electrocuted skrev:
Hågge skrev:
Annars finns ju U-båtar som tar upp till 2 x 16mm2...
E nr: 14 408 41 Dubbelklämma transp 16mm2
QUOTE]
bästa förslaget hittils, tack, denna ska jag prova! såg förresten att elbutik.se hade grön torix, nån som provat dom, funkar det att lägga ihop E och F ledare i dom som jag ville?
Nu blir jag förvirrad, är det EK och FK du vill skarva ihop eller EK och RK?
Är det EK och FK så finns det ju röda Wago för 6 mm2.

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
electrocuted skrev:
Nu blir jag förvirrad, är det EK och FK du vill skarva ihop eller EK och RK?
Är det EK och FK så finns det ju röda Wago för 6 mm2.

//Patrik
skrev fel, det är EK och RK! FK6 stöter man inte på så ofta.
som sagt så behövde jag sammankoppla 2st RK6 och 2st EK6 en gång, så en sån Ubåt som i bilden ovan hade ju funkat ypperligt! dom där skarvarna med blankledningsklämmor och eltejp finns fortfarande kvar bakom min mätartavla, så jag ska ta och köpa såna där Ubåtar och göra om det där..
nu ska jag inte sabba tråden mer.
för att anknyta till ämnet så brukar jag använda Torix till det mesta, Ubåt till biledare, och öppningsbara Wago har jag nyligen provat, dom var smidiga men då jag bara har kuloinstallationer så tar dom lite för stor plats i en kulodosa om det är många trådar.
 
Mikael_L
Patrick E skrev:
Får sockerbitar ens användas i fasta installationer annat än i anslutningsplintar i apparater och lampor mm?
Tja, varför inte. Det finns ju sockerbitar som är både S-märkta och CE-märkta och märkta med hyggligt höga spänningar. Var är dom annars tänkta att användas?
Men visst, dels ser det lite amatörmässigt ut och sen tycker jag kvaliten varierar rätt kraftigt på olika sockerbitar.

Men egentligen har jag inte riktigt koll, så själv skulle jag ändå tveka ordentligt innan det blev en sockerbit nånstans i min fasta elinstallation. :|
 
"Riktiga män använder inte sockerbitar"?

Är det enda skälet?
 
Ett skäl att undvika sockerbitar kan ju vara att enstaka kardeler kan "sticka" ut på andra sidan. Inte så kul om man måste in och jobba i dosan. I torix, ubåtar och andra skarvdon går det ju bara att föra in ledare från ett håll.
Detta är bara min egna teori :D
 
Tack för alla tips. Jag har beställt ett gäng Wago 222 eftersom det verkade enkelt att sätta i och dra ut trådarna. Men de där från Hellerman som Rrrr tipsar om verkar ju vara väldigt nätta. Skulle ju passa då jag änvänder grunda takdosor och kommer att göra en del kopplingar i dessa. Kanke ska ta och beställa ett gäng sådana...

Med tanke på att jag gör många kopplingar i taket vill jag undvika det extra arbetsmomentet med att tvinna trådarna som annars behövs när man använder U-båt eller sockerbitar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.