Jag hade tänkt mig att ge mig på en trapprenovering men tycker att stepkit å liknande blir lite väl dyra så jag tänkte snickra lite själv. Min första tanke var att använda ekgolv, men det känndes svårt att få det att bli bra. Just nu så lutar det åt att köpa ekskivor (stavlimmat) och kapa till, hyvla å få till ett steg ala stepkit men då till en femtedel av priset.

Nu till frågan. Var är det bäst att köpa ekskivor till bra pris? Har kollat lite och än så länge så verkar bauhaus ligga bra till
 
Hmm, blir det verkligen billigare med tanke på att du får ett enormt spill på skivorna. Tycker både Bauhaus och liknande håller ungefär samma priser på ekskivor av likvärdig kvalitet. Det enda är ju att skivorna varierar mycket med de ingående stavarna och limfogarna syns tydligt.

Om jag skulle göra det så är ju ekparkett ett klart bra val. Med det får du snyggare ekmönster då stavskarvningar är bättre än på sådana här "snickarskivor" som dom heter.

I vilket fall som helst, tänk på att fiberriktningen skall ligga parallellt med trappnosen, inte bakändan på steget. Det blir helkonstigt annars.
 
Låt mig räkna på min trappa:

7000:- för 14 steg där det blir mycket ek över till bakkanter och liknande: 500:-/steg
bakkant: ca 50:- styck
trappnos: ca 50:- styck

Jag tycker det är rätt billigt. Hur har du räknat om du kommer under det då du nu vill göra det själv till ett mycket lägre pris? Med tanke på allt spill...
 
Jag har kollat en del på ekgolv och även testat på ett steg men jag vet inte hur hag skall få till trappnosen.

När jag tittade på priserna från stepkit så fick jag det till ca 8000kr för min trappa och med inräknart spill på ekskivor blev det ca 2000kr (så ok 1/4 av priset, jag tog i lite).

Har oxå tänkt på att jag måste linjera med trappnosen, tror det kan bli snyggt. Skall göra ett prov med en skiva jag har liggande hemma.
 
Ok, så då har du minst 14 steg eller så. Det gör cirkus 140:- per steg för 2000 i totalsumma. Det täcker ju inte ens eken om man räknar på en snickarskiva i ek. En på 1000x300 ligger ju kring 250:- i normalpris och priset stiger raskt då skivan blir längre och bredare. Har du en rak trappa då blir det ju ett bättre pris då varje steg är exakt lika stora men har du en trappa med en sväng så drar det direkt iväg.
 
Jag tror det går att göra billigare själv i rent virkespris, räknar man dock in arbetskostnaden så landar man nog på ungefär samma summa... (mycket mer jobb att göra själv)
De flesta här på forumet har ju dock renovering/byggnad som någon form av hobby så det spelar kanske inte så stor roll. :)
 
Fast jobbet räknar jag aldrig med... bara material. Så eken färdiglimmad ligger fortfarande på ~250:- i 1000x300.
 
  • Gilla
Pr33d
  • Laddar…
Jag kollade priserna på närmate byggvaruhus som blev k-rauta och där kostade 18x300x2400 379kr och jag har för mig att det var något billigare på bauhaus och det lönade sig att åka dit när man skulle ha ett par stycken. Sedan kollade jag även på stepkit och det verkar som om priserna har gått ner sedan offerten jag fick på mässan (har 13 steg), men jag kanske läste det fel på hemsidan. Fattade som att det blir ca 400kr/steg, vilket ger 5200kr. Har för mig att jag fick priset 600kr/steg sist, och då ca 8000kr. Skall ta å rita upp det så jag inte skjuter mig i foten å det inte blir så mycket billigare men jag tror fortfarande det.

Visst kommer det bli en hel del jobb men jäkligt roligt när det är klart. Man kan ju ta ett trappsteg i taget och när alla stegen e klara så slänger jag på lite vit färg å limmar fast stegen. På så sätt hade jag tänkt att det inte skulle bli en arbetsplats allt för länge.
 
Hörde nyligen att Silvan har riktigt bra priser på ek- och valnötsskivor, men jag har inte kollat upp det själv. Dock från en, som det heter, vanligtvis välunderrättad källa.
 
Plockar upp min gamla tråd och tänkte meddela hur det gick. Jag köpte skivor på k-rauta som var 400x900 för 199 ( verkar som de kostar 219 nu) och dessa räckte bra till alla utom ett steg som jag fick skarva lite. Så summan blev 13x199=2587 + en massa slit. Snickrade ihop en trappkompass av lite spillbitar som funkade kanon och sedan var det bara arr såga limma å fräsa. Jag tycker att jag höll budget bra även om det tog mer tid än vad jag hade räknat med, men å andra sidan har jag lärt mig massor. Lyckas inte bifoga bilder men skall försöka länka in på något annat sätt om det är någon som vill se resultatet.
 
