janwide
Jag har kopplade 2 glasfönster från 60-talet. På övervåningen har jag 2 st sådana där jag bytt det inre glaset mot isolerglas. På det ena fungerar det utmärkt men på det andra blir det kondens på det yttre glasets insida = mellan glasen. När det var som kallast frös denna och det växte till en flera mm tjock isskorpa i fönstret.

Vad kan jag göra åt detta? Och varför blir det bara på det ena fönstret?
Jag har provat att öka glipan mellan inre och yttre fönsterbågen men problemet kvarstår.

Har funderat på att flytta till Bahamas, men innan det blir verklighet skulle jag verkligen vilja bli av med det här problemet :cool:
 
Dåligt kittat inre fönster? Dåliga tätningslister? Om det glappar mellan fönster och karm så smiter ju varm o fuktig luft ut där och in i springan mellan fönstren. Vi har haft precis likadant hos oss av de två anledningar jag nämnde här.
 
janwide
Hepp. Där har jag nog problemet! Varm luft inifrån som slipper ut och in mellan glasen där den kondenserar! Att jag inte tänkte på det. Det blir att skaffa nya lister och isolera om så att värmen inte går ut (kylan inte kommer in). Tack :)
 
Kan absolut vara en utav orsakerna. en annan kan vara som du var inne på tidigare med dålig cirkulation mellan bågarna. löses lätt genom att hyvla ytterbågens insida 1-2 mm på "platten" på både topp och bottstycke så att det cirkulerar luft genom hela fönstret
 
janwide
Kan vara en god ide. Jag börjar med att täta och om det inte räcker åker hyveln fram.
 
Har en altandörr som det blir kondes på mot det yttre glaset. Är en kassett med två glas mot insidan och enkelt glas på yttersta delen. Har bytt tätningslist så det är tätt runt om innifrån, men trots det blir det is mot det yttre glaset är det ventilationen mellan glasen som är för dålig då?
 
janwide
Ja, det är det antagligen.
 
fremar skrev:
Har en altandörr som det blir kondes på mot det yttre glaset. Är en kassett med två glas mot insidan och enkelt glas på yttersta delen. Har bytt tätningslist så det är tätt runt om innifrån, men trots det blir det is mot det yttre glaset är det ventilationen mellan glasen som är för dålig då?
Troligtvis är det så. Gamla fönster och dörrar brukar vara mkt mer tätt ihopmonterade än lite nyare fönster. öppna dörren och kolla om du har dåligt med utrymme mellan bågarna. brukar ofta bildas en "tjockkant" när man tex målar toppen på toppstycket utan att efterdra med penseln på bågens inre plattsida.
försök att öppna upp springan lite mer
 
janwide
Ökade glipan mella ytter och innerbågen samt tätade listen rund fönstret. Trots det kvarstår mycket av problemet.

Har fått tips om att jag förmodligen har övertryck i huset och därför måste bättra på ventilationen så att luften går in genom ventilerna vid ex fönster och inte ut. Installerar därför fläktar i självdragsventilerna som får gå på ganska lågt varv för att hjälpa självdraget. De ventilerna sitter i taket på dusch och toalett. (Självdraget lär bli sämre då man kastat ut oljepannan och installerat bergvärme.) Dessutom skadar det ju inte att vädra ut fukten efter dusch.

Sedan är det bara att avvakta resultatet
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.