Hej!
Vi ska flytta in i huset vi köpt i slutet av oktober troligtvis. Jag har inte haft trädgård förut och skulle behöva en liten checklista på vad man kan behöva tänka på gällande trädgården inför vintern.
Tar tacksamt emot alla tips!
/Helena
 
Vad har ni för växter i trädgården?
 
Plommonträd (gula plommon)
Päronträd (frukterna är röd/gröna)
Olika barrbuskar (tujor, cypresser, ett par sorter jag inte vet namnet på...)
Några olika hostor
+ en del blommor som jag inte är så rädd om (ska bli annat där till sommaren)

 
Ta det lugnt! Gör inget det första året. Men har du ingen kompost är det vettigt att börja med denna. Håll undan den eventuella gräsmattan från alltför mycket löv (den behöver inte vara rensopad). Lär känna trädgården och njut av det som finns! Städa inte alltför hårt - du vet ju inte vad som finns i jorden! Löv i buskage & rabatter skyddar växterna och denna städning görs först sent i vår.

Jag höststädar numera väldigt lite utan låter tex perenner vissna & stå kvar med sina stjälkar.

Och - lär dig njuta av trädgården och trädgårdsjobba bara när vädret är skönt och det är roligt att jobba! Trädgården skall ge glädje och ingen pliktkänsla.
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Vet ni vad det kan vara för sorters plommon och päron jag har?
 
Håller helt med dig Yonna. Låt ett år passera och få på så sätt reda på vad ni har innan ni börjar förändra, ta bort eller lägga till. Och njut! Har ni någon kontakt med föregående ägare, kan ni ju även passa på att fråga dem om vad som finns.

Vad gäller plommon och päronsorter är det stört omöjligt att svara på med den informationen. Ett tips är att ta med dig en frukt till närmsta handelsträdgård och fråga.

Jag kan varmt rekommendera www.odla.nu till dig inför kommande år, Heleri. Där finns även "checklistor", se t.ex. "aktuellt i september". Välkommen till trädgårdsvärlden. Du kommer snart ha en helt ny hobby!
 
Har varit i samma flyttlägge och väntade en sommar innan det blev ändringar . Hade först mycket ambitiösa planer ang. den gamla trädgården men har sansat mej i tid ;). Min slutsats är att man behöver en hel säsong som en betänketid. Då undviker man alla misstag man kan ångra.
Gula plommon - är dom små, nästan runda och ljusgula? Då kan det vara gula Mirabeller som är inte så jätte goa att äta men fantastisk goa som sylt. Blommar vackert på våren. Kräver ingen beskärning.
Lycka till!
gaia
 
Vi har plommon som är små och gula, kanske kan de vara Mirabeller. I år blev det dock inte så många. Plommonsylt låter intressant! Kan man få ett recept kanske?

/Ziro
 
Eller allmänt finskt gulplommon är en annan möjlighet....
 
Hej Ziro!
receptet:
1 kg urkärnade plommon+1 kg socker + ca 2dl vatten+ en paket Certo(fruktpektin). På baksidan av Certo-påsen finns också ett recept att prova som går litet snabbare än min utdragna kokning.  
Jag brukar göra plommonsylten så här: Plommon+vatten+ socker  kokas upp och ska småputtra i en stor grytta i ca 1 timme = tills frukten kokas sönder till en tjock massa och på slutet tillsättes pektin utrörd med lite socket. Man ska helst vara i köket hela tiden och röra om så det inte bränner vid botten. Mirabeller har mycket fruktkött och slutprodukten är rätt fast och liknar mer marmelad än rinnande sylt. Sockermängden kan du justera efter egen smak och tillsätta mer plommon eller mer socker ;). Dom är rätt syrliga.
Förra året fanns det inget frukt så jag viste inte att det var ett Mirabellträ vi hade här (nyinflyttad). I år var polineringen lyckad och det finns mängder. Kokade en hel hink till sylt och nu tvingar jag alla till att äta dom ;D.
Gott är det!
gaia
 
Tack gaia!

Det ska jag prova något år när vårt träd har lite fler plommon än i år.

/Ziro
 
Vilket härligt forum det här är! Alla är så hjälpsamma och trevliga. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.