Jag skall snart göra detsamma med min brors trappa. (180 graders svängd).
Planen är att göra det med 14mm ekparkett som även är lagt på övervåningen, samt att hyvla till trappnos i massiv ek och kexa fast. Vitmålade vangstycken och sättsteg.

Låter detta tillvägagångssätt helt tokigt för er som genomfört en liknande renovering?
Materialpriset blir klart rimligt, men om det skulle vara väsentligt mycket lättare med stavlimmad ek eller stepkit så skall vi naturligtvis överväga det alternativet!

//nomis
 
Redigerat av moderator:
nomis skrev:
Självklart vill vi se resultatet!

Jag skall snart göra detsamma med min brors trappa. (180 graders svängd).
Planen är att göra det med 14mm ekparkett som även är lagt på övervåningen, samt att hyvla till trappnos i massiv ek och kexa fast. Vitmålade vangstycken och sättsteg.

Låter detta tillvägagångssätt helt tokigt för er som genomfört en liknande renovering?
Materialpriset blir klart rimligt, men om det skulle vara väsentligt mycket lättare med stavlimmad ek eller stepkit så skall vi naturligtvis överväga det alternativet!

//nomis
Jag har satt både stepkit och parkett i trappa öppen respektive stängd trappa. Båda fungerar utmärkt, även om stepkit är något snabbare att sätta. Ditt tillvägagångssätt låter bra. Det är inte säkert att du behöver kexa fast, jag limmade bara trappnosen (efter att ha linjerat upp det väldigt noga) i kanten på parketten+det befintliga steget. När allt var klart slipade jag mycket försiktigt ner de sista 0,1mm som trappnosarna inte satt perfekt gentemot parketten i höjdled.

Till parketten så använde jag tillhyvlade ekfoder på baksidan och rostfri plåt bockad som ett U till framsidan, blev utmärkt. Montera med Sika T2 - ej PL400 eller likande. Dels för att du vill ha ett lösningsmedelsfritt lim (så att de inte fuktar träet när limmet torkar), dels för att du vill ha ett lim som hugger snabbt.

En sänksåg att såga med är utmärkt, och sparar mycket tid+ger ett utmärkt resultat. En trappkompass sparar ännu mer tid, och ger ett klart bättre resultat.
 
Daniel_N skrev:
Det är inte säkert att du behöver kexa fast, jag limmade bara trappnosen (efter att ha linjerat upp det väldigt noga) i kanten på parketten+det befintliga steget. När allt var klart slipade jag mycket försiktigt ner de sista 0,1mm som trappnosarna inte satt perfekt gentemot parketten i höjdled.

En sänksåg att såga med är utmärkt, och sparar mycket tid+ger ett utmärkt resultat. En trappkompass sparar ännu mer tid, och ger ett klart bättre resultat.
Trappan som skall renoveras är ganska sliten (1950-tal) så jag räknar inte med att limningen emot det gamla steget blir perfekt. Därför tänkte jag ta det säkra före det osäkra och kexa i parketten.

Trappkompass har jag räknat med att tillverka, och en Hilti sänksåg har jag.

Vi har också funderat på att fräsa 1-2 spår en bit in på steget och fylla med nåtmassa, dels som dekoration men också halkskydd. Någon som provat något liknande? Vet inte hur parketten beter sig med flisningar i fanéren o.s.v., men det skulle nog bli snyggt...

Daniel_N, gäller ditt råd angående limmet även för monteringen av planstegen?


Edit: Hoppas det är OK att vi lånar din tråd lite u95hw?
 
Kexa kan säkert bli bra. Men jag hade satt parketten i liv med den yttersta delen av det befintliga steget (använd en vinkelhake uppifrån för att kontrollera). Sen kan du limma i parkett och på den yttersta punkten av steget, det kommer säkert att hålla. Är framsidan på steget väldigt sliten/rundad så kan en runda med excenterslipen vara en ide.

Limmet fungerar utmärkt även för plansteg. Jag la på lim, på med materialet, slog hårt med en anti-studs klubba (med mellanlägg såklart) över hela ytan. Sen ställde jag mig på den i 1 minut, sen satt samtliga perfekt.
 
Här är lite bilder på resultatet. Jag passade även på att göra ett nytt trappräcke av en ekskiva som blev över och några slaktade grundtalhyllor från ikea. Nu är det bara handledaren som återstår. Tänkte jag skulle använda en bänkskiva till handledaren oxå så nu skall jag bara baxa hem en sådan oxå.

http://i1012.photobucket.com/albums/af241/u95hw/trappa/DSC00687.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/u95hw/trappa/DSC00688.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/u95hw/trappa/DSC00690.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/u95hw/trappa/DSC00691.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/u95hw/trappa/DSC00692.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/u95hw/trappa/DSC00693.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.