Hej på er, nu har jag rensat ut hela garaget och rivit väggar och skall sätta ny isolering och gips. Garaget är således helt tomt om ca 7,50x4,50m typ 35kvm.

Jag hade inte tänkt att i första hand köra in en bil i garaget. Tänkte mest ha det som mek och förvaring. Hade även tänkt att klinkra golvet - tips?

Och hur ska jag "inreda" garaget? Har iofs inte så mycket prylar ännu där då jag flyttade in i våras.. ska man köpa ett gammalt kök att montera in som arbetsbänk, inhandla garberober för förvaring?

Tips mottages :)
 
Jag försöker hitta ett kök som någon skall slänga ut med vita stommar och släta luckor. Luckorna tänkte jag lämna bort för sprutmålning och så tänkte jag slänga på en bänkskiva. Min tanke är en underdel med dubbelskåp och hyllor samt ett enkelskåp och en sektion med lådor. Sammanlagd bredd blir ju omkring 160. Ev. utöka med ytterligare ett dubbelskåp med hyllor. Brevid detta ett eller två högskåp typ städskåp med hyllor i. Överskåp över underskåpen också.

I detta har man ju en väldig massa förvaring och dessutom kan man få till det rätt så snyggt.

Pris? Omkring 5-10kkr.
 
Hade också tänkt använda gammal köks inredning men bänkarna är så låga så jag vet inte. Storlek på garaget : 6.8x 6.8 x 3.5
 
Tipset blir att göra en lite högre sockel om du tycker att det blir lågt. Regla upp med 45X45 eller 45X70. Du kan tex ha backar på hjul därnere som bara är att dra ut vid behov. Tyngre/klumpigare verktyg eller mindre färgburkar trivs där.

Ett annat tipps är att göra ett par stora skåp. Högtryckstvätt, kompressor osv ...
 
håller med om att standardhöjd kök är för lågt, 15-20 cm högre tycker jag nog mina temporära bänkar ska vara i framtiden. ett tip om man har lite större garage kan ju vara att bygga rullbara bänksektioner a´la gladiator garageworks (bild), vilket jag funderar på för mig framöver (120m2 garage).
likaså lästa jag en tråd här om en smart lösning för bänkskivan med en "ram" där det går att lägga i olika material såsom gummi, stål och trä för olika arbeten. jag tänkte pröva något liknande.
 
  • 001.jpg
Redigerat:
Thomas59
http://www.garageworks.se/index.do

Så ska mitt garage se ut bara jag får orka att sätta igång. Sen ska jag bygga en bil:).

Mitt hobbyrum/snickeri, som ligger vägg i vägg med garaget, är det rummet som ska få arbetsbänken, någon nämnde ovan, med utbytbara iläggsskivor. Sitter faktiskt och skissar på det nu.
 
Standardhöjd på kök är ju runt 90 tycker det är en utmärkt höjd. Upp mot 110 blir mer som en bardisk och det verkar på tok för högt för annat än att hänga mot och dricka öl.
 
Thomas59
anrobe skrev:
Lite fler tips på garage-inredning.... dreggel:

[länk]
Dem har jag kollat på tidigare d^_^b men då måste man nog uppgradera bilparken :S också om det ska bli enhetligt.
 
Bilarna är nog den minsta kostnaden... :D
 
Garageworks har mkt vettiga grejer och riktigt trevliga killar. Själv har jag blandat med hemmabyggd förvaring med deras.

Gladiator golvet är något jag verkligen kan rekommendera. Bra klinkers kostar med allt runtomkring en hel del + mkt jobb. Gladiatorgolvet smäller man upp på några timmar, det håller för det mesta och är mjukt/skönt att mecka eller jobba på. Tål tom lite svetsstänk och har man en permanent svetsplats där det blir mkt belastning finns golv med godkänd beläggning även för det.

Sen att det är snyggt är väl en stor fördel om man som jag vill ha färgkoordinerat och matchat

MVH Lorant
 
Jag beställde Garageworks katalog och satt och dräglade lite. Vill ha mycket där men än så länge tillåter inte ekonomin det och ladan är ännu inte ombyggd till garage/verkstad.

Men hur funkar det golvet som de säljer om man vill använda en rejäl garagedomkraft? Håller det verkligen för den punktbelastning som domkraftsjulen ger när man hissar upp bilen? Och hur är golvet att åka runt på men en "h*ra" (inte säga fula ord...:blushing:)?

/Samuel


kinglolle skrev:
Garageworks har mkt vettiga grejer och riktigt trevliga killar. Själv har jag blandat med hemmabyggd förvaring med deras.

Gladiator golvet är något jag verkligen kan rekommendera. Bra klinkers kostar med allt runtomkring en hel del + mkt jobb. Gladiatorgolvet smäller man upp på några timmar, det håller för det mesta och är mjukt/skönt att mecka eller jobba på. Tål tom lite svetsstänk och har man en permanent svetsplats där det blir mkt belastning finns golv med godkänd beläggning även för det.

Sen att det är snyggt är väl en stor fördel om man som jag vill ha färgkoordinerat och matchat

MVH Lorant
 
Mikael_L
anrobe skrev:
Lite fler tips på garage-inredning.... dreggel:

[länk]
Faktiskt ingenting jag är sugen på, oavsett hur mycket pengar jag skulle haft ... q(;^;)p
 
Mikael_L skrev:
Faktiskt ingenting jag är sugen på, oavsett hur mycket pengar jag skulle haft ... q(;^;)p

Jag tyckte i och för sig att det var snygga garage (och bilar:wow:) men jag vill skruva med bilen (och annat) i garaget, inte äta finmiddag där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.