E
Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post (hoppas den hamnar på rätt ställe)

Jag har slagit ut en vägg hemma och istället byggt en bänk.
kan posta hela bygget om intresse finns att se hur jag har gjort.

Nu till problemet, bänkskivan har böjt sig och blivit som ett U, det är 1cm glapp som ni ser på bilden.
Jag fick tipset om att limma skivan med SikaBond AT Universal eftersom jag inte ville skruva i skivan. skrivan sitter som berget för övrigt så limmet verkar funka bra.

Det enda jag kan komma på varför det har blivit så är att antingen tog jag för mycket lim så skivan sög åt sig för mycket eller att lecarblocken inte va torra hela vägen in utan att fukten gick upp i skivan istället. vad tror ni? grymt irriterande iaf.

Det jag hade tänkt göra nu istället är att använda en lika stor skiva men istället lägga små mosaik på åvansidan, hade även tänkt skruva fast den åvanifrån och försänka skruvarna så dom inte syns, vet inte om jag vågar ha lite lim oxå?
vad skall jag använda för skruv och plugg när det gäller lecar?

Vilket material skulle funka till de? Tips på material som man fixa och mosaika på. Megafix heter det jag använda för att fästa mosaiken med.

Hoppas jag fått med allt nu :)
om något är oklart så fråga bara så svarar jag.

Mvh
 
  • IMG_2919.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2923.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2924.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2984.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2986.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2987.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går det inte att lösa med en annan typ av fastsättning än lim?
Tänkte på nån form av hakar (som sänggavelhakar) så att skivan låser fast när man skjuter den i sidledd.
 
Som du själv antyder så har skivan böjt sig av att den är fuktigare på undersidan än på översidan. Då utvidgar sig träet och undersidan blir bredare än översidan och den böjer sig. Troligen är det fukt från lecan som krupit upp mot skivan och inte kunnat avdunsta. Du skulle kanske haft en spalt på 1cm eller så mellan lecan och skivan tex genom att färsta några lister tvärs över bänken och skruva skivan i dessa.
Jag tycker inte det var ett bra råd att limma skivan i bänken. Ekskivan (?) arbetar ganska mycket vid ändrad luftfuktighet sommellan sommar och vinter och skulle snart ha lossnat eller spräckt lecan. Bättre är att skruva fast den och sätta försänkta pluggar i skruvhålen.
Vilket material tänker du använda till skivan för mosaiken?
/B
 
bengtn skrev:
Som du själv antyder så har skivan böjt sig av att den är fuktigare på undersidan än på översidan. Då utvidgar sig träet och undersidan blir bredare än översidan och den böjer sig. Troligen är det fukt från lecan som krupit upp mot skivan och inte kunnat avdunsta. Du skulle kanske haft en spalt på 1cm eller så mellan lecan och skivan tex genom att färsta några lister tvärs över bänken och skruva skivan i dessa.
Jag tycker inte det var ett bra råd att limma skivan i bänken. Ekskivan (?) arbetar ganska mycket vid ändrad luftfuktighet sommellan sommar och vinter och skulle snart ha lossnat eller spräckt lecan. Bättre är att skruva fast den och sätta försänkta pluggar i skruvhålen.
Vilket material tänker du använda till skivan för mosaiken?
/B
Håller med om att fukten nog är problemet. Frågan är hur stor chansen är att det blir torrt om man ger det lite tid, det vill säga finns det någon risk att fukten hela tiden kan krypa upp till skivan? Det verkar som väldigt mycket böjning om det är konstant fukt som orsakar böjningen.

Skruvar är inte en så mycket bättre lösning än lim om man inte tänker på att skruva på ett sådan sätt att det finns rörelsemöjlighet för alla skruvar utom den mittersta (avlånga hål).

Viktigaste frågan blir väl om det är så fuktigt att trä inte bör sitta där utan någon typ av fuktskydd?

--- Mats ---
 
E
Tack för svar!

