Hej .

Undrar om nån på forumet har erfarenhet cementbundna träulls väggar ,finns en firma som för såna har jag sett (träullit) .

Verkar som de har ett bra u-värde , samt diffusions öppet matrial , som ej släpper emissioner heller,. I mina öron låter det som ett okey matrial ?

Har nån erfarenhet av detta matrial vore det fint att få ta del av dom tipsen .

Håller på att att kolla upp matrial för kommande husbygge , det står mellan lättbetong ,leca, tegelblock med hålrumm i , eller cementbunden trällull , är upptagen av att det ska vara fritt från emission utsläpp ,rätt prisbild ! ,naturligt och gediget & beprövat så man slipper tråkiga överaskningar om några år . Tegelblock ( typ porotherm) verkar ha allt av det jag önskar , men tror det ochså är det dyraste byggsättet/ matrialet .

Tack på förhand
pavan
 
Väggarnas konstruktion och dess kostnad år en liten kostnad vid byggnation av ett hus.
Det är också något av det enda du inte kan byta ut på ditt hus.

Skillnaden mellan billigaste sortens träregelvägg och mellan massiva lättbetongväggar är mindre än skillnaden mellan ett Ikeakök och lyxigt kök.

Mitt råd är du bygger väggar med det system du tror på och hellre sparar på kök och badrumsinredning. Eller tar byggmaxgolv iställe för Tarkett. Du förstår min poäng antar jag.
Jag hade aldrig i mitt liv byggt träullitväggar eller Isoleca, jag hade hellre valt väggar av en material, dvs tegel eller lättbetong.
.
 
okey , tack för ditt svar . jag skall allafall kolla upp matrialet träullit lite mer , Har fått m2 priser op 375 mm & 500 mm lättbetong , men inte träullit än .

mvh
 
somelvis skrev:
...Jag hade aldrig i mitt liv byggt träullitväggar eller Isoleca, jag hade hellre valt väggar av en material, dvs tegel eller lättbetong...

Att du är skeptisk till Isoleca kan jag förstå, om inte annat så för att cellplastisoleringen hindrar väggen från att andas. Men varför tycker du tegel är bättre? En tegelvägg måste isoleras, så där blir det också en blandning av material. Till skillnad från t ex träullit. Den färdiga produkten är homogen och måste visserligen slammas eller putsas, för att bli vindtät, men den kräver ingen annan isolering. Du får en vägg utan köldbryggor, som har nästan samma isoleringsförmåga som lättbetong, och samma värmelagringsförmåga som leca. Enligt tillverkaren iaf...


@TS

Du får gärna dela med dig av de priser du får (om du vill)!
 
ska se om ja kan få ett "grov" m2 pris , Ska även se om ja kan få göra ett besök i ett hus byggt i matrialet för att bilda en uppfattning .

Värmeisolerings mässigt verkar det enligt uppgift faktiskt vara bättre med träulls/cement väggen , åtminstone på hemsidan deras .

Tegel är det de luftkanal blocken jag titta på , & de verkar inte behöva ha nån mineralulls isolering enligt tillverkaren ,(kanske ja sett fel ,får kolla igen ) .

Ja skall som sagt kolla upp träullit mer tycker faktiskt det verkar ganska okey tänker på att man kan få taktätt på 1 v ochså , montering av stommen går på 1 dag enligt tillverkaren , med tanke på att det tar säkert 2 v 2 man att klistra/mura en lättbetong stomme .
Mycket av nätning/ putsning ska jag göra själv med hjälp av en murar kompis , el spår fräser jag ochså själv med hjälp & styrning av en polare som har elfirma , ytbehandling silikat utvändigt , marmorputs/stucco lustro invändigt gör jag själv iom att jag är målare till yrket ,snickeri arbete takstolar fönster mm , gör en snickarfirma som jag samarbetar med .

Vi får se vad det blir för matrial val till slut , mycket att fundera på , och många som tycker olika .

Tack för svar & intresse
mvh Pavan
 
När ska folk ge sig med cellplast hindra huset från att andas. En färdig putsad vägg å en med cellplast har rätt lika genom släpp
 
Watchmen skrev:
När ska folk ge sig med cellplast hindra huset från att andas. En färdig putsad vägg å en med cellplast har rätt lika genom släpp
så länge man har den uppfattningen att huset ska andas in och ut genom väggarna så är missförståndet kvar. Huset ska andas genom ventilation och enbart genom ventilation.
Väggar skall inte andas genom! Väggytor kan ta upp och avge en del fukt men på samma sida av väggen.
Fex putsen på huset kan bli blött några mm på djupet men torkar ut när värmen kommer. Isolerar man för mycket så har väggputsen svårare att torka och alger börjar trivas. Målar man putsen med tätt färg så försvinner uttorknings möjlighet och fukt-, frostskador tar över.
Lika på insidan kan en putsad vägg jämna ut fukthalten i inneluften inom rymliga gränser förstås. Men man målar inne oftast med tätt färg eller bygger en annan fukttätt ytsikt och då skall värme/ventilationen ta över och skötta fuktbalansen till 100% . Blir det obalans så kan kondensen dyka upp och sen mögel ...

