Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kommunismen är en utopi! Skulle du få till ett äkta kommunistisk samhälle så skulle jag stå först i kön att få komma in, och ta jobbet som misslyckad konstnär och släng iväg en tavla om året, och åtnjuta alla fördelar med att "alla skall ha det lika".

Tyvärr fungerar det inte eftersom det finns fler än jag som vill ha jobbet som misslyckad kostnär istället för att hämta sopor kl. 04.00... Vilket då blir ett problem, vem skall göra vad och hur skall man få personerna att göra det?

Jag tro inte det finns någon som tycker att man skall överlåta allt till privat intressen, men de fördelar med stora organisationer som du ser, äts ganska snabbt upp av en ofantligt byråkratiskt overhead som måste finnas för att driva den stora apparat.

Jag förespråkar istället att staten äga all infrastruktur (för att garantera att alla får ta del av den till vettiga priser) och hyra ut driften av den. Exempel så äger staten alla elledningar, medans privata företag får hyra kapacitet på dessa för att sälja el till konsumenter, staten hyr ut sjukhus till privata aktörer som sköter driften och får pengar av staten för de sjukfall som de hanterar. osv osv..

Om man får en ren konkuranssituation så kommer detta leda till bättre utbud och lägre priser, lyckat exempel på detta är telemarknaden. Tyvärr så har du inte samma möjlighet på elmarknaden då det finns begränsningar som gör att jag exempelvis inte får bygga ett kärnkraftverk eller vattenkraftverk, vilket gör konkuransen snedvriden.
 
Thomas59
Troberg skrev:
Visst, men det finns vinster med stordrift. Hur mycket tror du tex att det skulle kosta om du själv skulle ansvara för sjukvård, skolor, försvar, vägar och så vidare?

Dessutom så får man en utjämnande effekt, där de som har råd betalar lite mer än de som inte har råd. Ungefär som en försäkring, alla betalar lite för att hjälpa de få som har otur.



Tja, det gjorde hon. Å andra sidan, hur jäkla viktigt är ett jäkla Toblerone i sammanhanget? Missförstå mig inte här, jag tycker också att hon är olämplig, men att skjuta på ett Toblerone är bara småaktigt. Sett i ljuset av att ett flertal M-politiker samtidigt var i blåsvädret för skattefiffel, underliga företagsaffärer samt dubbla uppdrag så känns det väldigt tunt. Eller varför inte de M-politiker som anlitade svart arbetskraft?



Varför skulle kommunismen behöva lastas för saker den inte är ansvarig för.

Notera att jag mycket väl kunde gjort samma sak, och jämnställt tex M med Hitler, Peron, Franco, Salazar, Mussolini, Pinochet med flera, men jag gör inte det. Varför? Därför att det skulle vara oärligt. Precis som kommunismens släktskap med socialismen huvudsakligen består i att de båda står till vänster så består M's släktskap med nämnda diktatorer i huvudsak av att de står till höger, men de är inte lika.

Det är klarare om vi håller oss till ordens betydelse och inte lägger godtyckliga innebörder i dem. Vill ni kritisera kommunismen, gör det, men kritisera inte den med exempel från andra ideologier. Det är som att säga "Jag gillar inte katter för hundar luktar så illa".



Nej, inte gratis, men effektivare, högre kvalitet, rättvisare och billigare.

Hittar inte länken nu, men det finns undersökningar som visar att avreglering leder till högre priser och sämre kvalitet, oavsett bransch. Så, om du inte hade fått skjuvård via skatten så skulle du behövt en dyrare försäkring. Om du inte fått skola så hade du fått skuldsätta dig för att dina barn ska få en chans i livet. Om vi inte hade haft ett statligt försvar så hade vi fått falla tillbaka på rickiga privata alternativ. Om vi inte hade haft statliga vägar så hade du fått punga ut pengarna i vägtullar för sämre vägar. På alla dessa områden finns det privata alternativ, men de är inte konkurrenskraftiga jämfört med de skattefinansierade.
Vinsterna med statlig stordrift kan i bästa fall beskrivas med en skola i sönderfalll sin inte lyckas lära eleverna att läsa och skriva, en sjukvärd som inte klara tt hantera vårdköer och högkvalitativ behandling, ett försvar som sprätter iväg det mesta av anslagen på annat än försvar, vägunderhålll som är bland de dyraste i europa och samtidigt ligger i botten vad gälller kvalitet.

Citat Troberg: "alla betalar lite för att hjälpa de få som har otur." är det så du ser på det tidigare växande berget av bidragstagare - OTUR! Vilka är det förresten som ska ha RÅD i ditt kommunistiska samhäller där ingen äger något, penningsystemet och det finansiella systemet är avskaffat och staten verka ska försörja alla - med skattemedel kanske, hur det nu ska gå till om det finansiella systemet är avskaffat. Håhå jaja!

Tobleronemona, allvarligt Troberg, vi pratar om en person som är statsminsterkandidat som har svårt att skilja på mitt och ditt och som uppenbarligen också har svårt att sköta sin egen ekonomi för att inte tala om företaget som hon drev. Lite krav måste man väl ändå få ställa. Att andra gjort fel är ingen ursäkt. Två fel blir inte ett rätt!

Nej det är klart, enligt dig så kan ju inte kommunismen lastas för NÅGOT. Den är ännu inte testad i den Troberska renläriga varianten, tack och lov. Undra varför?

Att man inte lyckats med den renläriga kommunismen och istället landat i lika beklaglig sociallism är knappast något försvar.

Det finns fler underökningar som visar på motsatsen! Motsatsen till vad du beskriver kallas med ett annat ord VALFRIHET!

De privata alternativen har, tvärt emot vad du skriver, visat sig otroligt konkurrenskraftiga. Se på privat sjukvård och privata skolor som en ideologisk polare till dig själv utnyttjat. Att den fd konduktören väljer privat sjukvård och privata skolor, trots de propagandaförluster det medför, ser jag som ett bra betyg till privata alternativ.

I grunden är det dock inte ägandeformen som avgör effektiviteten utan förmågan att styra och leda verksamheten. Staten har aldrig upppvisat någon större kompetens i dessa frågor.

I ditt anarkistiska, statslösa, laglösa(?) samhälle med autonomt styrda grupperingar som ser till sitt eget bästa kommer du nog att få leta länge efter bra alternativ inom de områden du nämner. Omdet verksamheten ens kommer att bedrivas.

