Finns lite olika åsikter kring aluminiumbeklädda dörrar och fönster.

T.ex. i huset där jag bor byggdes 1955 och nu byttes våra fönster.
Helt vanliga träfönster. De har 55 år på nacken.

Ett träfönster som tillverkas idag går igenom en hög med hårdare tester och måste uppfylla massa krav som inte fanns 1955. Låt säga att det håller +60år, är jag rätt ute?

Varför ska man betala extra pengar för aluminiumbeklädda?
Underhållsfritt? Håller 10år längre? Personligen tror jag ett aluminiumbeklätt fönster inte kommer se snyggt ut om 25år utan färgen kommer ha mattats ut och behöver upprustning precis som trä.

Komposit och PVC då?
Samma där, underhållsfritt?
Plast som varit i direkt solljus till och från i 25år lär heller inte se snyggt ut. Hur underhåller jag det?
 
Redigerat:
Fukt och UV-ljus bryter i alla fall inte ner aluminium som det gör med trä, men visst kommer färgen att blekna oavsett materialval.

För min egen del kan jag leva med blekning, men inte att underhålla ruttna fönster, så vi har valt aluminium. Vi bor dock i ett extremt utsatt läge med mycket sol, regn och vind.
 
Aluminiumdelarna är lätta att ta av, och beta av färgen och lacka/eloxera dem igen...
Skrapa och måla gamla träfönster är lagom upphetsande..

Av den anledningen valde jag aluminiumbeklädda fönster.
 
Själv tror jag nästan att träfönstren från 50-talet hade mycket högre kvalitet i trävirket än dagens fönster. Man valde hårt kärnvirke då, det står emot röta väldigt bra. Dagens träfönster är säkert tätare, har bättre passform och är bättre isolerade, men jag tror inte träkvaliteten och livslängden är bättre, snarare tvärtom.
 
Suhagg skrev:
Finns lite olika åsikter kring aluminiumbeklädda dörrar och fönster.

T.ex. i huset där jag bor byggdes 1955 och nu byttes våra fönster.
Helt vanliga träfönster. De har 55 år på nacken.

Ett träfönster som tillverkas idag går igenom en hög med hårdare tester och måste uppfylla massa krav som inte fanns 1955. Låt säga att det håller +60år, är jag rätt ute?
Dagens träfönster har virke som man möjligtvis hade värmt verkstaden med för 55 år sedan! Mina fönster (1951) byttes ut mot modernare för att jag inte orkade med skrapning/målning etc, trämässigt var de dock helt intakta och doftade nyfälld fura när jag sågade bort dem. Det gör inte dagens ´balsafönster´...
 
cust3000 skrev:
Aluminiumdelarna är lätta att ta av, och beta av färgen och lacka/eloxera dem igen...
Skrapa och måla gamla träfönster är lagom upphetsande..

Av den anledningen valde jag aluminiumbeklädda fönster.
Det måste jag kolla upp. Tror inte alla har den möjligheten.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Då kan man med andra ord säga att för att få ett fönster med 1955års kvalitet måsta jag idag köpa ett alubeklätt :)

Då kommer mina fönster förhoppningsvis hålla +50år
 
Suhagg skrev:
Det måste jag kolla upp. Tror inte alla har den möjligheten.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------


Då kan man med andra ord säga att för att få ett fönster med 1955års kvalitet måsta jag idag köpa ett alubeklätt :)

Då kommer mina fönster förhoppningsvis hålla +50år
sant så sant, jag köpte wisy, de har avtagbara alu.
 
bigsnucke skrev:
Dagens träfönster har virke som man möjligtvis hade värmt verkstaden med för 55 år sedan! Mina fönster (1951) byttes ut mot modernare för att jag inte orkade med skrapning/målning etc, trämässigt var de dock helt intakta och doftade nyfälld fura när jag sågade bort dem. Det gör inte dagens ´balsafönster´...
Valde du alubeklädda eller PVC/komposit?
 
Alubeklädda. (Tiivi hette de då, nu är de visst en del av wisy?!)
Vill man ha träfönster med virke av rätt kvalitet finns det naturligtvis, men det kostar. Det mesta går ju att specialtillverka på ett snickeri.
 
bigsnucke skrev:
Alubeklädda. (Tiivi hette de då, nu är de visst en del av wisy?!)
Vill man ha träfönster med virke av rätt kvalitet finns det naturligtvis, men det kostar. Det mesta går ju att specialtillverka på ett snickeri.
Sant! wisy hette förut tiivi, wisy är numer dotterbolag till elitfönster.
 
cust3000 skrev:
Sant! wisy hette förut tiivi, wisy är numer dotterbolag till elitfönster.
Då ska jag forska vidare. Elitfönster är de som "följer" med mitt nya hus så jag ska se vad som de kan erbjuda.
 
Sverige har den bästa kvaliteten på trä i Europa men om ni vill köpa den får ni nog åka till Tyskland då vi inte är bredda på att betala för kvalitet längre. ;)

PVC håller bra och är UV-behandlade. Tester som SP gjort visar noll mattning på 20 år. Jag kan nog leva med att byta ut dem efter 25 år då de är billiga samtidigt som jag slipper måla dem och kan lägga den tiden på annat.:)
 
Visst går det att köpa kvalité på virke här hemma också. Vänder man sig till ett litet snickeri eller en bonnsåg går det alldeles utmärkt. Det känns direkt på virket när det är extra extra prima. Tungt och luktar gott.
 
Polskt skrev:
Sverige har den bästa kvaliteten på trä i Europa men om ni vill köpa den får ni nog åka till Tyskland då vi inte är bredda på att betala för kvalitet längre. ;)

PVC håller bra och är UV-behandlade. Tester som SP gjort visar noll mattning på 20 år. Jag kan nog leva med att byta ut dem efter 25 år då de är billiga samtidigt som jag slipper måla dem och kan lägga den tiden på annat.:)
Tack. Det finns alltså ingen möjlighet att underhålla sina PVC fönster? När det väl blivit matta och blekta är det kört?
 
Elitfönster hade löstagbar alu på sina.d^_^b
Känns som ett bra alternativ. Har de blivit matta och tråkiga så kan man ju alltid pigga upp de med en nylackering om trästommen är okej.

Ett matt och urblekt PVC fönster känns som det är förlorat och utom räddning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.