Tjena!
Skall lägga golv på vår vind, så vi kan använda den som förvaringsutrymme.
"Problemet" är att det är 1200mm mellan reglarna. Går det att lägga 22mm golvspånskiva eller finns det risk för att den knäcker?
Har provat med några 21x95mm bräder som låg i garaget, och det funkar fint. Skall man istället för spån satsa på ett "trägolv"?
(Hade varit snabbare att lägga spånskivorna, men vill ju att det skall hålla)

Kan tilläggas att det skall ju förvaras enklare saker där uppe, så det blir inga stora laster, men det skall ju hålla för en person att gå/krypa på.

Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar,
Calle
 
22 spån kommer garanterat att knäckas. Bräda kommer nog att hålla med det sviktar ganska bra, i alla fall på de tak där man promenerat. Jag hade kört på 28*95/120 spontat.
 
Nu sägs det inget om hur stort utrymme det är frågan om eller om det "bara" är en del av vinden det gäller. Är det spån som isolering, är det lätt att raka undan och kottla på några ställen. Beroende på vad du har för takhöjd däruppe, så man inte behöver åla sig fram, skulle jag föreslå följande. Först och främst, använd spånskiva. Antingen kottla du, finns det utrymme i höjd kan du antingen lägga som ströläkt 21x95 eller 45x 95. Dessa kan du även ställa på högkant så kan du klämma in lite extra isolering under. Ställer du 21x95 på högkant bör du kottla dem. Det kan vara svårt att komma upp med full längd på brädorna, men de behöver inte vara längre än att de täcker över 3 åsar (2,6m?). Du skarvar över en ås, precis som att det vore över en hjärtvägg, d.v.s omlott. Att golvskivan sticker ut lite utanför på sina ställen gör inget. Man lär knappast vara och trampa där ute.
 
  • Gilla
eje2
  • Laddar…
Jag har byggt golv på ett par vindar, dels med golvspånskiva och dels med råspont. I båda fallen cc 1200, och det är inga problem att ha det som krypgång eller för vindsförvaring. Det knäcks inte.
Som du redan var inne på så går det betydligt snabbare med golvspån.
 
J
andersmc skrev:
Jag har byggt golv på ett par vindar, dels med golvspånskiva och dels med råspont. I båda fallen cc 1200, och det är inga problem att ha det som krypgång eller för vindsförvaring. Det knäcks inte.
Som du redan var inne på så går det betydligt snabbare med golvspån.
Lägger du t.ex. 20 kg i mitten på 1200 så kommer den svikta enormt efter någon månad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.