Kul att du nämner statliga vägar. Råkar ha lite insikt i den frågan och staten som styrande för vägbyggnad, vägunderhåll och säkerhetsarbete är ett enda långt misslyckande. Kritiken är massiv från alla håll och rsultaten är avskräckande.
 
Ericc
Det är klart att vi inte ska ha tillbaka ett bidragssamhälle.
 
Troberg skrev:
Tja, det gjorde hon. Å andra sidan, hur jäkla viktigt är ett jäkla Toblerone i sammanhanget? Missförstå mig inte här, jag tycker också att hon är olämplig, men att skjuta på ett Toblerone är bara småaktigt. Sett i ljuset av att ett flertal M-politiker samtidigt var i blåsvädret för skattefiffel, underliga företagsaffärer samt dubbla uppdrag så känns det väldigt tunt. Eller varför inte de M-politiker som anlitade svart arbetskraft?
.
Troberg, är det propaganda du sysslar med eller menar du att inte är bättre påläst än att du gick på Mona's egen version av sitt fiffel? Menar du att du inte vet vad Toblerone-affären handlade om, för du tror väl inte att det var EN toblerone som var grejen??

"Förutom att handla privat med tjänstekortet - kläder, mat och semsterresa - hade hon också använt det för att ta ut kontanter, trots att regeringskansliets personal förklarat att det inte var tillåtet och trots att hon skriftligen lovat att aldrig göra så mer.
Förutom kreditkortsinköpen avslöjas också att Sahlin varit sen med betalning av sina barns daghemsavgifter och att p-böter gått till kronofogden.
Efter en vecka tar Sahlin - som strax innan deklarerat att hon ville bli socialdemokraternas nya partiledare - sin berömda "time-out". Hon reser med familjen till Mauritius. Skattebetalarna får stå för notan för den medarbetare till Sahlin som följer med på"
 
Ericc
Troberg skrev:
Jag diskuterar det här för att det intresserar mig. Om någon annan också är intresserad av diskussionen så är det kul, men det är inte nödvändigt.
Här sjunker nog intresset rejält för dina inägg men pröva och ställ dig utanför kupolen och uppmuntra dina kommunvänner med lite värmande debatt om ditt drömsamhälle en vinterkväll.
 
Troberg skrev:
Hittar inte länken nu, men det finns undersökningar som visar att avreglering leder till högre priser och sämre kvalitet, oavsett bransch.
Att göra en sån generalisering är naturligtvis rent nonsens.

Men bilprovningen. Det kommer bli sämre!
 
Troberg skrev:
Hittar inte länken nu, men det finns undersökningar som visar att avreglering leder till högre priser och sämre kvalitet, oavsett bransch. Så, om du inte hade fått skjuvård via skatten så skulle du behövt en dyrare försäkring. Om du inte fått skola så hade du fått skuldsätta dig för att dina barn ska få en chans i livet. Om vi inte hade haft ett statligt försvar så hade vi fått falla tillbaka på rickiga privata alternativ. Om vi inte hade haft statliga vägar så hade du fått punga ut pengarna i vägtullar för sämre vägar. På alla dessa områden finns det privata alternativ, men de är inte konkurrenskraftiga jämfört med de skattefinansierade.
Det där är förstås inte alls sant !
Det finns många områden som blir dyrare, men också många som blir billigare och med bättre kvalitet - titta på telecommarknaden till exempel: Telia försökte fortfarande prångla ut ISDN-modem när de andra nya operatörerna introducerade bredband via kabel/fiber och ADSL - sen dess har dock Telia tagit ett tigersprång och ligger bland de ledande - men det är knappasst tack vare arvet från televerket :)

Och när det gäller tex Apoteksmonopolet så har man i Norge konstaterat högre priser, i medel, men mkt bättre öppettider - om det är bättre eller sämre kan man diskutera: Det är ju itne reglerat längre så priserna kan ju dessutom variera och man kan välja på tillgänglighet eller lågpris...

Vissa saker håller jag dock med om är effektivare reglerat eller statligt ägt: Stora investeringar i infrastruktur tex: Vägar/järnvägar, kraftledningar, kraftverk (av större typ) osv

/K
 
Skulle nog påstå att forskningen visar på det omvända, att det är reglering kring äganderätt som gör att satsningar sker (se t.ex. skillanden mellan länder som går bra och dåligt i Afrika).

Ett riktigt bra exempel är att i Kuba har regimen valt att låta bönderna äga sin mark igen då de har funnit att de kollektiva jordbruken producerar för lite.
 
Kommunismen är en utopi!
Visst är den det, och det är en utopi som kan uppnås.

Jag förespråkar istället att staten äga all infrastruktur (för att garantera att alla får ta del av den till vettiga priser) och hyra ut driften av den. Exempel så äger staten alla elledningar, medans privata företag får hyra kapacitet på dessa för att sälja el till konsumenter, staten hyr ut sjukhus till privata aktörer som sköter driften och får pengar av staten för de sjukfall som de hanterar. osv osv..

Om man får en ren konkuranssituation så kommer detta leda till bättre utbud och lägre priser, lyckat exempel på detta är telemarknaden. Tyvärr så har du inte samma möjlighet på elmarknaden då det finns begränsningar som gör att jag exempelvis inte får bygga ett kärnkraftverk eller vattenkraftverk, vilket gör konkuransen snedvriden.
Sorry, men undersökningar har visat att sådana modeller alltid är dyrare för konsumenten i slutänden. Telemarknaden är lite speciell, eftersom teknologin gjort att telemarknaden på Televerkstiden inte har mycket att göra med dagens telemarknad. Mobiltelfonins genombrott, internet, VOIP osv har ändrat spelreglerna totalt.

Vinsterna med statlig stordrift kan i bästa fall beskrivas med en skola i sönderfalll sin inte lyckas lära eleverna att läsa och skriva, en sjukvärd som inte klara tt hantera vårdköer och högkvalitativ behandling, ett försvar som sprätter iväg det mesta av anslagen på annat än försvar, vägunderhålll som är bland de dyraste i europa och samtidigt ligger i botten vad gälller kvalitet.
I tur och ordning:

* Skolan. Bullshit. Vi har fortfarande en skola som platsar bland de fem bästa i världen. Gnället kommer från folk som inte förstår att lärandet måste utvecklas och att andra saker är viktiga idag än när de var unga för 50 år sedan. Ja, ungarna lär sig använda internet och sånt istället för när Gustav Wasas faster föddes. Tiderna förändras, lev med det.

