Cirkulationspumpen i min Laddomat låter så att det hörs i hela huset. Jag provade med att byta pump och det hade inte någon påverkan alls.

Den är inställd i läge 3, tror att det står så i bruksanvisningen.

Jag bor på Gotland och vattnet är kalkrikt, undrar om det kan ha skapat något fel i flödet så att ljud uppstår?

Tror inte att luft är problemet då systemet är gammalt och jag brukar kolla ibland om det finns någon luft i systemet, men det gör det inte.

/Förundrad
 
Hejsan!
Jag tror att det är luft i cirkulationspumpen,
prova med att ändra till läge 1 och 2 när den börjar väsnas och hör om det blir någon skillnad.

hälsn. Tommy
 
min låter oxå mycket-hade förr en gammal 3-fasare som varvade typ 1250v/m-lät inget från den men laddomaten är hemsk i jämförelse! vad göra??
 
Tack Tommy för svaret.

Den väsnas så fort den är i drift. Jag har provat att köra i läge 1 och 2, ljudet förändras inte i klang men det låter såklart inte lika högt. I läge 2 är det dock tillräckligt högt för att vara störande och rekommendationen enl. bruksanvisningen är att köra i läge 3.

Jag vet inte hur jag ska beskriva ljudet men det låter ungefär som en borrmaskin, tänk dig att en granne i huset borrar med slagborrmaskinen så är du nära.

Avluftning har jag i toppen på ackumulatortanken men där kommer det ingen luft. Finns det något sätt att avlufta Laddomaten? Behöver man det, borde inte luften transporteras bort och hamna i den högsta punkten (tanktoppen)?
 
Ja Vedklyven, det är verkligen störande.

Såg just att Laddomat 21 är för pannor upp till 80kw och jag har en CTC V35 så det kanske inte är omöjligt att köra på läge 1 ändå? Då är ljudet hörbart men inte så störande.

Jag är bara lite orolig för att det ska bli för hög temp i pannan med frånslag och tjärbildning som följd?

Jag har 3-fas indraget men finns det någon Laddomat eller rättare sagt cirkulationspump på 3-fas som passar till Laddomat?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Ok, jag hittade manualen för cirkulationspumpen och den säger att missljud kan uppstå vid får lågt ingångstryck. Vet inte hur jag skulle kunna påverka det men jag fyllde på mer vatten i systemet, det var ett tag sedan så det gick i en del innnan det rann över i skvallerröret. Förändrade inte ljudet ett smack.

Finns luftskruv på cirkulationspumpen men den tror jag att jag väntar med till det är färdigeldat ;) Jag vet dock att jag har skruvat på den tidigare och det verkar inte vara någe luft i i pumpen.

Så, det återstår väl bara att bita ihop då? Kanske gnissla tänder tillräckligt högt för att överrösta pumpen.
 
Jag har också Laddomat 21. Den hörs inte alls, förutom något enstaka gurgel någon gång, vilket väl lär bero på att det kommer någon luftbubbla ibland.
 
Jag har en Laddomat 21 kopplad till min kökspanna.
Den låter inte särskilt mycket ungefär lika som den ordinarie till radiatorsystemet.

Jag tycker ni ska prova att köra den i läge 1 och samtidigt lufta den genom att öppna skruven. Jag tycker generellt med moderna cirkpumpar att det tar en väldans lång tid innan all luft kommit ur dom men dom har kanske blivit tätare i axlar mm. På mina cirkpumpar droppar det nästan bara vatten ur så man kan förstå att det då även tar lång tid för luften att helt försvinna:S

Jag hade dock problem med att den inte ville återstarta när temperaturen på vattnet var ca 80 grader och termostaten i pannan slog till när den ville bli av med eftervärmen (glödvärmen). Detta resulterade i ett antal kokningar och att man fick springa runt huset och dunka till på den så den startade men problemet försvann andra eldnings-säsongen:)

//Hasse
 
Om pumpen hörs i Laddomaten är lagringen i den garanterat slut. Det enda är att byta motordelen och låta pumphuset sitta kvar. Hos Termoventiler, som tillverkar Laddomat, säger de att en viss vattenkvalitet kan slita ut lagret fortare än normalt och att de har ett medel man kan hälla i vattnet, som gör att pumpen håller längre. Ring till Temoventiler och hör med dem: 0321 26180.
//Bosse
 
men så fort kan väll inte pumpen slitas??!! min lät redan första dagen jag startade systemet.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Det är inga lager i en sån pump. Pumphuset är till 100% fullt med vatten och i stort sett ska pumpen glida på detta vattenlager i all evighet. Det som brukar döda dem är att de rostar fast.

Lufta pumpen till att börja med det är relativt enkelt.

Prova också att hålla en sko pressad mot och se om det dämpar ljudet. Har du osis är det något som verkar som en resonanslåda. Det kan då räcka med att något håller mot pumpen/laddomaten för att få bort självsvängningen.

Annat som kan ske om man kör pumpen på för låg fart eller har tex en cirkpump som trycker på för mycket är att backventilen står och slår, denna är pga självladdningen (efter eldcykeln) väldigt lättpåverkad.
 
Det är visst lager i en sådan pump, våta glidlager och dessa kan skadas av föroreningar i vattnet eller torrkörning.

Vattnet på gotland är som sagt väldigt kalkrikt och detta i kombination med värme kan bilda kalkavlagringar.

Stäng ventilerna runt laddomaten, ta en insektsnckel och skruva bort drivsidan.

Inspektera och gör rent.
Om det inte är avlagringar i pumphuset så testa och byt drivsida.

http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=2627
 
v-g skrev:
Det är inga lager i en sån pump. .
Bäste Forumgud!
Jag talade med Termoventiler och de sa att lagret var slut. Med en ny cirkulationspump blev det helt tyst.
Om en ny cirkulationspump har missljud vid installation, är det fel på den och en ny bör erhållas på garantin,
//Bosse
 
Bosse_A:Självklart ska man få en ny pump om den lever om redan fårn början inget snack om det.

Dumt att skriva inga lager, det jag menade är att det är inga lager som slits. Lagren smörjs av vätskan och i normalfallet håller de för evigt. Men kommer det smuts osv in i lagrena så är det klart då går det fort. Kalk ska inte påverka om du inte fyller på ofta.
 
Lånar tråden. Min Laddomat 21 Låter ibland högt med ett knäppande metalliskt ljud som hörs i hela huset genom rörsystemet. Varar i korta omgångar ca 5-10 sekunder som upprepas ca var femte minut. Låter mest när pannan skall eldas upp första gången på hösten. Återkommer sen slumpmässigt några gånger i månaden. Vad kan det bero på?. Den är 15 år gammal o aldrig servad. Låter absolut inte som ett pumpljud utan mer som Forumgud skriver ovan: "Annat som kan ske om man kör pumpen på för låg fart eller har tex en cirkpump som trycker på för mycket är att backventilen står och slår, denna är pga självladdningen (efter eldcykeln) väldigt lättpåverkad".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.