Det går långsamt framåt och jag tror vi snart är framme på karm/dörr montering.

Detta är vårt första bygge och varje ny sak känns som ett stort frågetecken. Vi tänkte att det är ett litet hus, inga problem. Några större har det inte vart men det tar fortfarande tid att fundera över alla nya moment.

Nu är det i alla fall reglat, gipsat, spacklat och snart färdig målat. Lika med nu kommer det lite nya arbetsmoment. Just när man började känns sig hemma med spackel eländet. Nåja så här på fortfarande ett avstånd ser de nya momenten roligare ut.

Antar att man nu skall montera karmar för att sedan lägga golv, eller? försökte söka och läsa på och där verkade det nästan som golv kom före...

Blir golvet verkligen flytande om man låter det löpa ut mellan dörrar, och fastna under trösklar. Å andra sidan kommer det väl ligga fast under kök och vitvaror. Och hur lyckas man med att få det trilla ut ur ett rum och binda samman det med nästa?

Planen är 14 mm parkett, och tanken var att den skulle ligga med kortända mot det större fönsterpartiet. (se skiss)

Så kort... när man har målat, skall man då fokusera på detta forumet eller på golvforumet för inhämtande av kunskap :blushing:

Ni hör, hjälp mig i rätt riktning
/pewa
 
  • bottenv copy.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
hej!

japp nu skall parketten dit.
i dörröppningar skarvar du parketten där under tröskeln. typ 3 cm.
där drar du skruven för tröskeln.

mvh
estwing
 
Tackar!

bara för att försäkra mig... kära gubben protesterade lite. "Men vi måste väl sätta dit dörrkarmen först..."

Men så är det alltså inte.

Nu gäller det golv, dörrkarm, tröskel och dörr.

MEN för att göra badrummet måste ju tröskeln dit. Ono nu har vi igen hamnat i en loop. Det händer oss ofta. För att göra B måste C göras men innan dess bör A och B göras. Ahahah! :S

/pewa
 
Det är enklare att lägga golvet utan karm på plats, och det blir även snyggare resultat. Du kan lägga det flytande ut från varje rum, vilket gör att du slipper trösklar om du vill ha det så. Då krävs dock att man är nogrannare vid läggningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.