* Sjukvård. Samma sak där. Vi håller världsklass. Jag talade med en amerikansk läkare som jobbat i Sverige, och han sade att svensk sjukvård är som amerikansk när den är som bäst, och när svensk sjukvår är som bäst så är den utan like bäst.

* Försvar. Egentligen behöver vi knappast mer än än en minimal styrka, det finns ingen hotbild och jag ser ingen anledning att vi ska stötta USA's ockupation av Afghanistan. Försvaret är egentligen ett av de få typiskt statliga områden där det privata alternativet känns rimligare, speciellt i fredstid.

* Ja, våra vägar är dyra. Vi har också den i särklass bästa trafikolycksstatistiken i världen (med undantag för några söderhavsöar som inte har motorfordon). Det kostar att göra bra vägar, men det räddar liv. Räddade liv innebär också pengar (om jag minns rätt så är den genomsnittliga samhällskostnaden för en trafikdödad 23 miljoner, och ännu högre för en som blir gravt invalidiserad).

Citat Troberg: "alla betalar lite för att hjälpa de få som har otur." är det så du ser på det tidigare växande berget av bidragstagare - OTUR!
Ja, otur. Oavsett vad några högerpapegojor säger, så är den stora majoriteten av bidragstagare inte i sin sits frivilligt, och skulle gladeligen byta liv med någon av oss andra.

Vilka är det förresten som ska ha RÅD i ditt kommunistiska samhäller där ingen äger något, penningsystemet och det finansiella systemet är avskaffat och staten verka ska försörja alla - med skattemedel kanske, hur det nu ska gå till om det finansiella systemet är avskaffat.
Återigen, ägande finns i ett kommunistiskt system, det är produktionsmedlen som är kollektivt ägda. Vänligen sluta med det oärliga argumentet.

Om man kör enligt principen "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov" så behövs inget finansiellt system. Med den teknikutveckling som sker och den ökade produktion per capita som den medför så är det bara en tidsfråga innan vi kan ändra det till "från var och en efter lust, till var och en efter önskemål".

Tobleronemona, allvarligt Troberg, vi pratar om en person som är statsminsterkandidat som har svårt att skilja på mitt och ditt och som uppenbarligen också har svårt att sköta sin egen ekonomi för att inte tala om företaget som hon drev. Lite krav måste man väl ändå få ställa.
Visst ska man ställa krav, men ett felbokfört Toblerone är en orimlig nivå. De andra sakerna du drar upp är värre, men det var inte de som du valde att kritisera med epitetet Toblemona. Ska man föra en seriös diskussion så måste man höja sig över öknamn.

Nej det är klart, enligt dig så kan ju inte kommunismen lastas för NÅGOT. Den är ännu inte testad i den Troberska renläriga varianten, tack och lov. Undra varför?
Den är inte testad i någon variant än. Snälla, öppna en historiebok ibland. Varför? För att förutsättningarna inte funnits än.

Att man inte lyckats med den renläriga kommunismen och istället landat i lika beklaglig sociallism är knappast något försvar.
Visst fan är det ett försvar. Det är inte kommunism, hur kan du då lasta kommunismen för att det gått fel?

Jag hade inte råd att köpa en Rolls Royce, så jag köpte en Fiat som gick sönder. Därför är Rolls Royce en dålig bil?

De privata alternativen har, tvärt emot vad du skriver, visat sig otroligt konkurrenskraftiga. Se på privat sjukvård och privata skolor som en ideologisk polare till dig själv utnyttjat.
Tja, allt går att sälja med mördande reklam.

I grunden är det dock inte ägandeformen som avgör effektiviteten utan förmågan att styra och leda verksamheten. Staten har aldrig upppvisat någon större kompetens i dessa frågor.
Tja, det är ju inte direkt som om affärsvärlden heller har briljerat på det området.

Kul att du nämner statliga vägar. Råkar ha lite insikt i den frågan och staten som styrande för vägbyggnad, vägunderhåll och säkerhetsarbete är ett enda långt misslyckande. Kritiken är massiv från alla håll och rsultaten är avskräckande.
Jag håller inte med dig, och jag jobbar mot såväl kommunernas gatukontor som Vägverket. Bland annat är jag insatt i beläggningsplanering, olycksdata och trafikmätning. Jag har också byggt en nationell vägdatabas för Jordanien, så jag har ett internationellt perspektiv på det. Jag tycker att Sverige gör ett bra jobb, väldigt bra.

Jag kan tex inte se hur säkerhetsarbetet kan ses som ett misslyckande när man har världens bästa olycksstatistik, med marginal. Vi ligger också väldigt långt fram med vägbyggnad, både "asfalt" och kringkonstruktioner.

Det är klart att vi inte ska ha tillbaka ett bidragssamhälle.
Det där är en tom kommentar. Vad är ett bidragssamhälle? Ett samhälle med bidrag för de som behöver?

Troberg, är det propaganda du sysslar med eller menar du att inte är bättre påläst än att du gick på Mona's egen version av sitt fiffel? Menar du att du inte vet vad Toblerone-affären handlade om, för du tror väl inte att det var EN toblerone som var grejen??
Jag vet, och jag har redan deklarerat att hon är olämplig på sin post. Vad jag vänder mig mot är att man tror att det är en giltig argumentation att hitta på ett öknamn om en, i sammanhanget, skitsak.

Hon reser med familjen till Mauritius. Skattebetalarna får stå för notan för den medarbetare till Sahlin som följer med på"
Det är iofs inte en korrekt bild av det hela. Alla riksdagsledamöter får pengar för assistenter, vilka de kan förfoga fritt över. Man kan (och i detta fall, bör) ifrågasätta moralen i det, men det var inget regelbrott.

Men bilprovningen. Det kommer bli sämre!
Personligen anser jag att det finns två vägar att gå när det gäller Bilprovningen:

* Släpa ut dem i skogen, spika upp dem på ett träd och stoppa rabiessmittade illrar i deras byxor.
* Ge dem smisk på bar rumpa på offentlig plats med rå hälleflundra.

Minst!

Ärligt talat, de idioterna gör mer skada än nytta. De förstår inte bilar, de kan inte lagarna de ska följa.

Det finns många områden som blir dyrare, men också många som blir billigare och med bättre kvalitet - titta på telecommarknaden till exempel: Telia försökte fortfarande prångla ut ISDN-modem när de andra nya operatörerna introducerade bredband via kabel/fiber och ADSL - sen dess har dock Telia tagit ett tigersprång och ligger bland de ledande - men det är knappasst tack vare arvet från televerket
Som jag skrev tidigare, telemarknaden är inte samma marknad idag som för 20 år sedan. Det är som att jämföra hästuppfödning med traktortillverkning.

