När jag och min sambo byggde vårt hus i Saltsjöbaden gjorde vi en hel del arbeten själva vilket fick ner priset men själva husleveransen var ett modifierat prefabhus och som jag ser det är kataloger "idéväckare". De flesta tomter har en struktur som inte alltid passar "drömhuset". Rådet som du redan fått från flera är: Begär offert.

När du jämför, låt säljaren hjälpa dig att jämföra och ställ dem mot varandra. :cool: Det är ofta så man får ner priset. Ibland kan det ju ändå hända att du hellre vill betala lite mer för att det ena företaget har något som det andra inte har.

Fråga också om husföretagens arkitekter. ;) Än en gång, Lycka till!
 
Hmm... Oluf... Välkommen till forummet!

När man kommer och slänger en stor ros till en specifik hustillverkare som sitt första inlägg, så blir man ofta misstänkt för att "ha det ihop med" den angivna hustillverkaren!
Jag hoppas att du inte har några sådana anknytningar - för det ville vare ett brud mot reglerna här på forummet.

I allafall är det kul att höra att du är nöjd med huset. Kan säga att även vi är 100% nöjda med vårt Trivselhus som vi flyttade in i till påsk i år! Så nu känner du åtminstone ett par mer som är lika nöjda som Er ;)
 
Vi får vårt arkitektritade drömhus på 220 kvm för strax över tre miljoner och
då ingår tomt också.

Drömmar är oftast dyra men de behöver inte vara vugärt dyra för alla ;)

Wester skrev:
Jag tror på att gå till en arkitekt och be dem rita upp erat drömhus, däremot tror jag inte man får sitt drömhus för 5.5 miljoner. Beror iförsig på vem man e, men om man bygger så stort som man vill och med alla de finaste valen man vet på grejjer så springer det iväg bra mycket mer. Bara att fixa tomten efter grovplaneringen, belysning, lägga stenpartierna på tomten samt övriga trä mm kostade oss lät över miljonen så då blir det "bara" 4.5 över till huset. Men helt klart e att man kan få ett fint hus för 5.5, Dock tror jag på att gå till en arkitekt samt sedan låta sävsjöträhus eller liknande bygga huset.
 
G
Bygg nu inget trähus när du har kapital bygg i sten.
 
W
(ursprungligt innlägg raderat/ändrat)

Wingårdh som någon länkade till måste nog ha en budget på minst det dubbla för att de ska ta sig ann arbetet.
 
Ursäkta om jag skriver det här Wester men har du koll på hur ditt senaste inlägg kan uppfattas? ;)
 
W
Robert_Maria skrev:
Ursäkta om jag skriver det här Wester men har du koll på hur ditt senaste inlägg kan uppfattas?  ;)

Jag vet vilken typ av människor som kan missuppfatta ett sådant innlägg ;) men jag trodde en tråd med denna rubriken inte skulle locka till sig sådanna tyckare utan mer fokusera på just denna trådens frågor.
Ber isåfall om ursäkt om du tyckte det var vräkigt på något sätt, men vi har genom åren haft flera trådar som har handlat om dyra hus och de som bygger dyra hus. Vi/De som bygger dessa hus kanske tänker på ett lite annat sätt.
Dock kul med en tråd som och inte bara handlar om "vilken hustillverkare e billigast" samt "hur får jag ett hus för under miljonen".

Ursäkta offtopic.
 
Hej Robert_Maria!

Har följt ert bygge via bloggen en längre tid och jag måste säga att det verkligen är ett jättefint hus ni bygger! Tittar in varje kväll och hoppas på nya inlägg ;-) Jag bor också i Västerås och vill bygga inom en tvåårsperiod. Har funderat över hur mycket ert hus kostar men inte vågat fråga. Vad kostade er tomt och hur stor är den? Hur mycket beräknar ni att spara på att göra så mycket jobb själva som ni gör? Den sista frågan är mycket intressant eftersom vi funderar fram och tillbaka om det "är värt" all tid och möda eller om man ska kosta på sig nyckelfärdigt. Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
För att tråden inte ska glida allt för mycket off-topic och handla om hus under fem miljoner så vill jag be FannySofia att skicka ett mail eller mess till oss. Här i den här tråden vill de som har pengar prata om dyra hus. ;)

Jag tyckte inte det var vräkigt Wester. kanske bara lite kantigt. Självklart håller jag med dig att det är kul med mångfald och att läsa om högt och lågt, modernt och klassiskt, dyrt och billigt. Men att påstå att "Ni/De" som bygger dyra hus tänker på ett lite annat sätt är väl ändå att gå för långt va? :D

Ursäkta även min off-topic. Nu åter till ämnet men jag fortsätter gärna på temat i rätt forum. ;)
 
Robert_Maria skrev:
Vi får vårt arkitektritade drömhus på 220 kvm för strax över tre miljoner och
då ingår tomt också.

Drömmar är oftast dyra men de behöver inte vara vugärt dyra för alla ;)

Hur blir det så billigt? Jag fattar inte. Det är 14 tkr / kvm inkl tomt. Sävsjö och Willa Nordic tar 17-20 tkr / kvm - detta kan naturligtvis variera en hel del. Tips emottages tacksamt.
 
Det får besvaras gärna i en annan tråd eller via privata meddelanden. Det här är ju en tråd om stora budgetar. ;)
 
En polare till mig e snart klar me deras hus dom kommer landa på ca 3.2mille...
Men då e de ett stenhus på 220kvm enplanare sen ett garage på 200kvm och en tomt på 11.000kvm..
6meters takhöjd i vardagsrummet vid högsta punkt...

tyvär så har han gjort de mesta sj...
Så vill man ha valuta för pengarna får man bygga sj fy fan vilken tid å vilket slit de lär vara :'(
 
Vi bygger med Willa Nordic nu, vi har mycket bra erfarenheter från dem. Min frus morbror har även han byggt med Willa Nordic. Entreprenörer i båda fallen har varit LMR och även med dem var min frus morbror mycket nöjd. Själv har vi inte kommit lika långt i byggfasen för att kunna uttala oss.

Kika in på trakvista.blogspot.com

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.