Hej hej!

Har läst en massa här i forumet ang dif-spärren och enligt de flesta verkar det vara ok att montera plasten MELLAN det tjocka (yttersta 145 mm) lagret isolering och det inre (45 mm).

Sagt och gjort, så är det så det ser ut nu.

Igår lyfte jag på några 45-skivor och upptäckte att plasten innanför var alldeles blöt på vissa ställen. Kan bara anta att detta är kondens och undrar om detta verkligen fungerar!?

Vad säger ni?
 
som du själv såg så funkade det inte. allt som står här, inklusive mina tankar behöver inte stämma med verkligheten. men att ha plast mellan isolager är ej att rekommendera
 
Redigerat:
-På vilken sida var det blött, på insidan eller utsidan?
-Har du någon ventilation i huset?
-Var isolering blöt när du monterade den?
 
det du kan tänka på lite är hur kallt har det varit den senaste tiden hos dig där ? och har du ventilation som räcker till?
och hur nytt/gammalt är huset nu?

ju kallare det är ute ju kallare blir det i väggen och ju mindre fukt klarar luften att binda

så säger vi att det är 150+50mm i väggen och det har skilt 40C i ute temp jämfört med innetemp under ett tid så kommer du ha ca +11C vid plasten om du har +21 inne och -19C ute
mättad +11gradig luft klarar av 10g/m3 och 21gradig inneluft är mättad med 18,3g/m3

så har du mer än 55% relativ luftfuktighet inne så kommer du få kondens på plasten och när det blir varmare så du får en Dt på 30grader så blir det ungefär vid 66% luftfuktighet inne som det kommer kondenseras och har du en bra ventelation så bör du inte tillföra den luft som du suger in med en massa vatten/m3 innan den är ute igen
för jag har för mig att man uppskattar tillskottet mellan 2-5g i ett hus och har man -20ute så är 100% mättat 0,9g/m3 och vid -10C 2,1g/m3
så då ska man tillföra vid -19 och Dt 40C 9g/m3 och för -9 och Dt 30C 9,3g/m3
(och det är när uteluften har 100% luftfuktighet och det har den ju inte så ofta )

så jag kan komma på två anledningar till varför du har fukt där (om inte det var fuktigt från början) och det är att du har nån köldbrygga/brist på isolering som gör att plasten är mycke kallare än den borde vara eller att du har alldeles för dålig ventilation och inte får ut luft från kök och dusch där du har varmt vatten som du kan höja luftfuktigheten inne snabbt med så du får ett alldeles för stort tillskott av vatten i inne luften (för dålig ventilation i de fallen hur man än vrider på det)
 
Plasten ska inte vara mer än en tredjedel in i isoleringen enligt tillverkarna tror jag ? Rätta mig om jag har fel.
 
jo man brukar ha det som en riktlinje att 1/3 in i väggen (från insidan) eller rättare sagt det är i förhållande till isoleringen så man inte har tappat mer än 1/3 av temperaturen innan plasten kommer men det är en fördel om det är som i detta fallet på ca 1/4 in bara

och det kan vara värt att tänka på om man har olika isolerförmåga i väggen som det blir när man blandar typ vid tilläggsisolering av ett hus med sten eller trästockar som isolering

för går man på tjockleken bara så kan det bli väldigt fel om man jämför typ timmerstockar och mineralull då det skiljer ca 3ggr i isolerförmåga så har man lika tjockt av båda materialen så är det 1/4 in beroende på vart man sätter isoleringen och om man sätter plasten mellan dom
 
Vad jag förstår så är det ett nybygge du håller på med. Under byggtiden är fuktbelstningen väldigt hög, ej färdigtorkat virke, färg, spackel, mm som avger mycket fukt när det torkar. Det är därför viktigt med bra ventilation gärna kompletterat med en avfuktare under byggtiden.
Det är alltså inget konstigt med fukt på plastens insida under byggtiden, det är en uppmaning att förbättra ventilation/avfuktning.
I samband med golvspackling måste man emellertid vara försiktig med avfuktaren då spacklet inte får torka för snabbt.
 
Kan det vara en ide att strunta i 45 isoleringen på insidan och bara använda utrymmet till el och vvs installationer?? för att inte ha plast mellan 2 isolager?? Och i stället ha liggande 45 isolering på utsidan som köldbryrate??
 
Att få bort fukt ur just fuktig isolering är väl oerhört svårt, eller?

Hittade en väggkonstruktion på webben som jag tycker verkar vettig. Vad tror ni ?
 
  • nyvägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna vägg är den smart och bra?

Konstr%204.jpg

lattregel.jpg

Här ser ni vårt unika utförande. Hemligheten i vår väggkonstruktion ligger i vår mönsterskyddade väggregel. Denna gör det möjligt att isolera hela 34 cm till nästan samma kostnad som ett normalisolerat hus. U-värdet på vår vägg är 0,125. Regeln består av en inre bärande regel samt en yttre spikregel. Mellan dessa läggs cellplastisolering som slutligen binds samman med spikbleck.
 
Varför skall det vara 2 lager med 45 isolering på insidan av väggen? Varav det första skall vara stående som väggreglar, borde i så fall vara bättre att välja 220 reglar och sedan liggande isolering på det. Vad är det för skillnad att ha liggande 45 isolering på utsidan eller insidan av väggreglarna? Är det någon som har erfarehet att lägga liggande 45 på både utsidan och insidan av väggreglarna, (kanske är onödigt)? Annars tycker jag det känns bra att ha ett rent installationsutrymme och slippa dutta med isolering runt rör och dosor.
 
På den första bilden ovan finns ett lager utegips, är det standard? Vi bygger nu och de har inte haft gips mellan reglar och panel.
 
vanjis skrev:
På den första bilden ovan finns ett lager utegips, är det standard? Vi bygger nu och de har inte haft gips mellan reglar och panel.
Utegips, vindpapp eller asfaboard; något av det bör man iaf ha för att det ska bli vindtätt. Själv gillar jag asfaboarden.
 
Vindpapp har de satt. Så då ska det vara ok alltså. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.