Och när det gäller tex Apoteksmonopolet så har man i Norge konstaterat högre priser, i medel, men mkt bättre öppettider - om det är bättre eller sämre kan man diskutera: Det är ju itne reglerat längre så priserna kan ju dessutom variera och man kan välja på tillgänglighet eller lågpris...
Och lägre kompetens samt mer splittrat utbud. Man kan inte fråga på samma sätt, man kan inte lita på att vilket apotek som helst har en udda medicin.

se t.ex. skillanden mellan länder som går bra och dåligt i Afrika
Afrika är också lite speciellt, eftersom investeringar där i huvudsak kommer utifrån, och därmed återspeglar internationella storföretags värderingar. För ett I-land som måste dra sig själv på ett annat sätt gäller andra mekanismer.

Ett riktigt bra exempel är att i Kuba har regimen valt att låta bönderna äga sin mark igen då de har funnit att de kollektiva jordbruken producerar för lite.
Ja, och det tror jag är rätt. Man måste upp på en industriell nivå innan det lönar sig att köra kollektivt i stor skala.
 
Thomas59
Freco skrev:
Skulle nog påstå att forskningen visar på det omvända, att det är reglering kring äganderätt som gör att satsningar sker (se t.ex. skillanden mellan länder som går bra och dåligt i Afrika).

Ett riktigt bra exempel är att i Kuba har regimen valt att låta bönderna äga sin mark igen då de har funnit att de kollektiva jordbruken producerar för lite.
Håller helt med.

För ca 9 år sedan ledde jag ett projekt som handlade om näringslivsutveckling i Somalia. Ett land präglat av autonoma kringströvande War Lords, krig, korruption, laglöshet och fattigdom. Kort sagt ett land i kraftigt sönderfall.

Samtalen med Somalias motsvarighet till Svenskt Näringsliv, Somalian Business Counsil (SBC), kretsade inledningsvis kring möjligheterna att skapa ett klimat där företagande ens var möjligt. Frågor som äganderätt, uppbyggnad av finansiella system, närings-/företagsrättslig lagstiftning och redovisnings- /bokföringssystem stod högst på dagordningen. Synd att inte herr Troberg kunde vara med. Det måste ju ha varit idealiska förutsättningar för ett kommunismexpriment.

Tänk att ingen kom på det!

Alla parter (SBC, SIDA, Världsbanken, Deutche Bank, McKinsey och bla Siemens och svenska Telia/Ericsson som var våra samtalspartners) var rörande eniga om prioriteringen. SIDA med Anna Lindh i spetsen gick tom så långt att dom, mot SIDA's normala praxis, satsade pengar i projektet trots att Somalia inte hade en erkänd statsledning, som annars varit ett krav från SIDA's sida.

Nu kan man väl i efterhand säga att vi tog oss lite vatten över huvudet men vi startade i alla fall ett företag som exporterade begagnad industritillverkningsutrustning och begagnade reservkraftsgeneratorer till Somalia och planer fanns på att exportera svensk kunnande för att bygga upp en effektiv fiskeindustri längst Somalias östkust. Det sista lyckades vi dock inte med beroende på de höga riskerna för fartygskapningar (redan då).

Bolaget hade sitt säte i Dubai av ovan uppräkande skäl.
 
Thomas59
Troberg skrev:
Visst är den det, och det är en utopi som kan uppnås.



Sorry, men undersökningar har visat att sådana modeller alltid är dyrare för konsumenten i slutänden. Telemarknaden är lite speciell, eftersom teknologin gjort att telemarknaden på Televerkstiden inte har mycket att göra med dagens telemarknad. Mobiltelfonins genombrott, internet, VOIP osv har ändrat spelreglerna totalt.



I tur och ordning:

* Skolan. Bullshit. Vi har fortfarande en skola som platsar bland de fem bästa i världen. Gnället kommer från folk som inte förstår att lärandet måste utvecklas och att andra saker är viktiga idag än när de var unga för 50 år sedan. Ja, ungarna lär sig använda internet och sånt istället för när Gustav Wasas faster föddes. Tiderna förändras, lev med det.

* Sjukvård. Samma sak där. Vi håller världsklass. Jag talade med en amerikansk läkare som jobbat i Sverige, och han sade att svensk sjukvård är som amerikansk när den är som bäst, och när svensk sjukvår är som bäst så är den utan like bäst.

* Försvar. Egentligen behöver vi knappast mer än än en minimal styrka, det finns ingen hotbild och jag ser ingen anledning att vi ska stötta USA's ockupation av Afghanistan. Försvaret är egentligen ett av de få typiskt statliga områden där det privata alternativet känns rimligare, speciellt i fredstid.

* Ja, våra vägar är dyra. Vi har också den i särklass bästa trafikolycksstatistiken i världen (med undantag för några söderhavsöar som inte har motorfordon). Det kostar att göra bra vägar, men det räddar liv. Räddade liv innebär också pengar (om jag minns rätt så är den genomsnittliga samhällskostnaden för en trafikdödad 23 miljoner, och ännu högre för en som blir gravt invalidiserad).



Ja, otur. Oavsett vad några högerpapegojor säger, så är den stora majoriteten av bidragstagare inte i sin sits frivilligt, och skulle gladeligen byta liv med någon av oss andra.



Återigen, ägande finns i ett kommunistiskt system, det är produktionsmedlen som är kollektivt ägda. Vänligen sluta med det oärliga argumentet.

Om man kör enligt principen "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov" så behövs inget finansiellt system. Med den teknikutveckling som sker och den ökade produktion per capita som den medför så är det bara en tidsfråga innan vi kan ändra det till "från var och en efter lust, till var och en efter önskemål".



Visst ska man ställa krav, men ett felbokfört Toblerone är en orimlig nivå. De andra sakerna du drar upp är värre, men det var inte de som du valde att kritisera med epitetet Toblemona. Ska man föra en seriös diskussion så måste man höja sig över öknamn.



Den är inte testad i någon variant än. Snälla, öppna en historiebok ibland. Varför? För att förutsättningarna inte funnits än.



Visst fan är det ett försvar. Det är inte kommunism, hur kan du då lasta kommunismen för att det gått fel?

