Tänkte att köpa obehandlade golv till kök och hall och sedan själv lasera och olja eller lacka. Men vad är det för lasyr man skall använda? Borde vara möjligt att göra detta själv, eller?
 
Grå vet jag inte men beckers säljer iaf vit bets, stryks ut med pensel som går att köpa där. Har precis köpt färg och lack för att göra det själv, inte billigt, 2000 Kr för allt, räcker till 30 kvm om jag har tur
 
Köp ingen vattenbaserad bets bara. Det brukar oftast bli flammigt och fult. Oljebaserad bets blir jämnare, och man kan justera kulören med trasor eller svamp innan det trokat.
 
Vi betsade våra obehandlade golv med en grå bets. Betsen la jag på med en pensel. Eftersom golvet är i ett kök har vi ovanpå betsen behandlat golvet med Osmo hårdvaxolja.
Vad är det för grå nyans du är ute efter? Vi tog med en golvbräda till färgbutiken och provade oss fram genom att börja med lite pigment och sedan öka efter känsla. Det känns bra att vi har ett NCS-nummer, om vi skulle vilja göra fler golv och få samma nyans.
 
vi vill oxå ha just GRÅlaserade golv. Men svårt att hitta bilder o exempel på det. Min man vill at vi kör med osmos pigment o hårdvaxolja. Väntar på prover från dem.
Krukan- vad har ni för ncs? Eller har du bilder att maila eller lägga ut?
 
  • Gilla
JohanLin
  • Laddar…
Varför inte blanda till sin egen oljebets? Det har jag gjort vid ett flertal tillfällen. Linolja och ett färgpigment är allt som behövs. :)

För att få en grå nyans på betsen kan man använda gråocker.
Finns att få i en väsorterad färghandel eller på nätet exempelvis via kulturhantverkarna.
Länk: http://www.kulturhantverkarnaswebbshop.se/art-1.asp?id=83&iPageID=6

När detta är gjort kan man lägga på exemlelvis en ofärgad hårdvax som sista skydd.
 
Redigerat:
Hej, kollade igenom datorn och hittade några bilder där golvet syns. De är inte jättebra, men det är svårt att ta nya oc bättre när man bara är hemme när det är mörkt.. Golvet är furu, ca 16 breda. Tyvärr väntade vi lite länge med att bestämma hur golvet skulle behandlas, så det hann gulna en del innan vi betsade det. Betsen vi använde är Beckers träbets, vattenburen, matt, färglös. Receptet är:
YO 3.78
YR 1.86
SS 20.64
W 60. 00

Receptet säger mig ingeting, det är det som står på lappen och är väl inget ncs-nummer? Vår kompis är butikschef så jag höll på ett bra tag och småduttade i pigment och provströk en golvbit innan jag var nöjd. Vi betsade golvet två gånger har jag för mig.




 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.