Sedan jag blivit formaldehydförgiftad* av några spånskivor jag bott med, har jag utvecklat extrem överkänslighet för kemikalier och VOC (flyktiga organiska ämnen).

Jag har ett relativt nytt furugolv som bara är lackat med ett lager, och det luktar fortfarande både trä (terpener rättare sagt) och lack.

En lösning är ju att lacka det igen fast med en som avger mindre emissioner. Men jag kommer ändå få lite problem med lukten ett tag.
Så därför undrar jag om det finns alternativ till lack, som inte luktar?
Kan man olja golvet trots att det är lackat? Lacken är ju som sagt inte heltäckande eftersom det luktar mycket trä fortfarande.
Har hört om att man kan använda nåt som heter schellack?

Vad tror ni om äggtempera?

Tack på förhand!

* har problem med hjärtat, hjärtklappning som kommer i vågor, andningssvårigheter, smärtor i lungor, dåsighet till och från. detta fortfarande trots att det gått månader, har dock förbättrats mycket senaste dagarna
 
Redigerat:
Det finns mig veterligen inga lacker som är till för att binda emissioner / lukt, än mindre som skulle kunna klara det. Tvärt om så riskerar du att spä på problemet med ytterligare lackningar. Vattenlösliga färger / lacker kan, t.ex. lösa ut dylikt vattenlösliga ämnen i träet.

Det går inte att olja in ett lackat golv. Lackskiktet måste, oavsett tjocklek, slipas ned till rent trä. Därpå har du "problemet" med oljan, som garanterat inte kommer att binda någon emission.

Hörde vid något tillfälle talas om en lekman som lackat sitt golv med epoxybaserad klarlack och därmed lyckats kapsla in trälukten. Finns risk att det är ett högst individuellt, men lyckat, fall.
 
nemlan skrev:
Det finns mig veterligen inga lacker som är till för att binda emissioner / lukt, än mindre som skulle kunna klara det. Tvärt om så riskerar du att spä på problemet med ytterligare lackningar. Vattenlösliga färger / lacker kan, t.ex. lösa ut dylikt vattenlösliga ämnen i träet.

Det går inte att olja in ett lackat golv. Lackskiktet måste, oavsett tjocklek, slipas ned till rent trä. Därpå har du "problemet" med oljan, som garanterat inte kommer att binda någon emission.

Hörde vid något tillfälle talas om en lekman som lackat sitt golv med epoxybaserad klarlack och därmed lyckats kapsla in trälukten. Finns risk att det är ett högst individuellt, men lyckat, fall.
Ok, tack för svar.

Var köper man epoxibaserad lack/färg? Sökte i google men fick inga bra träffar.
 
Lätt förvånad om inte någon av dina lokala färghandlare har det, åtminstone, i sitt beställningssortiment.

Hur som helst. Har du utvecklat överkänslighet så är härdplaster kanske inte det bästa att latja med. Över huvudtaget inte rekommenderat för icke-yrkesmän. Det finns många snygga golvmaterial som alternativ till furubräder...
 
nemlan skrev:
Lätt förvånad om inte någon av dina lokala färghandlare har det, åtminstone, i sitt beställningssortiment.

Hur som helst. Har du utvecklat överkänslighet så är härdplaster kanske inte det bästa att latja med. Över huvudtaget inte rekommenderat för icke-yrkesmän. Det finns många snygga golvmaterial som alternativ till furubräder...
Nej, det är nog ingen bra idé med epoxilack.
Men nu är det här trägolvet lagt och det skulle vara ett helvete att byta ut det, dessutom dyrt.

Nåt annat förslag? :(
Tror du det verkligen inte hjälper att lacka? Eller sån där schellack?
 
Kom på att det bästa, eller iallafall lär det vara säkrare, lär vara att lägga en plastmatta ovanpå.
Det är ett loft som består av furuplank, så på undersidan luktar det också. Man kanske kan tapetsera där eller liknande?

Tacksam för alla förslag!
Jag överdriver inte när jag säger att det luktar något sjukt mycket om detta plank, luktar fortfarande lite lack också.
 
Har du verkligen problem med trälukten också och inte bara kemikalierna som trät är behandlat med? Jag har svårt att tänka mig att man kan ha svårt för trälukt.

Ett alternativ är i så fall att ha såpade golv. Fixar du lukten av såpa? Själv tycker jag såpade golv luktar fantastiskt.
 
Ja, jag har problem med trälukten men det är lacken som är värst har jag insett nu. Blev kass i luftvägarna av att bara vara här ett par timmar idag, usch fyfan.

