Jag har precis provmålat med limfärg på ett pärlspontstak från förra sekelskiftet.

På något ställe blev det inte riktigt täckande och på något ställe inser jag att jag hade behövt foga lite bättre innan målning.

Kan jag måla ett andra lager ovanpå det jag redan målat? 'Någon som gjort detta?

Har läst att man ska stryka med minimjölk emellan om man vill måla om gammal limfärg utan att ta bort den. Behövs samma tillvägagångssätt i det här fallet?
 
Har inte provat själv men vi har ett tak som är målat med två lager limfärg. Det senare lagret sitter inte hårt och det släpper på en del ställen.
 
Mina föräldrar har målat ett av sina tak med limfärg. Första lagret blev kanonsnyggt, men inte helt täckande. Så de "klafsade" på ett till lager, vilket INTE blev bra. Färgen är ju vattenlöslig och går att tvätta ner, så målar du ett lager till så löser den första färgen delvis upp sig. Resultatet i deras tak (i matrummet) är att det lossnar i flagor. Ser visserligen gammalt och "autentiskt" ut, men var klart snyggare med bara en omgång färg. Och så slapp man ju få färgflagor i maten också:) Försök alltså nöja dig med ett lager, alternativ tvätta bort färgen och börja om....
 
Inte att rekomendera, det blir pankaka...
För att få täckning etc så bör du ha en patentering i botten, tex oljefärg, sedan ett lager limfärg! Men om du ska foga (fanns inte fog när limfärg var aktuellt) varför bemöda sig med att måla limfärg? En matt takfärg av god kvalitet ger samma känsla och du kan kladda så mycket du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.