LOS skrev:
Japp vi lever i en ny tid.
Där karlarna är rädda för att ta i.
Det "manliga" sköts med motordrift och batteri.
Och där fördärvade du min dag :)
 
Stiga snöslunga och räcker inte det skaffar jag plog till fyrhjulingen
 
240cm snöfräs på traktorn med hydraulriktat utblås är det man ska ha.

Har nu bara schaktblad och maken till värdelöshet att skotta gården med finns inte. Visst det går bra första gången sen resterande 10 gånger är bara kanterna man jagar. Möjligen om man har någon slags läppar på bladet så att snön hänger med.

Så istället köpte jag en Gilson 28" snöslunga GDS. Fick igång den och tre min senare skar den motorn så staken (ej min) gick av och kamaxeln blev krokig. Fixade en annan motor och nu upplever jag att det är bättre än att skotta med traktorn dels i snabbhet men först och främst på resultatet. Inte en kant kvar på hela gården. Det blir soperent som de skulle sagt i götet om de hade snö.

Ett ryck startar skiten på och med pannlampa så har man ju lyse också :D Motion får man om man vill annars kan man ju stå på snowboard bakom om man vill ;)

Nu till våren ska jag söka efter en snöfräs till traktorn så tar mina nuvarande 45 min kanske 10 på sin höjd :D
 
Ja slunga r nog det bästa, har tillgång till div entrepenadmaskiner om lastare, grävare osv men slungan gör jobbet bäst, den skickar iväg snöeländet iaf en 5-6meter på sidan av vägen istället för att bara bygga rodelbana av infarten, och så kan man köra 5cm ifrån väggen utan att skada ngt med :D
Har en stor slunga till lilla traktorn för öppna ytor och en mindre handjagad stiga 1232 på gångar osv
 
Nu förstår jag inte riktigt. Skotta snö? Varför det? Det är ju bara att köra fram och tillbaka på uppfarten ett par gånger för att packa den lite och efter ett par dar har den smällt bort igen. :D Eller har jag missat nåt? :rolleyes:
 
Tycker det är trevligt med att skotta för då träffar man alla grannar ute som man egentligen bara gör under sommarhalvåret. Kan man stå där och ljuga lite :D
 
Ropa skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Skotta snö? Varför det? Det är ju bara att köra fram och tillbaka på uppfarten ett par gånger för att packa den lite och efter ett par dar har den smällt bort igen. :D Eller har jag missat nåt? :rolleyes:
Det är ju snön som är skillnaden mellan grå trist höst och vit vacker vinter. Om snön smälter bort så missar i alla fall jag den här utsikten från vardagsrummet. Fast det skall mer snö till än så här innan jag börjar skotta. Det finns några upptrampade stigar på tomten där jag går ofta. Jag har kängor, så det blir inte så mycket snö i skorna. Bilen har inga problem alls med snö i skorna, så den är det meningslöst att skotta för.
 
  • Resize of IMG_5137.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blodpudding
  • Laddar…
Jag hadde ju möjligheten att antingen skaffa plog till hjulingen eller köpa slunga och valde det senare. Detta för att slungan kan man använda på fler platser. Tex kan jag ta upp den och skotta altanen där hjulingen aldrig skulle ta sig runt. Likaså kan man skotta smalare gångar osv. Nackdelen är att jag har grus på infarten så det kan bli lite marrackasvarning ....
 
Kör med snöskopa på MF 35;an, dubbade däck, funkar kanon. Håller på o smider ihop ett snöblad till fyrhjulingen också för att få lite omväxling, har ungefär 40 meter uppfart, bor i småland så det är inte så mkt snö, men varför ska man inte använda en maskin till det när man kan? :D
 
Idag orkade knappt min Jula el snöslunga med snön.

Vem här skottar med en åkgräsklippare?
 
Vi skottar med vår Zetor 5011 med vinklingsbart (manuellt) snöblad. Snart får jag nog ioch för sig sätta på skopan och flytta lite snöhögar, dom börjar bli stora. Antagligen ligger de kvar till långt in i April/Maj...
 
Sailorman skrev:
Hittade detta klipp i en annan tråd, postat av "Johan Gunverth".
[länk]

Hahaha. Jag får testa det med min nya Peugeot!

/Men vem ska betala för rep?
 
Göran.W
Det är en sån här man ska ha http://www.youtube.com/watch?v=xhL7GhHmADs&NR=1 riktigt manlig slunga.

Jag skulle föredragit en 2 stegs slunga så man kan skjuta i väg skiten istället för att bygga snö berg.
Chefen köpte en trädgårds traktor med plog och nu tar det längre tid att flytta snö högarna än vad det tagit att skotta för handq(;^;)p
Plog till stora raka ytor är det vinklar och vrår som på jobb snö slunga som gäller.
 
Jag kör med 2-stegs 10hk slunga. Funkar skitbra! Den har fått gå mycket den här vintern...iofs första vintern jag har den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.