Hej

Håller på renovering av badrummet, och har kommit till det läget när det är dags för vattenledningarna att komma på plats.

Jag ska använda Uponor PEX med skyddsrör, men frågan är hur jag ska göra med genomföringen genom vägg och tätskikt.

Har tittat på både väggdosa och väggbockfixtur, men jag kan inte bestämma mig för vilket alternativ som är bäst.

Har ni här på forumet några bra tips och råd angående detta?

/Jonas
 
Väggdosan används vid ingjutning eller i murad vägg, där är väggbocken omöjlig. Väggbocken kräver 70mm regel medans dosan klarar sig med 45.

Jag tycker väggbocken är enkel att använda i en regelvägg och valde att använda den.

Aftonbladet eller Expressen?
 
Vilken som.
Väggdosa skulle jag väla i och med att det känns som om den avlastar alla spänningar i röret innan genomföringen. Ren magkänsla, alltså.
Det går också (till skillnad vad många anser) att byta ut PEX-röret om olyckan skulle vara framme. Går det med fixturen?
 
Johan Gunverth skrev:
Går det med fixturen?
Du har lovat mig att fixa det om det behöver bytas här så mitt svar är att det går. d^_^b
 
MathiasS skrev:
Du har lovat mig att fixa det om det behöver bytas här så mitt svar är att det går. d^_^b
Jaja, nu ser jag vilken fixtur det är. Jo, det borde gå med lite vilja. :D
 
Tack för hjälpen.

Tror jag kör på väggbockfixtur. Den verkar enklare. Den enda nackdelen jag ser med den är att man måste ha ett blandarfäste som måste skruvas i väggen.

/Jonas
 
Under vasken är det bättre med väggdosa. I den kan du skruva in en anslutning med kulventil till kranen. Sätt även en väggdosa vid WC, blir mycket snyggare än att använda väggbockfixtur.
 
Aha. Jag som trodde det var mest lämpligt att använda väggdosa i duschen för att slippa blandarfästet.

/Jonas
 
Ja, det är det också. Jag har väggdosor på alla ställen i huset, ingen väggbockfixtur.
 
Jag har faktiskt lite svårt att fatta hur jaf ska montera dosan så den sitter bra.

Jag har skaffat dosor och ett fästjärn för att få rätt c/c-mått, men jag fattar inte hur dosan ska fästas i väggen annat än i järnet. Känns inte så stadigt om man säger så. Har sätt att man kan skruva i väggskivan bakifrån, men det känns ju inte så bra att skruva i gips.

/Jonas
 
Jag satte kortlingar bakom och skruvade fast där. Det ska finnas monteringstips på Uponors sida. Det finns flera olika monteringssätt.
 
fn76 skrev:
Under vasken är det bättre med väggdosa. I den kan du skruva in en anslutning med kulventil till kranen. Sätt även en väggdosa vid WC, blir mycket snyggare än att använda väggbockfixtur.
Ser inte väggbrickan likadan ut när du använder dosor? En bild tack.
 
Med integrerad kulventil.
 
  • Uponor1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok jag fattar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.