Cujo skrev:
Jantelagen lever och frodas ser jag... jawens ekonomiska situation har ingenting med saken att göra! Det spelar ingen roll om han har byggt huset med sina egna händer eller arbetat ihop pengarna och betalat andra att göra själva byggandet? Hur som helst så har han ändå fått betala huset med sitt eget arbete. Det enda som framgår av inlägget är att han är nöjd med sitt gedigna hus, och framförallt med det minimala underhåll som detta hus kräver, till skillnad från grannarnas hus. Det är en väldigt stor skillnad på att vara nöjd med det man har, som jawen är, jämfört med vara skadeglad för att andra har det sämre.

Ang s k räkmackor. De finns hos fiskhandlaren.
Märkligt att många så svenskar tror att alla som har det lite bättre ekonomiskt , har på nåt sätt fått det gratis, utan att behöva jobba för det...

/
Hör egentligen inte till diskussionen men det finns gott om folk som inte lyft ett finger för sin förmögenhet. Så man kan lika gärna säga att det är märkligt att det finns svenskar som tror att alla arbetat i sitt anletes svett för att ha det lite bättre ekonomiskt. Men detta hör hemma i en politisk debatt mellan blåa och röda skulle jag tro.
 
Bor i träkåk men skulle hellre bo i sten eller tegelhus för att slippa vara orolig för röta och mögel och slippa veva med penslar och skrapor varje sommar, som någon redan skrivit.
 
Vi bor idag i lättbetonghus med tegelfasad och har väl visst svurit någon gång när det ska borras upp någon hylla... Men vi har ändrat planlösningen, slagit ut väggar och haft oss, så visst går det. Nu ska vi bygga nytt och är glada över att ha hittat ett sätt att ha råd att bygga stenhus (i prefab betongelement).

De främsta skälen är förstås att det är relativt underhållsfritt, att det ger jämn inomhustemperatur (håller värme på vintern och ger svalka på sommaren), är välisolerat och så upplever vi det här stenhuset som stabilt och tyst. Det skallrar inte i golven när vi går, hoppar eller springer (flera barn har vi här...;-) och det är tyst mellan våningarna och rummen.

Visst går det att ordna med trähus så vi skulle kunna få något liknande men vi gillar också utseendet och känslan allmänt i ett stenhus. d^_^b
 
Drömmen om stenhus grundläggs tidigt konstaterade jag idag. När ena pojken fick välja bok till kvällen blev det "Sagan om de tre grisarna".

Den första grisen byggde ju huset av vass, det rev vargen. Nästa byggde av trä, det blåstes också omkull. Den tredje grisens stenhus stod däremot kvar och där levde de alla lyckliga sen...
 
Inte en chans! Jag vill bo i ett alldeles vanligt trähus. Men så bor jag också i Norrbotten - vi har gott om träd *s* Men även om jag hade bott i södra Sverige skulle jag nog ha svårt att tänka mig ett stenhus.
 
drömmen om ett stenhus är rätt gammal i Sverige :). Alla som hade råd att bygga med sten och tegel gjorde det mycket långt bakåt i historien - se bara på alla slött och herrsätten. Dom var ofta putsade och målade i vitt , grå eller gulockra eller bar tegel som skulle synas. För att höja status på ett trähus började man revetera och gå ifrån faluröd som då var enda träfärg. När man fick fler färgnyanser att välja på än bara faluröd så blev många trähus målade i kulörer som man tidigare har sett bara på putsfasader.
Där det fanns lära i närheten fanns det också tegelbruk och det blev tydligen relativt billigt att bygga i tegel. Det var vanligt med små tegelhus i fex Höganäs, Bjuv i Skåne. Trähustradition är ändå så stark att till och med rik folk byggde sina villor och sommarställen i trä med fina utsmyckningar och torn under nationalromantikens tid.
Varje byggmaterial har sina för- och nackdelar men jag skulle hellre vilja ärva ett stenhus än ett tegelhus :).
gaia
 
Så stora byggnader som slott skulle ju bli ganska omfattande att bygga i trä antar jag, med tanke på vikten. Så det handlar väl inte enbart om status?

Har aldrig hört talas om riktigt stora byggnader där hela konstruktionen är av trä. Närmast är väl Lisebergs berg- och dalbana. :)
 
Det som här kallas stenhus är egentligen inte byggt av granit eller liknande utan av betong eller bränd lera ex tegel, leca.Oorganiska material som är stabila och inte bryts ned av fukt, eld eller solljus.
Ett hus i trä måste skyddas med olika typer av tätskikt ex absolut tät platsfolie som ångspärr,tätskikt bakom kakel och klinker, färg på fasad osv.
Trähus fungerar någorlunda bra om de får vara just trähus problemet uppstår när de skall efterlikna något annat.Se bara på alla regelstommar med frigolit och putsliknande yta.Detta kommer att bli många trähusfabrikers undergång.Kakel och klinker på trästomme är tveksamt plastmatta är en bättre lösning.
Att stenhus stommen sen är klimatutjämnande och att försäkringen blir billigare gör valet lätt.:)
Stenhusets högre taxeringsvärde är ju heller inget stort problem med nuvarande
skattesystem.
 
cederbusch skrev:
Så stora byggnader som slott skulle ju bli ganska omfattande att bygga i trä antar jag, med tanke på vikten. Så det handlar väl inte enbart om status?

Har aldrig hört talas om riktigt stora byggnader där hela konstruktionen är av trä. Närmast är väl Lisebergs berg- och dalbana. :)
no ja, ett slott var kanske ett dålig exempel men det finns en hel del gamla stora och pampiga familjevillor med fina adresser som inte vem som helst kan buda på än idag ...och det är de jag menar. De är i alla fall i storlek man kunde bygga av trä om man så ville :).
gaia
 
Bor i stenkåk och ser inget alternativ. Bara målandet av fönster och takfot är fullt tillräckligt för att inte tänka på trähus. Plåtade vindskenor hjälper också upp situationen. Målning är så bottenlöst tråkigt
 
AnneFi
Jag bor i ett putsat stenhus(tegel) på 72kvm från 43. Det som är negativt är väl att planlösningen är lite sådär och det är ju lite svårt att ändra.
drömmen hade ju varit att bo i stenhuset bredvid från 1929. Det är jätte stort och fantastiskt vackert.

Valet var ganska enkelt då sambon är murare och inte snickare :D
 
Har skrivit kontrakt på ett stenhus, men med tanke på hur lång väntan det är på bygglovet så är det än så länge bara en dröm.
 
2:a: villan skrev:
Har skrivit kontrakt på ett stenhus, men med tanke på hur lång väntan det är på bygglovet så är det än så länge bara en dröm.
Grattis, bygglovet kommer och då går drömmen i uppfyllelse. Tror att du kan svara på en fundering jag har angående stenhus:

Hur är det uppbyggt? Vad isolerar, finns det flera luftspalter ex. mellan stomme och ytter/innervägg? Vilket mtrl blir det på insidan? Beskriv gärna eller länka till husfabrikant, stenhus är trots allt ganska lockande med tanke på underhåll o inomhusklimat, verkar finnas fördelar där.

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
stenhus är trots allt ganska lockande med tanke på underhåll o inomhusklimat, verkar finnas fördelar där.
Och nackdelar.
 
Vad det där nödvändigt:S

Tre år till sommaren i nytt trähus, måste börja fundera på nästa projekt:p
(Även om allt inte är klart än -ska bara....)
d^_^b ...förresten var det väl du kamilenski som drog igång tråden:D

Kjell G
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.