Tänkte lägga ett flytande golv, och den här gången funderar jag på att lösa övergången till tröskeln genom att fräsa ett spår för golvet under tröskeln.

Någon som har provat detta? Förefaller relativt rättfram, skapa en liten träbit att lägga på tröskeln för att få fräsen stabil, sedan fräsa med den vanliga fräsen med en lamellskiva monterad (eftersom jag har en sådan), och lagret mot tröskeln.

Ger ett spår under tröskeln på 12 mm, och om jag lägger in golvet 5 mm under tröskeln har jag 7 mm kvar, samt kan ha säg 5 mm glipa på golvet mot andra väggen (anvisningarna säger alltid 7-10 mm, och jag har alltid trott det betyder totalt?).

Någon som provat och vet om det finns ett krux i detta?

--- Mats ---
 
När jag la nytt golv på övervåningen så tog jag bort trösklarna och fräste in en bit. Ca 1cm in och 14mm högt. Det blev mycket bra eftersom golvet ger känsla av att gå helt under nu och det blir snyggare med lägre trösklar.
 
Låter som om det blir oerhört mycket lättare om man tar loss tröskeln för att fräsa.
 
Jag flyttade denna till golv. /mod
 
Sitter tröskeln i en dörröppning? I så fall kommer väl fräsen (maskinen alltså) ta i karmen så att du inte kan fräsa hela vägen?
 
Jag brukar ta bort tröskeln och sedan fräsa, blir de ett problem för dig?
För det är väldigt enkelt att fräsa när man har plockat bort den.
 
Isaksson skrev:
Jag brukar ta bort tröskeln och sedan fräsa, blir de ett problem för dig?
För det är väldigt enkelt att fräsa när man har plockat bort den.
Låter som en bra lösning, frånsett att jag inte vet hur man får loss tröskeln från dörrkarmen utan att förstöra någonting. Går det?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Låter som en bra lösning, frånsett att jag inte vet hur man får loss tröskeln från dörrkarmen utan att förstöra någonting. Går det?

--- Mats ---
Fräste tröskeln på plats (la en 12 mm bräda på kanten, satte dit fräsen med en 4 mm lamellfräs och fräste bort 14 mm trä i tre körningar. Det blev 4 centimeter ofräst tröskel kvar på båda sidor, dem markerade jag och högg ut med stämjärn, samt sågade av karmen i samma höjd som tröskeln med en japansåg.

Nog lättare än att ta bort tröskeln och försöka få den tillbaka igen med ramen i oskadat skick.

--- Mats ---
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.