Efter flera år av funderande fram och tillbaka så ska jag äntligen byta upp mig detta år och kanske början på nästa. I år ska jag bygga ett nytt pannrum fristående från huset. Cirka 15 meter från huset så att jag få in ved i ett pallsystem för att slippa konka veden... Har frågor på både bygget och pannasystemet.

1.1. Pannrummet - Det ska vara cirka 12-15 kvadratneter stort. Pannrummet ska ha ett litet verktygsförråd med. Bygget ska inte vara mer än 3 meter högt. Jag ska gjuta plattan under våren alt. hösten. Hur göra? Vilken cellplast? Tjocklek på platta?

1.2. Hur djupt ska kulvert ligga? Vilken typ av slang?

2.1. Pannsystemet. Det lutar åt en ctc v35 med 2500 liter ack. tank i nya pannrummet. Vill ha en tekniktank i det "gamla" pannrummet på cirka 400 liter (helst inte mer) med varmvattenslinga, solslinga. Finns det färdiga sådana små tankar?

2.2. Kan man ha pannan och den stora ack.tanken som ett system med ett eget öppet expansionskärl? Så laddar den tekniktanken inne och även den har ett eget öppet kärl (som det är idag)?

En del av alla frågor... Tacksam om någon orkar ge något tips :D
 
1.1 Tänker själv andvända färdiga L-profiler i cellplast med putsad utsida till mitt pannrumsbygge, kolla beijer eller liknande.

1.2 kulverten skall ligga på ett djup runt 0,8-1meter. Förslagsvis pex maxitherm, wirsbo etc.

2.1 Kolla på effecta comfort, borde passa perfekt har inbygd solstyrning solslinga vv-slinga och går att placera diskret i nåt hörn.
http://www.netek.se/catalog/product_info.php?cPath=28&products_id=287

2.2 Ja, men en värmeväxlare behövs om inte kärlen sitter på exakt samma höjd...
 
Ska du göra ett helt nytt pannrum har du alla förutsättningar att bygga ett praktiskt och effektivt pannrum.
Armera extra i plattan där acktanken skall stå. Jag satte min acktank i ett hörn, reglade upp två väggar och isolerade med lösull. 30-40cm på sidorna och ca 60-70 på toppen. Minimalt med värmeförluster som gör att brasorna under sommaren för varmvattnet inte blir många. Har jag byggt nytt och beställt en acktank i dag så har jag aldrig satt in en mindre tank än 5 kubik för kostnaden mot en mindre är försumbar i det långa loppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.