Jag har sökt och tittat lite här och det finns verkligen olika möjligheter att få lägga sig i blöt. En del bygger i betong-ringar, andra köper plastbaljor. Det finns tydligen även rostfria insatser och förstås de vanliga trätunnorna (som jag känner inte är optimala i renligheten).

Jag funderar på en sak, jag vill inte ha en rund badbalja och av ekonomiska skäl kan jag inte skaffa ett spabad (som egentligen hade varit det bästa tror jag). Jag har dock gott om ved och gillar grejjen med vedeldat bad även om el säkert är TUSEN gånger smartare och smidigare.

Jag skulle vilja ha en fyrkantig eller rektangulär balja med en kamin som är infälld i sidan så den inte behöver ta plats i anspråk. Helst nedsänkt i en altan. Eftersom jag inte kan svetsa och att rostfritt är dyrt undrar jag om det är realistiskt att tro att man kan bygga en "plugg" i trä i önskat utförande, jag har massa direktfolierad spånskiva liggande, den är suverän för den "släpper" ju mot allt, plast, betong osv. Möjligen kan man behöva olja den innan men jag tror knappast det.

Sen tar man pluggen och plastar utanpå den. Kanske inte som ett båtbygge för då ska man ju göra en form från pluggen. Tänkte snarare att jag skulle gjuta direkt så att pluggen får bli form och det man gjuter från den blir det man badar i sen (engångsgjutning så att säga). Vad tror ni om det? Går det att göra detta ute i mån av bra väder eller måste man stå inne (nu menar jag inte att så ute i -20 grader utan snarare ge mig hän till senvåren el dyl.

Avråd mig nu, det kanske blir ännu ett projekt annars :S
 
J
Funderat i samma banor.

Tror inte det skulle vara något problem att gjuta i betong om man armerar väl och plast kommer ju alltid att fungera men att själv jobba med att plast är inget kul eller nyttigt.

En båtbyggare borde kunna plasta år dig för en låg kostnad om du bara byggt en mall.
 
Bygg mallen tvärt om istället. Ett spant som du klär med skivor. Då kan du på det plasta med gelcoat innåt mot vattnet som man bygger en båt och få en fin yta som är lätt att hålla ren. Bygg sen med virke eller annat runt om ditt plastkar för att dölja den fula utsidan. Men måste ju finnas färdiga sådana insatser till en rimlig penning?

Hittade följande:

www.poltec.se ( Blir nog fin med isolering av cellplast och lite snyggt trä runt.)

www.sverigetunnan.se
 
Redigerat:
cem77 skrev:
www.poltec.se ( Blir nog fin med isolering av cellplast och lite snyggt trä runt.)

www.sverigetunnan.se
Jo, det finns förstås färdiga men de är dyra som fanken och har "fel form" för mig, det görs alltid runda pga att matcha marknaden med uttjänta (?) badtunnor? Jag vill ha egen form på baljan. Sen vet jag inte om jag var tydlig där med hur jag tänkte. Jag tänkte bygga en plugg/form och gjuter utanpå den sen. Då börjar man väl med gelcoat och får fin insida eller har jag missat något? Det finns förstås massor med sätt att göra det på men det var så jag tänkte...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.