Men nu när det redan är lackat så orkar jag inte slipa för att sedan ha såpat golv. Tycker inte såpadoft luktar så trevligt heller.

Lösningen nu känns som att täcka över med nåt annat material. Tapet, gas/fukttät tapet, plast, plastmatta, lera, spackel/liknande...
Vad tror ni är bäst? Vill att det ska vara enkelt och billigt.
 
Ingen med nåt tips? :(
Mår skitdåligt av doften, hatar den verkligen nu.

Jag lade ut skyddspapper som jag tejpade fast men det dämpade bara lite grann, trots att jag tätade alla fogar med tejp. Det stinker ändå :(

Vill bara göra enklast möjliga lösning nu, bryr mig inte längre om hur det ser ut. Kanske jag borde lägga ut åldersbeständig plast? Är det samma sak som byggplast förresten?
 
Kan man snabba på terpenavgivningen genom att värma/torka golvet med en hårtork eller liknande? Kan det vara värt att pröva?
Gamla furuplank tycker jag knappt luktar alls! Men mina luktar helvete. :/
 
Kan du inte rugga ytan en aning och måla med en bra linoljefärg då? Är du beredd att jobba ordentligt för att få ut den i tillräckligt tunna lager behöver du inte späda den med något lösningsmedel. Då innehåller den bara linolja och pigment, och man kan ju välja en med naturpigment om man helst vill det.

Kolla ex. Gysinge - högt literpris men den är dryg. Schellack har dom också, men det används väl mest till att lacka kvistar, eller har man det till hela golv? Hur som helst ska ju flingorna lösas upp i något starkt, så jag skulle nog tycka att linolja vore ett bättre alternativ om du vill ha snälla lukter omkring dig. Plastmattor vet man ju inte heller vad dom innehåller heller.

Observera dock att du behöver skicka efter frånnågon seriös färgtillverkare, som bara har linolja och pigment i burken. Många av de billigare sorterna innehåller lösningsmedel redan från början.
 
crille1 skrev:
Men nu är det här trägolvet lagt och det skulle vara ett helvete att byta ut det, dessutom dyrt.
och hur dyr är din hälsa, crille? Vill du bo i huset så ska du sanera bort det som stör ditt välmående. Att täcka över tror jag inte på för terpener kommer att vädras ut i lång tid och gå upp på minst väntat ställe om det är träväggar med tomrum ( mineralull) emellan.
Kanske byta till golvgipsskivor och klinker? Kan du få en alergi-anpassningsbidrag ? Vet ej om det ens finns men elöverkänsliga fick ju hjälp med elsanering så du kan kanske också få hjälp ? Åtminstånde att få konstaterat vilka ämnen du reagerar på så de blir lättare att undvika.
Lek inte med din hälsa!!!!
gaia
 
Tack för svar.
Linoljefärg innehåller väl terpentin? Det är ju terpenerna jag är allergisk mot.

Lukten har avtagit ganska mycket på sistone och det måste bero på att det var lacken som luktade tidigare. Antagligen den som fick mig att må riktigt dåligt. Men jag vet att jag inte tål trälukten (terpenerna) heller eftersom jag blev dålig av golvets lukt innan det lackades.

Jag hade täckt golvet med byggplast en stund och det blev bättre för stunden, men det hjälpte ju inte till 100%. Jag tog bort det eftersom det bara fördröjer härdningsprocessen av lacken. Så jag har istället försökt "lufta" golvet och lukten har som sagt avtagit, iaf lacklukten, även om det fortfarande luktar lite.
Nu kan jag bo här utan att bli snurrig iallafall, men luften är inte optimal för mig...

På sin höjd att jag målar/ytbehandlar det en sista gång, men då vill jag vara säker på att det hjälper innan jag slänger ut mer pengar på detta.
Alternativet är att jag flyttar.
 
Det finns linoljefärg utan terpentin. Personligen tror jag inte att man minskar på ångorna genom att tillsätta mer kemikalier. Vädra ofta så kommer nog lukten att avta med tiden. Du har ju själv märkt både att gammalt trä luktar föga och att ditt golv luktar mindre nu än i början.

Erik
 
Linoljefärg av bra kvalitet innehåller - precis som jag skriver - linolja och pigement. Punkt. (Däremot brukar de billigare sorterna innehålla en massa annat också)

Terpentin kan man tillsätta själv för att det ska bli lättare att stryka ut, men är man beredd att arbeta mer kan man hoppa över det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.