Jag har kutterspån i väggarna, har efter undersökning av vattenskada sågat upp en del av väggen. (Det var f.ö. då jag kom ihåg att det var kutterspån). Isolering är packad hos husfabrikören. Då menar jag packad, påsarna som du köper på affären till hamster och dylikt är nästan inget i jämförelse.

Men, som vanligt, så har jag tagit ur en del av spånet för att se spridingen av fukten. Nu när jag skall återställa väggen så undrar jag om det är okej att ersätta den del ca 10*20cm med något annat isoleringsmaterial.

Eller om jag helt enkelt köper denna kutterspånsförpackning och skär ut en lika stor del av det befintliga packade spånet och trycker dit det nya.

Vad säger ni ?
 
Du ska inte blanda ett hygroskopiskt isoleringsmaterial som kutterspån med ett icke hygroskopiskt som tex glasull eller stenull. Använd cellulosafiber, (tex ekofiber), eller kutterspån.

Cellulosafiber isolerar bättre än kutterspån.
 
Ja, det som jag misstänkte. Den här lilla förpackningen som man köper på affärn. Kan det vara något bekymmer att använda den i väggen, tro ?

Det ä'r så lite som skall dit så vet inte om det finns att köpa löst, eller gör det det?
 
...fast det är väldigt hårt packat. Abis isoleringskille  rekommenderade ett finskt märke om man ska isolera själv. Kommer dock inte ihåg märket. Detta skulle vara lite lösare paketerat så man inte behöver en kompressortugg för att få isär isoleringen.
 
10*20cm
Om det är så liten volym och det är kutterspån tidigare kan du stoppa i hamsterspån eller vad som helst.

En säck ekofiber rymmer c:a 1/3 m3.
 
Tack. Har inte hunnit kolla, men ungefär hur mycket får man böta för ekofiber om man skulle haft det på vinden. Vad jag har läst mig till här så kan det kanske rekommenderas när det inte finns någon fuktspärr i huset.
 
Fasting65 skrev:
...fast det är väldigt hårt packat. Abis isoleringskille  rekommenderade ett finskt märke om man ska isolera själv. Kommer dock inte ihåg märket. Detta skulle vara lite lösare paketerat så man inte behöver en kompressortugg för att få isär isoleringen.
Det har vi använt...
Kommer inte heller ihåg namnet, men det säljs bland annat av Telge Miljöisolering.
Och levereras i säcker med en söt liten grön elefant på.

Lättjobbat!
Färgvisp på en borrmaskin bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.