Hej

Vi tittar på att byta plats på vårt köki vår lägenhet, alltså att flytta ut det till hallen. Tanken är att det nya köket kommer att hamna vägg i vägg med en befintlig toalett. Frågan är om man kan koppla på kökavloppet på avloppsstammarna i toaletten (givetvis kommer en rörmokare göra jobbat)? Detta gäller alltså en lägenhet i en brf i innerstan.
 
Det borde väl gå om rören är dimensionerade för det i badrummet. Vet inte om det är korrekt dock, ( jag är inte rörmokare ).

Annars kan du väl kanske gå igenom väggen från köket om det inte är för långt imellan, ska du ta vatten från badrummet oxo? kan tänka mig att det kan blir lite problem om ni duschar, diskar samtidigt, om det inte är typ 22rör dragna.

Det bästa vore nog om ni kan gå inlopp och avlopp på köksstammarna hade jag tippat på.
 
Hej

Jag har precis flyttat köket och kopplade köksavloppet till stammarna i badrummet. Problematiken som kan uppstå är om många i huset gör samma sak då det lättare kan bli stopp. Jag var dock först, så det var lugnt, men kolla med styrelsen och se till att få skriftlig godkänt av köksflytten.
 
Vi har gjort det du beskriver i vår Brf.
Att gå på med köksavlopp på en toalettstam brukar inte vara något problem. Toalettstammarna brukar vara av grövre dimension än köksstammarna.
Problem brukar uppstå om man gör tvärt om, dvs. går på med en toalett på en befintlig köksstam.
Men, som sagts ovan, styrelsen i Brf måste informeras om dina planer.
 
Hej! Detta låter precis som det vi vill göra, nån som har en ung kostnad för själva vvs-jobbet, dvs dra vatten från wc-stamm till kök? Menar nu verkligen höftat pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.