Jag hade inte råd att köpa en Rolls Royce, så jag köpte en Fiat som gick sönder. Därför är Rolls Royce en dålig bil?



Tja, allt går att sälja med mördande reklam.



Tja, det är ju inte direkt som om affärsvärlden heller har briljerat på det området.



Jag håller inte med dig, och jag jobbar mot såväl kommunernas gatukontor som Vägverket. Bland annat är jag insatt i beläggningsplanering, olycksdata och trafikmätning. Jag har också byggt en nationell vägdatabas för Jordanien, så jag har ett internationellt perspektiv på det. Jag tycker att Sverige gör ett bra jobb, väldigt bra.

Jag kan tex inte se hur säkerhetsarbetet kan ses som ett misslyckande när man har världens bästa olycksstatistik, med marginal. Vi ligger också väldigt långt fram med vägbyggnad, både "asfalt" och kringkonstruktioner.



Det där är en tom kommentar. Vad är ett bidragssamhälle? Ett samhälle med bidrag för de som behöver?



Jag vet, och jag har redan deklarerat att hon är olämplig på sin post. Vad jag vänder mig mot är att man tror att det är en giltig argumentation att hitta på ett öknamn om en, i sammanhanget, skitsak.



Det är iofs inte en korrekt bild av det hela. Alla riksdagsledamöter får pengar för assistenter, vilka de kan förfoga fritt över. Man kan (och i detta fall, bör) ifrågasätta moralen i det, men det var inget regelbrott.



Personligen anser jag att det finns två vägar att gå när det gäller Bilprovningen:

* Släpa ut dem i skogen, spika upp dem på ett träd och stoppa rabiessmittade illrar i deras byxor.
* Ge dem smisk på bar rumpa på offentlig plats med rå hälleflundra.

Minst!

Ärligt talat, de idioterna gör mer skada än nytta. De förstår inte bilar, de kan inte lagarna de ska följa.



Som jag skrev tidigare, telemarknaden är inte samma marknad idag som för 20 år sedan. Det är som att jämföra hästuppfödning med traktortillverkning.



Och lägre kompetens samt mer splittrat utbud. Man kan inte fråga på samma sätt, man kan inte lita på att vilket apotek som helst har en udda medicin.



Afrika är också lite speciellt, eftersom investeringar där i huvudsak kommer utifrån, och därmed återspeglar internationella storföretags värderingar. För ett I-land som måste dra sig själv på ett annat sätt gäller andra mekanismer.



Ja, och det tror jag är rätt. Man måste upp på en industriell nivå innan det lönar sig att köra kollektivt i stor skala.
En utopi som kan uppnås! Nu börjar vi komma någon vart Troberg. Jag trodde inte du tog intryck av diskussionen men tydligen hade jag fel ska jag villigt erkänna.

Från WikiPedia: "En utopi är ett tänkt idealsamhälle, som kan ta många former. Det finns till exempel ekonomiska utopier, religiösa utopier, ekologiska utopier, politiska utopier, feministiska utopier och vetenskapliga/teknologiska utopier. I vardagsbruk kan ordet ibland användas i bemärkelsen orealistisk."

Detär väl kanske sista meningen i citatet som du missat då.

SKOLAN
Troberg: "andra saker är viktiga idag än när de var unga för 50 år sedan"

Det är av just det skälet som du beskriver som skolan tappat sin förmåga att lära eleverna att läsa och skriva. Det är lika viktigt nu som för 50 år sedan.

SJUKVÅRDEN
Troberg: "Vi håller världsklass"

När patienten väl ligger på operationsbordet håller vi nog världsklass men vården handlar om så mycket mer. Vårdköer, valfrihet, rehabilitering osv och där är vi definitivt inte i världsklass och ser man sedan på vad vården kostar oss skattebtalare i förhållane till vad vi får ut så är bilden en helt annan än den Trober målar upp.

FÖRSVARET
Instämmer. Försvaret i sin nuvarande form kan lika gärna läggas ned.

TRAFIKSÄKERHET OCH VÄGAR
Vi har INTE värdens bästa trafiksäkerhet. Möjligen världens bästa propagandaapparat. Det är bara Claes Tingvall och hans kollegor på fd Vägverket som tutat i oss den sanningen. Genom att beräkna olycksfallsstatistiken på ett för sverige gynnsamt sätt har graden av trafiksäkerhet kunnat höjas till skyarna.

Mycket av trafisksäkerhetsarbetet för fd Vägverket handlar i grunden inte om att rädda liv utan om att hålla nere kostnaderna. Dubbdäcksförbude som införts i delar av Stockholm och som diskuteras på riksnivå är ett sådant exempel.

Vad gäller kvaliteten på vårt vägbyggande och underhåll är du helt fel ute IGEN. Vägunderhållt är kraftigt eftersatt i stora delar av landet och kvaliteten på de vägar som är körbara ligger långt under många länder i Europa. När var du senast ute på vägarna i Sverige och i Europa? Dags att reparera Fiaten och ta en sväng!

Resten orkar jag inte kommentera. Det har vi ältat färdigt för min del.
 
Synd att inte herr Troberg kunde vara med. Det måste ju ha varit idealiska förutsättningar för ett kommunismexpriment.
Jag har redan avhandlat det där. Kommunismen är inte, och har aldrig, varit avsedd för U-länder. Den är anpassad för förhållandena i en stark industrination (ursprungligen Tyskland).

Detär väl kanske sista meningen i citatet som du missat då.
Nejdå, och det var därför jag poängterade att den kan uppnås.

Ordet 'utopi' har ingen innebörd av "ouppnåelighet", det är en feltolkning i vardagligt tal. Korrekt använt avser ordet ett "idealsamhälle", utan några värderingar om det är uppnåeligt eller inte. Vilket är ungefär vad du själv hittat i wikipedia.

Det är av just det skälet som du beskriver som skolan tappat sin förmåga att lära eleverna att läsa och skriva.
Det är konstigt, jag hör hela tiden folk som gnäller över att eleverna inte kan läsa och skriva, men jag har aldrig sett någon elev som inte kan läsa och skriva när han/hon gått ut grundskolan. Detsamma gäller de föräldrar jag har i bekantskapskretsen eller de lärare jag känner (en handfull, på olika nivåer i skolsystemet).

Har du något slags statistik att stötta dig på?