Färgtillverkarna har fått mycket kritik för våra mögliga fasader. Färger bär skulden men bara till en viss del, tror jag.
Att klaga på den utökade isoleringen som har också bidragit till mögelpåväxt på fasader är dock inte rätt i energibesparingstider :). Man söker fortfarande efter en hållbar lösning ... idag finns fasadtvätt som enda hjälp :)
gaia
 
Att hus ska andas genom väggar tror jag ingen egentligen tror.
Jag tror många avser att ev fuktvandring kan ske obehindrart, vilket det gör genom exempelvis lättbetong väggar med mineralisk puts.
Men att en vägg skulle släppa igenom husets ventilationsflöde förstår ju alla är befängt.
 
Cujo skrev:
Att du är skeptisk till Isoleca kan jag förstå, om inte annat så för att cellplastisoleringen hindrar väggen från att andas. Men varför tycker du tegel är bättre? En tegelvägg måste isoleras, så där blir det också en blandning av material.
Moderna tegeltyper typ Porotherm eller Vanlig lättbetong hade jag byggt av om det var dags nu. http://www.wienerberger.se
Porotherm behöver ingen ytterligare isolering.

Mvh
 
Den metod med EPS och betong i byggklossar som finns är överlägsen lättbetong och leka samt tegel etc..fibercement vet jag inte så mycket om.

Det som gör att svensk byggindustri är så korrumperad att hålla på med vissa matrial men inte andra är att EPS blir så billigt att byggfirmorna tjänar för lite per m2.

Nu finns det dessutom strålningshämmande EPS som tar hand om värmestrålningsförluster som andra isoleringsföretag helt struntar i...

Nej anlita en professionell arkitekt så kan du bygga ett riktigt hus utan att bli lurad av sveriges förenade byggmaffia!
 
Hej. Vet inte om detta ämne lever fortfarande men jag blev lite nyfiken hur det gick för Pavan. Blev det ett Träullit hus? Fick Ni någon klarhet i prisbilden? Funderar själv på Träullithus men har svårt att få pris på uppförande av huset då det inte verkar finnas någon i Värmland som byggt ett Träullithus. Vi har tänkte ett fritidshus på ca 90 kvm.
 
Steve_68 skrev:
Hej. Vet inte om detta ämne lever fortfarande men jag blev lite nyfiken hur det gick för Pavan. Blev det ett Träullit hus? Fick Ni någon klarhet i prisbilden? Funderar själv på Träullithus men har svårt att få pris på uppförande av huset då det inte verkar finnas någon i Värmland som byggt ett Träullithus. Vi har tänkte ett fritidshus på ca 90 kvm.
Hej Steve,

Vet inte hur det gick för Pavan, men vi bestämde oss för ett Träullit-hus, 500mm väggar. Vi valde Träullit pga det homogena materialet i segmenten, bästa u-värde, brinner ej. Det är inte träullit-segmenten som blir dyra för dig. Det är kostnadshelheten du måste tänka igenom; grundplattan, värmesystem, putstimmar.
 
I broschyren står det att 150+150 mm träullit ger U=0,24 W/m2K. Det ger ett lambda på 0,072 W/mK, vilket borde ge ett U-värde på 0,14 W/m2K vid 500 mm.
300 mm lättbetong och 150 mm EPS ger också 0,14 W/m2K, dvs med 5cm smalare vägg.

Var hittar ni data för 500 mm träullit? Hittar inget om dess hållfasthet heller.
 
Hej iJohannes.
Roligt att det är fler som är intresserade och tänker bygga med Träullit. Vi har troligen bestämt oss för Träullit då vi sett ett hus som är byggt i det matrialet som vi gillar planlösning och utseende på. Vi tänker bygga ett fritidshus på cirka 90 m2.
Precis som du säger så är inte problemet eller den stora kostnaden själva Träullit systemet. Det vi har problem med är att få en vettig kostnad på gjutning av plattan. Känns lite småsurt att plattan kostar nästan dubbelt så mycket som byggmodulerna. Vi har fått ett pris på plattan på ca 200.000. Dessutom är det svårt att få tag på någon som kan tänka sig att montera upp huset. De flesta är osäkra på att ta ett jobb med ett för dem nytt byggsystem.
Har ni byggt ert hus än? Är det också ett fritidshus? Om Ni har dragit igång så tar jag tacksamt emot tips på hur vi går vidare på smidigast sätt.
 
Det vore roligt att få ett kvm-pris på träullit (glöm inte ange tjocklek) - som efterfrågades tidigare i år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.