Jag inte bara känner till jag såg när det hände, men kåken var gammal så det är tveksamt om där ens fanns el och det är ett bra tag sen.

Enklast är ju att höra med brandkåren säger de NEJ så är det ju ett klart besked och man kan lägga det åt sidan.
 
  • Gilla
JBeku
  • Laddar…
När jag var ung och var prao hos brandkåren så hade de eldat upp ett hus. Det hade tyvärr gått åt h*vete eftersom värmen hade påverkat grannens hus (isoleringen om jag kommer ihåg rätt) så det blev dyrbart. Men ligger huset avskilt och det inte ur dagens lagstiftning är helt otänkbart att bränna upp så kanke det är en billig affär att låta brandmännen öva på kåket och bara köra bort det som ligger kvar efter att allt brunnit upp.
 
Frågan r också hur mycket billigare det blir att köra bort ett dyngsurt nedbränt hus till deponi??
 
Vad gäller om brandkåren eldar ner hus så är det olika i olika kommuner hur de gör, man får ringa till brandkåren och fråga.

Vi funderar på att ev. elda ner ett hus på vår tomt och har pratat lite med en bekant som varit brandman i den kommn som vi ska bygga i. Innan de eldar ner så måste man tömma huset på alla fönster, plastgolv, vitvaror, elledningar och liknande. Sedan så får det inte vara andra hus för nära heller. Kostnaden för själva nedbränningen skulle vara 15 000.

Det lutar mot att vi helt enkelt hyr en container för osorterat avfall och river huset själva. Men då är det bara en sommarstuga på 40kvm som står på plintgrund.
 
Jag tycker nog ändå ni ska undersöka möjligheten att bygga till huset istället för att riva. Mina föräldrar har precis flyttat till en sommarstuga som är tillbyggd i etapper och det huset är jättefint och modernt.

Jag har ju ingen koll alls på att isolera gamla hus, men det borde väl gå att byta till treglasfönster och öka isoleringen i väggar och tak för att få ner driftskostnaderna.

Kanske kan man riva ner alla ickebärande innerväggar och bara behålla stommen så kan man ju rita om planlösningen precis som man vill.

Kanske att man gör sovrum och allrum i den gamla delen och bygger till en ca 60-80 kvm stor utbyggnad där man kan ha kök och vardagsrum med ryggåstak.
 
Redigerat:
jo kruxet är ju dock att det är källare vilket vi inte vill ha, vi vill ju gärna ha grunden med ingjuten golvvärme som vi inte har nu. och huset är i tegel och vi vill ha liggande panel hihi. fördelen är ju dock att det är ett garage på 75 kvm med panel samt vind på det och inbyggd bastu. så det behöver vi ju inte köpa när vi bygger nytt på den tomten, vägen är ju även asfalterad o klar och likaså trädgården.

Teglet kanske man kan använda och bygga murar av i trädgården? går det att knacka loss dem så?
 
Undrar även vad man kan själva från ett hus innan man river det?

Vi har kommit på:
takpannor
kök
badrum
innerdörrar
fönster
ytterdörrar.

Kommer ni på mer saker skriva väldigt gärna ner det här :D
 
Tossegubbe skrev:
Frågan r också hur mycket billigare det blir att köra bort ett dyngsurt nedbränt hus till deponi??
Huset blir uppeldat -inte nerbränt ;)


när min farbrors hus eldades ner blev det inte mycket kvar kan jag säga :) Och den lilla aska som återstår kan du sprida över tomten när du gör ny tomtberedning för nya grunden..

Det enda som återstod var i princip murstocken..
 
Hemmakatten skrev:
Jag har läst flera trådar här i byggahus, under de 6 år jag varit medlem, om att brandkåren eldar upp hus som övningsobjekt. Trådarna har alltid handlat om att man KÄNT TILL någon som fått detta gjort. Ingen endaste har skrivit om att de PERSONLIGEN har fått ett hus uppeldat av brandkåren. Jag tror att det är en skröna.

