Hejsan alla!

Hoppas någon kan svara på våra funderingar..
Vi funderar på att bygga ut, men vi fastnade på ytterpanelen.
Vad ska man ha för bredd på panelen?
Och vad är egentligen bäst, att det ligger vågrätt eller står lodrätt?
Hoppas någon har någon sorts erfarenhet och kan svara.

// Sara
 
Oj, jag tror många har erfarenhet och synpunkter.

Jag har hört flera gångar att liggande panel löper större risk för fuktskador (begripligt). Annars är svaret enkelt tycker jag:

Leta upp ett område med mycket hus. Gå och titta. Tänk även på foder, knutar mm. Det gör minst lika mycket som själva brädorna!

Kan tillägga att jag har mycket liten villa och valde därför smal panel. Annars ser det lite klantigt ut tycker jag. Och mitt hus är inte tjusigt på något sätt, så det fick enkel mälarpanel. hade jag haft mer snirlig arkitetktur hade jag valt en brädpanel med en elegant täckläkt.
 
Jag har liggande dalapanel på vårt fritidshus och på 30+ år kan jag inte se att det blivit några röt/fuktskador, torksprickor, ja. Rimligtvis så borde ju vatten rinna av bättre på en stående panel men samtidigt så finns ju inget ändträ som suger fukt exponerat på en liggande panel.

En tidigare granne hade asfalterat ända in mot grunden.Han fick rötskador i den stående panelen från regn som studsade upp, visserligen efter 15 år men i alla fall. Vi hade då ett likadant hus men med plantering (!) närmast väggen, inga rötskador.
Så det beror nog delvis även på andra omständigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.