När patienten väl ligger på operationsbordet håller vi nog världsklass men vården handlar om så mycket mer. Vårdköer, valfrihet, rehabilitering osv och där är vi definitivt inte i världsklass och ser man sedan på vad vården kostar oss skattebtalare i förhållane till vad vi får ut så är bilden en helt annan än den Trober målar upp.
Som jag ser det så har vi ett problem i vården. Det är att vi är för dåliga på att säga nej. Vi har massor av folk, mestadels, men inte uteslutande, pensionärer, som går till doktorn så fort de har en fis på tvären. Det är dessa människor som inte är sjuka som korkar igen vården, inte något systemfel i hur den funkar.

När du verkligen behöver vården så ställer den upp till 110%. När min farsa fick sin cancerdiagnos så hade man hela behandlingsplanen klar och allt löpte som på räls, fort och effektivt. Nu räckte det inte till i slutänden, men det är inte sjukvårdens fel, de är läkare, inte magiker, de kan inte rädda alla. De gjorde verkligen allt, seriöst, professionellt och effektivt.

Instämmer. Försvaret i sin nuvarande form kan lika gärna läggas ned.
Nja, kanske inte läggas ner, men väl ersättas av att man stärker de privata alternativen via olika subventioner.

Vi har INTE värdens bästa trafiksäkerhet. Möjligen världens bästa propagandaapparat. Det är bara Claes Tingvall och hans kollegor på fd Vägverket som tutat i oss den sanningen. Genom att beräkna olycksfallsstatistiken på ett för sverige gynnsamt sätt har graden av trafiksäkerhet kunnat höjas till skyarna.
Bullshit. Man räknar på det internationellt vedertagna sättet, att sätta olyckorna i proportion till trafikarbetet, det vill säga olyckor (eller dödsfall) per färdad kilometer. Vi har inte bara det säkraste vägnätet, vi har också den mest avancerade forskningen på området. Viktigast av allt, vi har en politisk motivation från våra styrande att öka säkerheten ännu mer.

Ta en titt när du färdas längs vägarna. Titta hur man har breda, djupa vägkanter. Titta hur man går över till säkrare räcken/räckesavslutningar. Titta på påkörningsskydden vid broar. Titta på hur man gör vägmarkeringar med rumble strips. Den genomgående höga kvaliteten på vägmärken. Användning av eftergivliga stolpar för lyktstolpar. Viltstängsel. Röjning av sly längs vägkanterna. Varningsskyltar för risker. Hur fort potthål repareras. Hur man från början designar vägar för synbarhet och säkerhet. Vägmärken har fundament som stolpen "hoppar ut" vid påkörning. Mitträcken på många större vägar, och nya byggs varje dag.

Jämför med andra länder. Det är inget snack om att Sverige är världsledande på området.

Mycket av trafisksäkerhetsarbetet för fd Vägverket handlar i grunden inte om att rädda liv utan om att hålla nere kostnaderna. Dubbdäcksförbude som införts i delar av Stockholm och som diskuteras på riksnivå är ett sådant exempel.
När det gäller dubbdäcksförbud så håller jag med dig helt. Det är ett idiotiskt koncept, speciellt som dubbfria däck bara fungerar så länge som det finns dubbdäck som ruggar upp ytan, eftersom de dubbfria polerar den. Jag tror dock inte att du hittar många trafikingenjörer i Sverige som är för dubbfria däck eller som kör på dem själv (tro mig, jag jobbar med dem). Trycket för dubbfria däck kommer uppifrån.

Vad gäller kvaliteten på vårt vägbyggande och underhåll är du helt fel ute IGEN. Vägunderhållt är kraftigt eftersatt i stora delar av landet och kvaliteten på de vägar som är körbara ligger långt under många länder i Europa.
Sverige har ett problem, och det är att tjälen förstör vägarna. De är dock fortfarande bättre än i resten av Europa. Vad som kan göra att våra ser bättre ut är att en del länder går på den amerikanska designfilosofin med mycket breda vägar, men de har inte visat sig vara bättre. Ser man på vägarna (med kringanordningar) som en trafikingenjör så ser man dock att våra är som en Mercedes jämfört med Europas Peugot-vägar.

Det är dock sant att underhållet är eftersatt. Det gäller dock inte för vägarna i någon större grad, utan i huvudsak för det kommunala vägnätet. Med det underhållsberg som Sveriges kommuner plogar framför sig så kommer man att få problem framöver. Jag tror, efter att ha kört lite tester i vårt gatuunderhållssystem (som används av cirka 100 kommuner idag, vilket är merparten av de som har et datorstöd), att det kommunala vägnätet kommer att kollapsa om cirka 30 år om inte budgeten ökas drastiskt. Var ligger då roten till det problemet? Inte i att det är kommunalt, det är kompetenta och engagerade människor där som gör allt de kan. Problemet ligger i att man inte har råd, vilket leder tillbaka till att man behöver mer skattepengar.
 
Troberg skrev:
I tur och ordning:

* Skolan. Bullshit. Vi har fortfarande en skola som platsar bland de fem bästa i världen. Gnället kommer från folk som inte förstår att lärandet måste utvecklas och att andra saker är viktiga idag än när de var unga för 50 år sedan. Ja, ungarna lär sig använda internet och sånt istället för när Gustav Wasas faster föddes. Tiderna förändras, lev med det.

* Sjukvård. Samma sak där. Vi håller världsklass. Jag talade med en amerikansk läkare som jobbat i Sverige, och han sade att svensk sjukvård är som amerikansk när den är som bäst, och när svensk sjukvår är som bäst så är den utan like bäst.

* Försvar. Egentligen behöver vi knappast mer än än en minimal styrka, det finns ingen hotbild och jag ser ingen anledning att vi ska stötta USA's ockupation av Afghanistan. Försvaret är egentligen ett av de få typiskt statliga områden där det privata alternativet känns rimligare, speciellt i fredstid.

* Ja, våra vägar är dyra. Vi har också den i särklass bästa trafikolycksstatistiken i världen (med undantag för några söderhavsöar som inte har motorfordon). Det kostar att göra bra vägar, men det räddar liv. Räddade liv innebär också pengar (om jag minns rätt så är den genomsnittliga samhällskostnaden för en trafikdödad 23 miljoner, och ännu högre för en som blir gravt invalidiserad).
* Skolan: Ja vi har en av världens bästa skolor- 2007 låg vi på 17e plats i OECD's undersökning har jag för mig. MEN Finland tex, ligger högre än oss OCH har lägre kostnader !