Inte ens brandkåren kan idag bara elda upp ett hus utan att elledningar, annat farligt avfall mm är noggrannt bortplockat. Jag tror inte heller på att någon vill köpa ett hus, eller ens få ett hus. som man måste riva alla delar i, och sedan frakta bort. Möjligtvis att man kan skänka bort ett timmerhus på detta vis, men inte ens det har jag sett några vederhäftiga bevis för att det skett i verkligheten.
Jag arbetar med räddningstjänst inom försvaret och vi eldar upp hus ibland. Så nu har du fått det bekräftat att det är sant. Men jag har svårt att tro att den kommunala räddningstjänsten får göra det längre. Miljötillstånden för dem har blivit hårt åtdragra de senaste åren. T ex får de inte elda spånskivor (vilket ger en bra fet rök) eller bilar hur som helst längre.
 
Tack för svar alla!
vi funderar nu på att bygga ut ca 100 kvm i stället. men vi får se hur mycket vi får bygga på tomten först. i så fall blir det ena delen av A-hus lindö som vi bygger ut med.
 
Hemmakatten
Tack Roary för informationen. :) Det innebär att det inte precis är vanligt, eller ens möjligt, för "vanligt" folk att få sina gamla hus uppeldade. Möjligtvis om man har ett gammalt hus (helst utan el mm) på en öppen tomt långt från grannar.

Vi har en granne, vars stall brann upp för några år sedan. Hon fick inte bygglov för nytt stall på samma platse med motivering att marken för förorenad på något sätt pga branden. Har undrat varför, men grannen visste inte riktigt, men du, Roary, kanske vet? Om det är så att marken blir miljöfarlig så är det ju inte så smart att elda upp ett hus om man vill bygga på samma plats.
 
Hemmakatten skrev:
Tack Roary för informationen. :) Det innebär att det inte precis är vanligt, eller ens möjligt, för "vanligt" folk att få sina gamla hus uppeldade. Möjligtvis om man har ett gammalt hus (helst utan el mm) på en öppen tomt långt från grannar.

Vi har en granne, vars stall brann upp för några år sedan. Hon fick inte bygglov för nytt stall på samma platse med motivering att marken för förorenad på något sätt pga branden. Har undrat varför, men grannen visste inte riktigt, men du, Roary, kanske vet? Om det är så att marken blir miljöfarlig så är det ju inte så smart att elda upp ett hus om man vill bygga på samma plats.
Jag har ingen aning varför det är så, fast jag är mest inblandad i uppeldningsfasen och inte efterarbetet :). Men släckvatten från bränder är att betrakta som miljöfarlig avfall och ska hanteras som det. I synnerhet om man har använt skum för att släcka. Detta innehåller tensider som binder det dåliga med vatten på ett .. dåligt sätt.

Nu tycker jag att man borde kunna bygga ett nytt hus där ett uppbrunnet har stått men om jag skulle bo där skulle jag sanera marken ordentligt (läs - schakta bort en meter jord.) innan jag flyttade in. När saker brinner tenderar de att skapa en massa ohälsosamma cancerogena ämnen som kan ligga kvar bra länge.
 
Roary skrev:
Jag har ingen aning varför det är så, fast jag är mest inblandad i uppeldningsfasen och inte efterarbetet :). Men släckvatten från bränder är att betrakta som miljöfarlig avfall och ska hanteras som det. I synnerhet om man har använt skum för att släcka. Detta innehåller tensider som binder det dåliga med vatten på ett .. dåligt sätt.

Nu tycker jag att man borde kunna bygga ett nytt hus där ett uppbrunnet har stått men om jag skulle bo där skulle jag sanera marken ordentligt (läs - schakta bort en meter jord.) innan jag flyttade in. När saker brinner tenderar de att skapa en massa ohälsosamma cancerogena ämnen som kan ligga kvar bra länge.

Var i östergötland bor du Roary?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.