Vi har en tomt på 1700 kvm.
Där har vi ett enplanshus på 100 kvm men det är ju för sig inte väsentligt.
Till saken, på våra ritningar, gjorda 1986 (med stadsplanering 1978) står det att tomten får max bebyggas med 22 % och 180 kvm. Det ger ju liksom dubbla bud. Vad är det som gäller tro?
Kan reglerna ha ändrats för tomten nu? Det är ju liksom många år sen om man ser till årtalen jag nämnt.

Om nu det sistnämnda gäller, att den endast får bebyggas med 180 kvm, kan man bestrida det på något sätt när det står 22 % oxå? Det står liksom på samma papper, haha det här är ju skrattretande.
 
22 % av 1700 kvm är ju liksom nånting på 300 kvm.
 
Jag vet förstås inte men skulle gissa på att det där som står på ritningen är kopierat från detaljplanen för området. Regeln för hela området skulle alltså vara 22% dock högst 180 kvm. M a o, har man en tomt som är 818 kvm eller mindre gäller 22% och däröver slår begränsningsregeln 180 kvm till.
 
...eller möjligen menas det 22% total byggyta inkl sidobyggnader, varav huvudbyggnad om högst 180 kvm. Men det skulle betyda att de tillät nästan 200 kvm sidobyggnader i ert fall och det låter inte rimligt om det nu är planlagt som villaområde, så jag lutar mer åt min första gissning.

Hur som helst tycker jag att du ska strunta i vad som står på en ritning från 1986 och kolla med kommunen vad detaljplanen för området säger NU.
 
Farzan skrev:
...eller möjligen menas det 22% total byggyta inkl sidobyggnader, varav huvudbyggnad om högst 180 kvm. Men det skulle betyda att de tillät nästan 200 kvm sidobyggnader i ert fall och det låter inte rimligt om det nu är planlagt som villaområde, så jag lutar mer åt min första gissning.

Hur som helst tycker jag att du ska strunta i vad som står på en ritning från 1986 och kolla med kommunen vad detaljplanen för området säger NU.
Jo vi ska ta kontakt med dem men de är på möte hela dagen idag så jag ska ringa dit i morgon igen. Hoppas verkligen att man får bygga ett större hus än 180 kvm på en tomt på över 1700 kvm, låter väldigt knasigt annars. Vad ska man då med en så stor tomt till liksom hihi.
 
Om 180 kvm är byggarea (till skillnad från boarea) är det inte alls litet. Får man bygga 1 1/2 eller 2 plan blir det rejält stort.
 
Farzan skrev:
Om 180 kvm är byggarea (till skillnad från boarea) är det inte alls litet. Får man bygga 1 1/2 eller 2 plan blir det rejält stort.
Men byggarean är väl själva huset med allt utanpå? då är det ju inte så stort egentligen. Huset vi har nu är på 95 kvm boarea och 115 byggarea. DEt blir inte mycket man kan bygga till då. Vi vill dock bygga till i endast enplans så det blir inte så stort då heller hihi. Men jag ska försöka klura på en annan planlösning så kanske man kan få ihop det. Vi var ju inne på att riva huset som står det nu men det känns inte riktigt rätt då huset faktiskt är väldigt fint och renoverat. MAn kan inte få allt :D
 
Mikael_L
Farzan skrev:
Jag vet förstås inte men skulle gissa på att det där som står på ritningen är kopierat från detaljplanen för området. Regeln för hela området skulle alltså vara 22% dock högst 180 kvm. M a o, har man en tomt som är 818 kvm eller mindre gäller 22% och däröver slår begränsningsregeln 180 kvm till.
Så skulle jag också tro. Men det är inte mycket mening att hålla på att gissa. Du måste helt enkelt börja med att kolla detaljplanen.
 
Jucismacker skrev:
Men byggarean är väl själva huset med allt utanpå? då är det ju inte så stort egentligen. Huset vi har nu är på 95 kvm boarea och 115 byggarea. DEt blir inte mycket man kan bygga till då. Vi vill dock bygga till i endast enplans så det blir inte så stort då heller hihi. :D
Åja, det blir iaf 65 kvm. Själv har jag en total boarea på 71 kvm, så jag tycker att 65 är rätt stor tillbyggnad...;)
 
b8q skrev:
Åja, det blir iaf 65 kvm. Själv har jag en total boarea på 71 kvm, så jag tycker att 65 är rätt stor tillbyggnad...;)
Ja det hade ju för sig funkat, men vi pratade med dem idag och garaget räknas in i det så det är redan uppe 180 kvm så vi kan alltså inte bygga en meter till. Låter väldigt konstigt när vi inte har en enda granne, och egen väg samt att tomten är på 1700 kvm.
Ska se om det går att överklaga dessa urdumma bestämmelser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.