* Sjukvård: NEJ vi har inte en sjukvård i världsklass. Jag talade tex med en tyska för ngt år sen om just detta. Sjukvården var en sak hon blivit oerhört besviken på när hon bosatte sig i Sverige - den skulle ju vara så bra. Man kan inte ens få hem en läkare inom ett par timmar, och ibland tar det veckor eller tom månader tills man får en operation för icke livshotande åkommor !!
Man kan ju inte jämföra med en dålig variant och sen slå sig för bröstet - Amerikansk sjukvård är inte klassa som en av de bästa- iaf inte om man tar genomsnittet - det är bara för den rikaste delen som den är riktigt bra....

* Försvar: Jo vi har en stor hotbild. Det finns ett otal scenarier som man kan dra uppå - men Nordstream är en av dom. Inom krig liksom allt annat så gäller en annan verklighet än för 30 år sen - men tänk om några ryska oljetankers skulle bli kapade inom ett par års mellanrum, och nordstream blev terrorhotad, kanske tom skadad. Ryssarna tycker inte vi klarar vårt eget försvar (vilket vi ju bevisligen inte gör) och skickar ett par battaljoner för att "hjälpa oss".
NATO vill förstås inte se detta skifte i stabilitet och skickar lite trupper under FN-flagg för att "hjälpa till" - i slutändan är Sverige delat och vi har en mkt begränsad självbestämmanderätt - jämför med länder som tex Afghanistan eller liknande...
Kostnaden för ett försvar är som kostnaden för en försäkring: Helt onödig om den inte behövs - då blir den oumbärlig !

* Japp olycksstatistikmässigt ligger vi rätt bra till. Vägarna behöver inte vara bra för det: Om man åker ned till europa, till och med östra europa, så finns det bra mkt bättre underhållna vägar ! Men jag tycker å andra sidan att vägverket, i mångt och mycket iaf, gör ett helt ok jobb. Privata vägar tror jag inte alls på !

Troberg skrev:
Om man kör enligt principen "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov" så behövs inget finansiellt system. Med den teknikutveckling som sker och den ökade produktion per capita som den medför så är det bara en tidsfråga innan vi kan ändra det till "från var och en efter lust, till var och en efter önskemål".
Om man kör enligt principen "från var och en efter förmåga, till var och en efter behov" så kommer snart produktionen avstanna betydligt då väldigt många inte alls har lust att göra det "lilla extra" om man ändå inte får ut något av det och dessutom inte själva får bestämma vart pengarna går !
Detta har historien otvetydigt visat oss om och om igen !
Och detta innebär att samhället totalt sett har betydligt mindre resurser att röra sig med vilket leder till en sämre välfärd och sämre levnadsförhållanden !


Troberg skrev:
Som jag skrev tidigare, telemarknaden är inte samma marknad idag som för 20 år sedan. Det är som att jämföra hästuppfödning med traktortillverkning.
Och detta gäller inte andra marknader alls ?
Poängen är ju just att det är mkt trögare med reglerade marknader i många fall - och därför skall man vara lite försiktigt med regleringar.
elmarknaden är en sån marknad där distrubitionsnät och stora kraftverk kanske kan vara regöerade, men där tex vindkraftsanläggningar, solkraftsanläggningar etc bör kunna ägas privat !

Troberg skrev:
Och lägre kompetens samt mer splittrat utbud. Man kan inte fråga på samma sätt, man kan inte lita på att vilket apotek som helst har en udda medicin.
Och ?
Det finns fortfarande apotek kvar med kompetent personal och brett utbud. Dom har troligen lite sämre öppetider tex- men du har ett val !
Jag ser inget skälm, inget alls ! till varför jag inte skall kunna köpa ett paket alvedon på macken utan måste köra 4 mil ToR för att komam till ett kvällsöppet apotek !

/K
 
Redigerat:
Troberg skrev:
Jag har redan avhandlat det där. Kommunismen är inte, och har aldrig, varit avsedd för U-länder. Den är anpassad för förhållandena i en stark industrination (ursprungligen Tyskland).

.
Ena gången påstår du att det aldrig existerat någon kommunism, nästa gång säger du att den är "anpassad" för en stark industrination. :) Den är inte anpassad för u-länder. You're a funny guy..

Jag funderar på att hitta på ett eget system, JAG LOVAR att den funkar och ingen kan påstå annat eftersom den aldrig är prövad...
 
Thomas59
Troberg skrev:
Jag har redan avhandlat det där. ......i wikipedia.

Det är konstigt, jag hör hela tiden folk som gnäller över att eleverna inte kan läsa och skriva, men jag har aldrig sett någon elev som inte kan läsa och skriva när han/hon gått ut grundskolan. Detsamma gäller de föräldrar jag har i bekantskapskretsen eller de lärare jag känner (en handfull, på olika nivåer i skolsystemet).

Har du något slags statistik att stötta dig på?

Som jag ser det så har vi ett problem i vården. Det är att vi är för dåliga på att säga nej. Vi har massor av folk, mestadels, men inte uteslutande, pensionärer, som går till doktorn så fort de har en fis på tvären. Det är dessa människor som inte är sjuka som korkar igen vården, inte något systemfel i hur den funkar.

Nja, kanske inte läggas ner, men väl ersättas av att man stärker de privata alternativen via olika subventioner.

Bullshit. Man räknar på det internationellt vedertagna sättet, .......mer.

Ta en titt när du färdas längs vägarna. Titta hur man har breda, djupa vägkanter. Titta hur man går över till säkrare räcken/räckesavslutningar. Titta på påkörningsskydden vid broar. Titta på hur man gör vägmarkeringar med rumble strips. Den genomgående höga kvaliteten på vägmärken. Användning av eftergivliga stolpar för lyktstolpar. Viltstängsel. Röjning av sly längs vägkanterna. Varningsskyltar för risker. Hur fort potthål repareras. Hur man från början designar vägar för synbarhet och säkerhet. Vägmärken har fundament som stolpen "hoppar ut" vid påkörning. Mitträcken på många större vägar, och nya byggs varje dag.

Jämför med andra länder. Det är inget snack om att Sverige är världsledande på området.

När det gäller dubbdäcksförbud .....för dubbfria däck kommer uppifrån.



Sverige .......man på vägarna (med kringanordningar) som en trafikingenjör så ser man dock att våra är som en Mercedes jämfört med Europas Peugot-vägar.

Det är ......människor där som gör allt de kan. Problemet ligger i att man inte har råd, vilket leder tillbaka till att man behöver mer skattepengar.
Fick korta ner ditt citat lite.

