Jag vill vid tillfälle snygga till detta matrum. Gulnad furupanel är ingen höjdare och att ha 1/3 höjd på ena sidan och fullhöjd på andra sidan förhöjer inte intrycket. Det jag lutar åt är att ha målad bröstpanel på båda sidor, men då infinner sig frågan hur hög den skall vara. Den som sitter till höger är låg, men det finns å andra sidan en poäng med att den slutar i höjd med fönstren. Vad tror ni? Skall panelen sluta i höjd med fönstren eller gå högre?

Vidare tänkte jag byta taklist och golvsockel. I nuläget sitter ett foder som bröstlist, men det ser ok ut. Det är svårt att vara kreativ när utgångsläget är ett 60-talshus, men bättre kan det alltid bli.

Kom med synpunkter.

Erik.
 
  • IMG_5276.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ingen som har bröstpanel? Ett gammalt sätt att lägga upp det på lär vara att ha samma list under fönstret som över panelen. Denna list kommer således gå på samma höjd i hela rummet även under fönstren. Är det någon som sett detta i kombination med stående panel och fula fönster? Jag är inte så rädd för att blanda stilar då ursprunget i mitt hus är ganska fult och redan ganska förvanskat.

Erik
 
Jag tycker att panelen till höger är lagom hög. Det skulle bli ett lyft med samma på andra sidan, givetvis målad. Har aldrig gillat lackad furu, ens när det var modernt på 70-talet.
 
Jag skulle spara panelen som den är, måla den vit eller nåt. Väggen ovanför bröstpanelen skulle jag göra fondvägg av, tapet eller färg...
 
Jag tycker att den högra sidan är alltför låg! Det finns två alternativ att göra tycker jag. 1. ha lika hög på båda sidor som är något högre än den till höger, all furu målas antikvit och så tapetserar ni ovanför med lämplig tapet.2. ha kvar panel ända upp på vänster sida, måla all furu antikvit och ta bort panel på hö sida, tapetsera där istället.
Det finns jättefina interiörbilder med den stilen som jag eftersträvar, sök t ex på google.
 
Tack för synpunkterna. Jag är lockad av iden att låta bröstlisten vara fönsterfoder. En praktisk aspekt av det hela är då att stolsryggarna når över bröstlisten och kan skava på tapeten i stället för den tåligare panelen. Å andra sidan bor jag ensam och skaver inte så ofta stolarna mot väggen.

Skälet varför det ser ut som det gör är att väggen till höger tidigare varit en yttervägg med fönster. Förra ägaren gjorde om uteplatsen till entré och flyttade då ut fönstren.

Erik
 
jag skulle köpa en burk färg och måla träväggarna i MYCKET ljus nyans av fex mycket lätt pigmenterat gröngrå, olivgrön, khaki. Skulle undvika vitt för taket är redan vit och då skulle det bli en vit trälåda av det hela. Däremot den tapetserade väggen skulle jag välja i vitt utan något extra mönster för själva träpanel ger tillräckligt med liv i väggarna. På den vita väggen kan man ju hänga fex tavlor, bilder för att den ska inte kännas tom. Har du tålamod så kan du måla tavelramar i samma färg som panel :).
När du ska välja färg så ska du ta en steg ljusare än du tror att du vill ha så blir det lagom mörkt :). Med andra ord välj hellre det som känns för ljust så blir det lagom mörkt när du målat.
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.