H
Hej

Är det någon som kan svara på följande?
Bor i ett hus med vattenburen värme. Shunten på pannan styrs av ett centralt placerat termostat. På elementen finns idag bara kranar d.v.s. ingen tempreglering utan vanliga kranar. Jag vill byta ut dessa mot termostatstyrda. Är detta möjligt utan att cirkulationspumpen skadas? Alla mina rör ligger i sulan så jag kan inte se hur de är kopplade med elementen. Vi kör ut c:a 60 gradigt vatten men innan jag bytade shuntmotorn så öppnade denna endast till 50% ch då blev tempen c:a 40 grader.

Det som jag undrar över är, vad händer om jag skulle stänga kranarna på samtliga element? Blir det stopp eller är det en slinga som går runt. Huset är byggt 1962 och hade oljeeldning vid den tidpunkten.
 
I mitt hus från 1964 så elementen seriekopplade (uppdelat i 3 parallella slingor) och varje element har en "genväg" som släpper förbi vattnet då termostaten stänger.
Det har dock gårr sönder på ett element och när den termostaten stänger så dör hela slingan.
Du kan väl prova att stänga av ett element och se om de andra påverkas. Om inte så ska det väl inte vara några problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.