EDIT: Har ett tådlöst tangentbord som inte tar alla tangentnedtryckningar och ibland ger dubbelbokstäver. Jag brukar försöka rätta men nu orkade jag inte. Lite märkligt kan tänkas då jag skriver om läs och skrivsvårigheter

Angående Somalia vs kommunism: Stämmer säkert, jag glömde att det först måste finnas några rika att ta av. Nu finns det iofs rika personer i Somalia men försöker du ta deras pengar slutar det illa för dig.

Angående Utopi: Det faktum att de aldrig har kunnat testas är väl ett bvis så gott som något för att det är ochföblir en utopi. Gott så!

Angående läs och skrivsvårigheter: Du får nog kolla i din statistik en gång till. Sverige hamnar idag på tionde plats internationellt, vad gäller läsförmågan hos barn i högstadiet och trenden är kraftigt nedåtgående.

1988 togs ett märkligt riksdagsbeslut: Lärarhögskolan skulle sluta utbilda lågstadielärare i hur man gör för att lära barn läsa. Beslutet har ändrats först nu.

Specialistutbildningen i läs- och skrivinlärning var förut obligatorisk för alla lågstadielärare, men i slutet av 80-talet började man istället generalistutbilda lärarna, så att de skulle kunna arbeta även med de äldre barnen i grundskolan, om det skulle behövas. Det var en kraftigt bidragande orsak till förfallet.

Enligt Professor Mats Myrberg som jag lyssnade på för en tid sedan i radiopraogrammet "Lysna på språket" har det här riksdagsbeslutet att förändra inriktningen på lärarhögskolan varit avgörande för att svenska barns läskunnighet försämrats så kraftigt under den senaste 10-årsperioden

Dessutom noterar han att de svenska klassrummen är mycket stökiga i en internationell jämförelse.

Professor mats Myrberg (Lärarhögskolan) talade vid konferensen Språk och lärande (2008) i Linköping bla om resultaten i PIRLS (Progress in Reading Literacy Study - En internationell studie av läsförmågan hos elever i årskurs 4) och den nedåtgående trend i läskunskaper som började före 1990.

Enligt studien har mellan 2001 och 2006 en signifikant tillbakagång
skett med 12 poäng på den internationella lässkalan. En analys av de svenska resultaten i olika internationella undersökningar från 1971, 1991 och 2001 indikerar att en nedåtgående trend påbörjades redan före 1991 men den blir mer accentuerad efter 1991.

Mats Myrberg visad vidare på en internationell jämförelse av lektionsinnehåll med antal timmar per vecka som visar tydligt att svenska skolan avsätter mindre tid i allt utom tyst enskild läsning.

Sverige ligger inte i elitskiktet med Hong Kong, Kanada och Nederländerna, framhöll han.

Du kan säkrt hitta rapporter som visar på motsatsen men detta är Skolverkets egna statistik.

Vill du så kan jag ta fram fler rapporter med liknande (nedåtgående) trendr inom matematik och de flesta andra ämnen.

Angående sjukvården: Citat Herr Troberg: "Det är dessa människor som inte är sjuka som korkar igen vården, inte något systemfel i hur den funkar.

Jasså finns det sådana säger du? Du tror inte att dom bara har OTUR som du uttryckte det i ett tidigare inlägg:D.

Kanske några citat från enundersökning gjord av Socialstyrelsen i samarbete med Svensk Förening för Anestesi och Intensivvård kan bringa klarhet i läget.

"Samtliga enheter uppgav att de hade färre vårdplatser öppna än planerat eller budgeterat.

I genomsnitt hade enheterna reducerat antalet vårdplatser med 20-35 procent.

Trots bristen på personal och platser redovisades endast ett mindre antal inställda operationer eller andra avvikelser.

Undersökningen gjordes under en normal vecka i oktober. Trots det var bristen på läkare, sköterskor och vårdplatser stor. Hade frågorna ställts under sommartid eller under en långhelg hade bristen på personal och platser med största säkerhet varit ännu värre."

"På frågan om det blivit bättre eller sämre de senaste tio åren svarar en stor majoritet av sjukhusen att det blivit sämre."

Enligt en rapport skriven av Martin McKee och Ellen Nolte, forskare vid London School of hygiene and tropical medicine vid London University halkar Svensk sjukvård efter, jämfört med hur effektiv vård som ges i andra i-länder. Rapporten är publicerad i den amerikanska tidskriften Health Affairs.

Angående Trafiksäkerhetsstatistiken: Det har framförts omfattande kritik mot sättet att redovisa olycksstatistik. Se bla de årligen återkommande trafisäkerhetseminarierna i Halmstad.

IRTAD´'s databas ( International Road and Traffic Accident Database) redovisar endast dödade per 100 000 innevånare och dödade per 100 000 motorfordon och tar inte hänsyn till de stora skillnader som finns mellan den skadestatistik som Polisen rapporterar jämfört med den som Socialstyrelsens patientregister rapporterar (2007 Polis 3 800 Socialstyrelsen 11 000).

Den låga rappoteringsgraden i övrigt, alltså utöver ovanstående, erkänner Vägverket också som en stor brist i deras statistik.

En annan faktor är att statstiken inte tar hänsyn till vägnätets utbredning, trafikintensitet och bilparken kvalitet och lite andra faktorer där Sverige har stora fördelar..

Jag har inga justerade siffor på detta men fd Vägverkets glättade bild av tillståndet i Sverige är kraftigt ifrågasatt.

Angående vägnätet: Man ser det man vill se. Prata med motorjournalister som åker världen runt och testkör bilar och fråga vad dom tycker om vägnätet.

Vägnätet handlar inte bara om kvaliteten på vägarna utan också om infrastruktursatsningar där vägbyggandet i alla är snarare styrts av arbetsmarknadspolitiska behov än av reella infrastrukturbehov. Det gäller förövrig även övergripande beslut om militära anläggningars allokering.

Citat Herr Troberg: "Jag tror................... att det kommunala vägnätet kommer att kollapsa om cirka 30 år om inte budgeten ökas drastiskt"

tyder ju på en viss insikt av Herr Troberg i alla fall. Att lösninen enbart skulle bestå i mera pengar kan vi diskutera.

Vad gäller bristande underhåll och vägverkets lobbying för dubbdäcksförbud (skulle spara massor i vägunderhåll på bekostnad av männskoliv) och dubbdäcksförbudets vara eller inte vara är vi ju överens så det kan vi lägga till handlingarna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.