Fukt då alltså, borde kanske väntat några veckor extra innan jag limmade fast skivan, om det nu var lecarn och inte limmet i sig som är orsaken.

jag vet inte vad för material jag vill ha till den nya skivan, skulle gärna vilja ha bra förslag. Bör iaf vara 2cm tjock annars ser det nog lite väl tanigt ut.
Något som tål spackel, fix och fog som inte sväller.

då blir det att skruva fast den eftersom skruvarna ändå inte kommer synas då mosaiken ska på ovansidan. vad för sorts skruv och plugg använder man till lecar?.

annars tänkte jag att man kanske kan slipa skivan så den blir rak, men det lär bli problem att hitta en 60cm bred planslip? plus att skivan skulle bli olika tjock vilket nog skulle se lustigt ut.

Mvh
 
Ett kalasmaterial är luxskivan. (Finns andra märken av samma koncept)
 
Kan tycka att en polerad betongskiva hade gjort sig bra där. Gjut in lite cellplast med armering så blir den inte så tung och sedan polera så den blir spegelblank.

Men vill du tvunget ha en ekskiva är nog enda alternativet att fräsa in L järn på baksidan och skruva så du fixerar skivan.
 
Redigerat:
E
Luxskivan låter ju ypperligt välanpassad, bara den inte bryts om man lutar sig lite mot skivan, ska ju inte vara några jättetyngder på men.

tror ekskivan har gjort sitt så något mer sånt blir det inte, vill inte förlora ytterligare 1200kr på något som kan böja sig och suga fukt.

luxskivan verkar jag även kunna limma fast? eftersom den inte suger åt sig fukt. har jag rätt?
sedan blir det att klä den i guldaktig mosaik, har redan spanat in en jätteläcker på bauhaus.

vart hittar jag sådan luxskiva?
finns sådana på hornbach eller bauhause tro?

tack för välbehövligt info! om intresse finns kan jag posta hela projektet, isåfall i vilken forumdel?

Mvh
 
Bauhaus har iallafall haft en egen variant. Du behöver inte vara orolig för hållfastheten om du bara låter bli de tunnaste. De är betydligt stabilare än man kan tro. (Jag har sett andra som gjort 70mm tjocka duschväggar som hållt uppe tunga glasdörrar, men det vågade inte jag..). Det finns särskilda pluggar att fästa skivan med, alternativt ett speciallim på tub eller vanligt kakelfix. Jag har satt dit sådana skivor på väggarna i halva källaren (bad/tvättstuga) och det var riktigt smidigt.
 
E
okej låter bra :) tror du det limmet jag nämde ovan skulle funka? verkar fästa riktigt bra iaf :) så jag slipper borra och hålla på.
är dom pluggarna anpassade för lecar eller just för skivan? har aldrig borrat och fäst något i lecar innan kan inget om det..

mvh
 
Det kanske skulle gå att sätta ett par tvärgående bitar på undersidan som hjälper till att hålla skivan rak/rätar ut den. Om man sedan inte tar ur hål i sockeln för dom får du en luftspringa undertill också. Fuktspärr ovanpå lecan kanske hjälper också. Fukten borde väl ta sig ut genom sidorna i tillräcklig utsträckning. Jag tycker ju personligen att det är svårt att slå känslan i en massiv träskiva.
 
Ta det lungt och vänta, skivan borde räta ut sig fram emot sommaren. Problemet är en kombination av att underlaget är tät och/eller tillför fukt medan ytan torkar såhär på vintern med låg luftfuktighet inne. När underlaget torkat och du ytbehandlat skivan kommer rörelsena lungna ner sig.
 
En fundering har du behandlat skivan med olja på båda sidor innan montering?
 
E
Den va behandlad när jag köpte den, men fick torka och slipa lite på undersidan så att limmet skulle fästa.
har nu nu tagit bort skivan och köpt en luxskiva, kallas designplatta på bauhus om ja inte minns fel. köpte även lite mosaik, kommer posta bilder när det är klart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.