Det är så att jag tror att jag har tagit sönder min helt nya dammsugare:(. Jag har spacklat lite hemma och jag tog bort det värsta dammet med borste och sedan skurade jag lite. Dagen efter skulle jag ta bort lite damm som fanns kvar vid hörn, tänkte då att det inte skulle vara farligt att använda min dammsugare. Men efter en stund så stannade den helt plötsligt.

Först trodde jag bara att säkringarna eller sladden hade åkte ut men så var inte fallet. Så efter att ha läst runt lite så antar jag att jag har tagit sönder min splitter nya (inte billiga) dammsugare vilket är mindre skoj. Frågan är bara om de ser att jag har sugit slipdamm med den när jag ska försöka få en ny på garantin? Eller ser dem det direkt?

Bara för att fastställa att dammsugaren verkligen har dött av slipdammet, brukar inte dammsugaren gå igång alls efter den fått i sig en dos med damm? Min är helt död och det händer inget alls när jag trycker på "start" knappen. Eller brukar där vara liv i dammsugaren men att den dånar av att laget och liknande tagit stryk?
 
Redigerat:
Jag är inte expert på ämnet, tror det är svårt och veta generellt hur dom reagerar. Vanliga dammsugare dör förr eller senare om man suger upp slipdamm, dom klarar det inte.

Du kan prova att skicka in men jag tror att dom plockar isär den. Iofs så står det ingenstans vilka saker man generellt får suga upp så du kan ju spela dum när dom undrar varför den är full av några kilo slipdamm :)

alt, så kan du plocka isär den och "tvätta" den men det låter som om du redan bränt motorn eller nåt i den.
 
Skicka bara in den, vad har du att förlora ?
Jag har då inte läst någonstans vad man får och inte får dammsuga på någon garantisedel
 
Det som brukar hända är att påsen och eventuella filter sätts igen. När det inte kan passera nog med luft blir motorn överhettad. Det finns en pryl som bryter strömmen när det blir för varmt. De gången jag råkat ut för detta så har det räckt med att låta dammsugaren svalna en stund och sedan byta påse. Dock krävs det ganska mycket slipdamm innan detta inträffar.

Erik
 
TS har nog fått en överhettad motor genom att gipsdammet har lagt sig runt motor så att den inte längre blir luftkyld.

MDF och gips damm dödar dammsugare på detta sätt, jag har gjort det två gånger dessutom ( innan jag fattade)
 
Det framgår inte om han har provat igen efter att dammsugaren fått svalna i en halvtimme. Om inte så är det värt att prova. Överhettningsskyddet återställer sig självt åtminstone på de dammsugare jag har överhettat. Om den går efter att ha fått svalna kan det vara god ide att rengöra de filter som finns i dammsugaren.
 
PUST!!!!!!! Testade att dra igång dammsugaren nu efter den stått ett tag och den gick igång. Jag ska ju säga att jag aldrig mer skall suga upp slipdamm med den i alla fall. Så nu blir det till att rengöra alla filter ordentligt, påsen är redan bytt. Tackar i alla fall för råden!
 
Skaffa en mellanbehållare typ askbinge, så sliter du inte ut dammsugaren.
 
Johan Gunverth skrev:
Skaffa en mellanbehållare typ askbinge, så sliter du inte ut dammsugaren.
Precis, jag har just slipat av 70 kvm tak efter spackling och jag valde att ha en grovavskiljare emellan, suger inte upp 100%, men man sparar dammsugaren. Dock skall man vara medveten om att suga via grovavskiljaren in till slipmaskinen är ett ganska tufft jobb det också, särskilt när filtret börjar bli igensatt. Kylluften blev så varm att man kunde bränna sig på den... Dock blir det ju lite ansträngande i längden att slipa ovan huvudet så jag gjorde en fem minuters paus varje kvart så lite av avkylningen löste sig självt. Sedan kan man bara dra loss dammsugaren från grovavskiljaren för att låta den kyla av sig obelastad (moton igång alltså). En polare drog ut sin på altanen i snön för att låta den bli kall, men det kan nog ifrågasättas med tanke på kondensrisken när den kommer in igen
 
  • Gilla
Uldis
  • Laddar…
hälsö-daniel skrev:
Precis, jag har just slipat av 70 kvm tak efter spackling och jag valde att ha en grovavskiljare emellan, suger inte upp 100%, men man sparar dammsugaren. Dock skall man vara medveten om att suga via grovavskiljaren in till slipmaskinen är ett ganska tufft jobb det också, särskilt när filtret börjar bli igensatt. Kylluften blev så varm att man kunde bränna sig på den... Dock blir det ju lite ansträngande i längden att slipa ovan huvudet så jag gjorde en fem minuters paus varje kvart så lite av avkylningen löste sig självt. Sedan kan man bara dra loss dammsugaren från grovavskiljaren för att låta den kyla av sig obelastad (moton igång alltså). En polare drog ut sin på altanen i snön för att låta den bli kall, men det kan nog ifrågasättas med tanke på kondensrisken när den kommer in igen
Ett "hett" tips är att dunka grovavskiljare i golvet lite då och då för att skaka loss stoft från filtret. Funkar förvånansvärt bra med gipsdamm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.