Undrar hur långt ansvar en mäklare har.
Vi har köpt en nyproducerad lägenehet. Inför köpet så frågade jag mäklaren ang
elementen som enl ritning skulle stå framför fönster därför skymmna fönsterbräda och del av fönstret. Fönstren är 15 cm från golv och har sjöutsikt!

Mäklaren informerade då om att de var flyttade och inte skulle vara framför fönster.

Vid signering av kontrakt så ändrade vi placering av elementen framför fönstren.

Och jag antar att ni räknat ut att nu sitter elementen framför fönstren och skymmer fönsterbrädan och del av fönstren. :@

Undrar vilket ansvar mäklaren har i detta, speciellt så ställde frågan så att jag inte skulle köpa lägenheten om elementen förstörde sjöutsikten.

Ringde i dag mäklaren för att informera om min besvikelse och att vi ev skulle gå vidare med detta!

Tacksam för idéer tankar och förslag.om åtgärder!d^_^b
 
Vem mer än ni skrev på kontraktet? Prata med de ni köpte lägenheten av.
 
Det är nyproduktion och Ett fastighetsbolag som är byggare.

Jag litade på mäklaren och dubbel kollade aldrig med byggaren. Efteråt fick vi frågan från byggaren var vi ville ha elementen fick sedan redan på att de "måste" sitta under fönstren.
Det jag undrar är över mäklarens ansvar när jag ställer frågan och säger att jag inte är intresserad om elementen är för fönstren. Hon kunde ha bollat frågan vidare istället för att ge ett felaktigt svar.
 
Nu kan man ju diskutera hur mkt ett par låga (?) element stör sjöutsikten i ett fönster som är kring 2.30m högt ? Är det höga element (70-90 cm typ) så verkar det helt idiotiskt av byggaren att använda sådana i ett fönster som börjar 15cm från golvet !???
Men om vi inte går in på det...

Det du kanske skulle kunna uppnå är att anmäla mäklaren för fastighetsmäklarförbundet - då kan hon ev prickas eller uteslutas eftersom hon borde ha insett, som du beskriver det , att frågan var väldigt viktig för dig och därmed noggrant undersökt hur det låg till.

Sen kan ju hon i sin tur blivit vilseförd.

Om det då är byggbolaget som har lovat ngt som dom sen inte höll så kanske du tom har en möjlighet att få ekonomisk kompensation eller till och med, om det är möjligt, lägenheten modifierad så att elementen blir lägre eller sitter annorlunda. Fast det svåra är förstås att bevisa vad som sagts och av vem i det läget !

Men innan du ger dig in i det getingboet - har du försökt att få elementen utbytta till ett par lägre varianter alternativt borttagna och ngn luftvärmepump eller liknande ditsatt istället eller kontaktat mäklaren och framfört ditt klagomål - vad var responsen ?

/K
 
fönstren är 40 cm breda och ca 140 höga och det är endast 2 st fönster. Det är ett gammalt k-märkt hus om byggts om. Katedralsfönster i tjocka väggar så öppningen mot rummet är 60 cm

Man har lagt snygga marmor fönsterbräden men de syns inte p g a elementen
 
har fått uppgiften att elementen värmesytemet tillhör brf osv.därför går det ej att ändra.....har gett flera förslag på andra lösningar men nej

sista ordet är inte sagt ännu. Och det är bara vår läögeneht av de 24 som har just denna lösning med fönster på 15 cm höjd.
 
MiaSthlm skrev:
har fått uppgiften att elementen värmesytemet tillhör brf osv.därför går det ej att ändra.....har gett flera förslag på andra lösningar men nej

sista ordet är inte sagt ännu. Och det är bara vår läögeneht av de 24 som har just denna lösning med fönster på 15 cm höjd.
Vad säger styrelsen då ?
Antingen tar du bor elementen - om det finns andra värmekällor som klarar av det då.
Eller så får du sätta dit andra värmekällor...
Men du måste ha föreningens tillstånd.
/K
 
Kan ju f-n inte ha element som sticker upp ovanför fönstrets nederkant, ursäkta men det kan ju inte se klokt ut...
Prata med styrelsen och se sedan till att få en lösning på det. Oavsett mäklarens ansvar så måste ni ju få det fixat.
 
Bra att du håller med....sista ordet är inte sagt .

Vi har olika lösningar på gång som vi kommer presentera.

Skriver och berättar om resultatet.
mest putt på mäklaren som sa något som hon inte kunde stå för
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.