Vem skottar snö med åkgräsklippare?
Undrar hur pass bra fungerar det.
 
Inte jag. Men farsan gör det. Och jag körde den en del när jag fortfarande bodde hemma (hmm, det måste betyda att den är närmare 20 år gammal...?)

Han har en Stiga Garden (med midjestyrning). Extra vikter på bakhjulen (tillbehör) och snökedjor har han på den. Den funkar bra om det är långa sträckor och man kan ploga med vinklat blad. Men trycka undan vallar och sånt orkar den inte (eller orkar, den spinner bara, för dåligt grepp).

Men mina föräldrar har en slänt nedanför infarten där snön trycks ut, så det gäller bara att våga köra så långt fram att det aldrigt byggs upp nån vall utan att man istället så att säga "bygger ut" infarten med snö.

Det kan vara lite problem i uppförsbacken också när det är mycket snö, det är samma sak där, att den börjar spinna för den inte är tillräckligt tung.
 
Vi plogar vår rätt långa uppfart med trädgårdstraktor, 12 hk. Jag håller med om vad ovanstående säger. Klarar av långa raksträckor bra så länge det finns någonstans att göra av snön. Orkar inte med vallar (vilket är ett problem nu - vår väg blir bara smalare för varje gång vi plogar).
 
Iofs kanske de nya Stiga park:arna med 4wd kunde duga något till annars ser jag det mest som en nödlösning. Ploga snö är tungt arbete för en maskin och gräsklippare är inte avsedda för dylikt arbete iaf inte i längden.

Såklart går det kalas sålänge det är 5 cm nysnö och bladet aldrig hugger men det är nog någonstans där man ska lägga ribban.

Med snöslunga blir saken en annan och man kan nog klara nästan ½metern med snö om man glider sakta fram. Problemet med dessa snöslungor är ju att en vanlig (alltså en som man får promenera bakom) kostar nästan lika mycket och i det valet skulle jag välja den gångna alla gånger eftersom det är bättre med bara en trasig snöslunga än både slunga och klippare kaputt. Dessutom kommer man åt bättre med den handdragna plus att man lätt kan dra loss den om den fastnar.

Det lilla man travar på bakom gör bara att man håller värmen ändå :D
 
Nån som plogar med Atv???
 
Atv funkar också. Ivf om du har en större 400cc++ Annars saknar man tyngden. En atv går oftast inte köra direkt sakta med heller.

Vi kör med åkgräsklippare hemma. Allt ifrån 16hk-24hk. Bra med tyngd och kedjor. Sedan med lite fart så är det inga problem att trycka undan 20cm nysnö. Har även snöslunga till dem. Tas fram när man vill flytta undan massan en bit.
 
Håller inte med dig där. Inga som helst problem att ploga med motorsvagare Atv så länge de har lågväxel och fyrhjulsdrift. Greppet brukar aldrig vara ett problem med fyrkrafs. Behövs det mer så på med kedjorna bara.
Finns tom de som plogar med 200 cc och tvåhjulsdrift men det rekommederar jag inte
 
Jag sa inte att de inte funkar. Och de flesta "atv" är 2wd. framförallt de mindre. Och det är jobbigare att ploga med dem. Själv tycker jag att det är jobbigt me de mindre när det blir +20cm. Men det är ju upp till var och en. Själv vill jag ha lite fart när jag plogar. Annars kan man likväl ta skyfflen ;)
 
Styra på sidan är ju en sak att trycka ihop snömassor en annan sak. Att köra med vinklat schaktblad kräver inte en 1/10 så mycket kraft som att trycka undan en stig i obruten snö. Är det 40-50 cm kan det hända att inte ens min traktor(3,5t 4wd) med 210cm schaktblad (ej vinklingsbart) orkar trycka undan så man får ta om.

40-50 cm kan låta mycket men har man höga kanter så driver det snabbt igen när det snöar och blåser.

Det hela har ju också med hur stor gård man har är det bara några hudra kvm spelar det hela mindre roll egentligen.

Snöslungan däremot tar allt och 50 cm är inga problem men det går sakta så man får inte ha pissbrådska. En fördel är att man slipper inraset på sidan om vägen detta kan också vara en nackdel då det driver eller man kör in i det med bilen :rolleyes:
 
Japp. Min väg in är ganska smal nu. Mycke pga av att han som skottar inte har någon hastiget så det bara bygger innåt. Men vadå. Jag har ju skyffel! :D
 
  • Gilla
Sweboog
  • Laddar…
Har kört med stiga park 2wd och snöslunga i fem säsonger och det har funkat bra.
Man får reglera hastigheten efter snömängden så funkar det, och ett par rejäla vikter på hjulen är ett måste tillsammans med kedjorna.
 
Har kört med Stiga Park 2wd och snöslunga men det fungerade inget vidare. Det beror på att min parkeringsplan och infartsväg är grusad. Bakhjulen flyttade på snön och underliggande grus istället för att flytta gräsklipparen framåt.
Tror det fungerat mycket bättre om jag haft asfalterad eller plattlagd infart och parkering. Och det hade troligen fungerat om jag haft 4wd på min åkgräsklippare.

Har övergått till normal snöslunga och den har jag inget problem med. Det är mycket enklare att knuffa på en sådan när den inte vill gå framåt själv.:)
 
Har en granne med glatt humör, ungdomlig entusiasm och massa mod som kör åt mig med sin ATV. I vintras (jan-mars 10) så orka han inte med vallarna... Men åka över dem gick bra. Vallarna klara inte heller traktorn som lade dit dom heller med. Fick vänta på våren eller ut å hacka själv med spade. Snöskyffel och vanlig skyffel gick inte...

När skall man/måste man skaffa en snöslunga? Förra vintern när ja var redo att betala 5000:- för en så fanns det ingen att köpa så.... Eller vänta man/lider man igen?
 
C
Man gör om sin infart och gräver ner värmeslingor under den, så kan man sälja av alla skyfflar/plogar/traktorer/fyrhjulingar/slungor och/eller andra snöröjningsredskap man har till sitt förfogande och gå in i värmen och dricka en varm kopp choklad framför sin vattenmantlade kamin som gör jobbet åt en istället?
 
cheetah1 skrev:
Man gör om sin infart och gräver ner värmeslingor under den, så kan man sälja av alla skyfflar/plogar/traktorer/fyrhjulingar/slungor och/eller andra snöröjningsredskap man har till sitt förfogande och gå in i värmen och dricka en varm kopp choklad framför sin vattenmantlade kamin som gör jobbet åt en istället?

Ahhh mocklis.
Kanske, bara kanske man gräver ner innan man asfalterar. Eller gjuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.