sönder. Den brister också i trafiksäkerhet, tex kan rullgrus göra att bromsverkan med ABS-bromsar i princip försvinner totalt. Benägenhet till potthål och pölar försämrar den ytterligare. Nu när det är inne att prata miljö så ger den dessutom från sig mer partiklar.

Gatsten håller bättre, men kostar multum att sätta och måste justeras med jämna mellanrum, speciellt i vårt klimat.

Vägbeläggningar är en enorm kostnad, i Sverige och i världen, och det finns många som arbetar för att få dem bättre och billigare, men tyvärr så är den gamla hederliga asfalten fortfarande bäst. Har du en bättre idé, ta patent och gå till någon av de stora entrepenörerna med den, du kommer att bli rikare än Bill Gates.

Som du märker, jag jobbar med beläggningar och tycker att de är mycket intressantare än vad den gråa ytan antyder. Är det någon fråga jag går bet på så har jag tillgång till massor av experter på ämnet. Jag pratar gärna om beläggningar, men det är nog ett ämne för en annan tråd i ett annat delforum.

F.ö. har jag svårt att köpa att materialet "asfalt" skulle vara så dyrt - iaf om man inte räknar med maskiner, personal arbetstid osv för att lägga ut det...men är det så så är det så...
Det ligger på, beroende på tjocklek och typ, cirka 60-100 kr per m2, beroende på typ, omständigheter och hur nära det är till asfaltverket (spelar in mycket, det är många vändor med lastbilar). Detta då för ny asfalt på befintlig väg, är det en ny väg är det naturligtvis dyrare. Vill man fräsa bort den gamla så kostar det också mer. Detta då inklusive arbete och för ett "stort" jobb (dyrare med småsnuttar, räkna inte med att du får garageuppfarten för det priset). Det låter kanske inte så mycket, men tänk på att en typisk stadsgata är kring 8 m bred, så rullar miljonerna fort.

Varför är asfalt dyrt? I huvudsak för att den är oljebaserad, men också för att det ställs stora krav på stenstorlek, stenhårdhet, bindemedlets kvalitet osv. Det är också en verksamhet som kräver mycket maskinella resurser, både vid tillverkning och läggning, i kombination med att läggningen kräver mycket folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.