Hej allihopa! Jag har ett problem angående ett kök som måste flyttas då lägenheten skall byggas om.. Byggnaden är byggd 85.. Det är platta på mark och vi pratar om bottenvåningen nu (flerbostadsbyggnad).. Jag är främst bekymrad över installationen.. Grejen är att på samma lokalitet där jag hade tänkt att flytta köket till, finns redan ett kök på våningen över.. Där går avloppet in i bjälklaget misstänker jag.. På den lokaliteten där jag hade tänkt flytta köket till finns varken avlopp eller vatten.. Man kanske kan koppla vattnet till våningen ovan dock är avloppet lite svårt.. Finns det möjligthet att ansluta avloppet under golvet? Dvs finns det utrymme till det då det är en platta på mark? Jag är medveten om att det blir väldigt dyrt, men jag är intresserad av om det är fysiskt möjligt?

Tack på förhand!!
 
C
Klart det är fysiskt möjligt att lägga ner ett nytt rör, fram med vinkelslipen och bilningshammaren bara. :) Det är inte så att avloppet från köket ovanför går i väggen då, så att du kan ansluta på det?
 
Är den byggd 1985 så kanske det inte finsn golvvärme (?) - i så fall är det som cheetah1 säger bara fram med bilningsmaskinen.

Misstänker du att det finsn andra installationer i plattan bör du dock ta det försiktigt, och kanske försöka skaffa fram ritningar först...

/K
 
Cheetah och KlasKarlsson, tack för era råd.. Jag är nämligen amatör när det gäller installationer och är väldigt okunnig när det gäller det.. Jag nämne att byggnaden var byggd 85, då jag ville få fram svar på hur mycket utrymme det finns mellan platta och golv.. Jag hade tur och stötte på er som känner till byggnadstekniken sedan 85.. Cheetah, där jag vill placera mitt kök på undervåningen råder en stor yta ca 30-35 kvadrat och det finns ingen skiljande vägg.. Köket ovan ligger ungefär i mitten av mitt utrymme där jag vill lägga mitt kök.. Jag ville bara kolla om det var fysiskt möjligt.. Dock lär det kosta en hel del extra men nu vill jag hålla alla alternativ öppna.. Tack för hjälpen båda två!
 
C
En normal modern platta på mark har inget utrymme mellan plattan och golvet, utan man lägger golvbeklädnaden direkt på betongen. 85 borde man använt den lösningen.

En äldre variant var att man byggde ett träbjälklag ovanpå betongplattan och isolerade, vilket visade sig vara mindre bra ur fuktsynpunkt...
 
Cheetah.. Jaha jag trodde man skulle ha luftspalt emellan för att ventilera bort radon och eventuell fukt.. Iofs det kanske man har men isf är denna luftspalt väldigt tunn?
 
C
Nja, betong tar ingen skada av att vara fuktig, man lägger en plastfolie direkt på betongen om man inte har en limmad plastmatta, sedan foam och parkett eller laminat, om man använder det.
Radon ventilerar man bort under plattan med perforerad slang i gruset, och dräneringen runt plattan gör att fukthalten hålls låg.
 
Nu blir jag lite frågande här. Är det en bostadsrättförening du bor i? Avloppet från köket ovanför måste väl ta vägen någonstans? Det ska finnas en stamritning för byggnaden, och den har i så fall styrelsen. Hittar du var stammen går är det bara att ansluta till den. Bila i golvet får du inte göra om inte styrelsen har gett sitt godkännande.
Så mitt råd får bli, prata med styrelsen, och ta fram en stamritning. (Om det är en Brf förstås)
 
Hej där Raceman.. Det är en byggnad där vi ej har alla projekteringsdokument då de mystiskt har försvunnit från den förre ägaren.. Byggnaden är ett äldreboende som skall byggas om till lägenheter (eventuellt).. Grejen är att det finns ett gemensamhetsutrymme som är extremt svårt att göra om till lägenhet då det är stora och väldigt djupa ytor.. Därför måste köket eventuellt flyttas och jag spånar lite lätt på huruvida det är möjligt..
 
Ok, om jag förstått rätt har alltså du (och en grupp andra?) tagit över ett äldreboende, som ni nu vill göra om till bostäder?

En kartering av hur alla stammar går kan ni i framtiden ha stor nytta av. Det finns företag som sysslar med sådant, och går att beställa.

Om det bara gäller lägenheten ovan, kan ni själva ta reda på hur den stammen går, om ni spolar hett vatten i den, och sedan gör en undersökning med värmekamera.

Edit: Ska väl säga det också att om man inte vill köpa en värmekamera (som är ganska dyr) kan man hyra en exempelvis här:
Länk: http://www.proffsmagasinet.se/hyra-v%C3%A4rmekamera.html
 
Redigerat:
Detta var väldigt bra råd.. Ska ta upp det med de övriga.. Tack för rådet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.