Jag har läst att eftersom Friggebod ej kräver bygglov, så är det fritt fram att bygga friggebod även på prickad mark (förutsatt att andra regler uppfylls, t.ex att den byggs inom 4.5 meter från tomtgräns). Att det är möjligt att bygga Friggebod på prickad mark - är det allmän praxis? -eller, kan det skilja sig från kommun till kommun?

jokomoko
 
Så här står det på Stockholms kommuns hemsida om friggebodsregler

Avstånd till gata och park ska alltid vara minst 4,5 meter. Kommunen kan inte medge att skärmtak eller bod placeras närmare gräns mot gata eller park än 4,5 meter.

Du kan läsa mer på: http://www.stockholm.se/ByggBo/bygglov/Bygglov/Friggebodsregler/

Då prickmark ofta finns just i gräns mot park eller gata så är det nog tyvärr inte tillåtet.
 
Det är OK att bygga en friggebod på prickmark, om den uppfyller kraven för att vara bygglovsbefriad.
/TB
 
Hemmakatten
Precis, vi själva har en friggebodpå prickad mark, men tänk på det som TB skriver, att det gäller att uppfylla kraven för bygglovsbefrielse.
 
Tack för svaren :)

Då har vi klarlagt att Friggebod på prickad mark är möjlig.

En annan närliggande fråga då. Jag har en lång smal fritidstomt (detaljplanerad) ca 10,000m2 där huvudbyggnaden är placerad i ena ändan. Enligt kommunen måste friggeboden ligga "i nära anslutning till huvudbyggnaden". Detaljplanen i sig har inga speciella restriktioner. Jag skulle gärna vilja ha friggeboden på bortre sidan av tomten , så långt ifrån huvudbyggnaden som möjligt (ett område som för övrigt är "oprickad"). Vilka regler gäller egentligen om hur långt från Huvudbyggnaden friggeboden kan ligga?


jokomoko

p.s
Jag ser nu också att i "friggebodsregler", länkad till i denna tråd, också klart säger att friggeboden måste "vara i bostadshusets omedelbara närhet". Ganska kört att bygga friggeboden i andra änden av tomten med andra ord...:(
 
Hemmakatten
Grannen har byggt en friggebod som ligger ca 140 meter från huset. Den marken är prickad, men den remsa där friggeboden står på är utmärkt på detaljplanen med "kryss" vilket enligt denna detaljplan betyder att uthus får byggas på den marken. Huruvida grannen diskuterat med kommunen innan friggeboden byggdes vet jag inte.

Vår friggebod är i anslutning till bostadshuset vid en vändplan/p-plats, ca 20-30 meter bort (vi har också en stor tomt).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.