Hej!

Jag håller på att bygga ett badrum i en gammal torpargrund som tidigare haft en (dålig) platta på mark. När jag bilade bort den gamla betongen märkte jag att man strukit något svart gojs (tjära?) på timmerstockarna längst ner. Det var även tjärpapp mellan stockarna och stenarna som betongen låg mot och själva betongen.

Rummet jag gör badrum i användes för ~110 år sedan som kök och viss åverkan märks på timret då det på vissa ställen varit rätt murket. Inget som är pågående nu verkar det som, med mina begränsade kunskaper om trä. Mycket av det som var dåligt är borttaget och det som är kvar är inte i en bärande konstruktion utan blir "inreglat".

Jag förstår att jag antagligen borde ha plast mellan EPS-plattan jag gjuter nu och EPS-cementen, men bör jag behandla stockarna med något ytterligare? Stenarna, kan det krypa fukt längs dem nerifrån? Det låg lite gullfiberisolering mellan dem och betongen tidigare.
 
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha hjälp med?
Trä kan du behandla med tex. Boracol som tar kål på ev. mögeltillväxt. Ska man vara riktigt nogrann så slipar man av trädelarna som är infekterade och sen behandlar. Boracol sug sen i träet och förebygger sen tillkomst av div. oönskade biologiska kompisar.

Som att installera Norton antivirus i träet...

lägg upp en bild på slagsfältet så kanske man får en hum om vad du ska göra.
 
Tack för svar Bjoern! Här är en bild på hur badrummet ser ut för tillfället:
zwBiu.png
I höjd med de svarta stockarna kommer det slutgiltiga golvet vara, ungefär. Under de svarta stockarna ser man stenarna som huset vilar på. Jag har tänkt fylla upp med 20-25 cm singel direkt på marken som ses i nederkanten av bilden. På singeln skall jag sedan fylla på med EPS-cement är det tänkt.

Jag upptäckte en klantig felformulering i mitt första inlägg.
Ett förtydligande:
"Jag förstår att jag antagligen borde ha plast mellan EPS-plattan jag gjuter nu och stockarna, men bör jag behandla stockarna med något ytterligare?".
Ditt förslag om Boracol tänker jag överväga... Ska man göra något speciellt med stenarna? Kan fukt vandra längs dem upp i plattan?

Fler bilder på slagfältet finns här, inte fullkomligt uppdaterat, men ni förstår kanske idén med utbyggnaden...

För att förtydliga: Finns det några uppenbara problem jag bör förebygga med att gjuta platta i sådana här förutsättningar? Marken utanför är relativt torr och jag har extradränerat hjälpligt. 0,5-1,5 meter till berggrund.
 
  • Hej, singel är ju kappilärbrytande så svaret är nej. Det kan inte vandra upp fukt från stenarna till plattan. Var noggran att du använder tvättat singel bara. Sen vet jag inte om nån skulle ha invändningar på ev radon och hur du ska motverka det. Inte för att jag tror att det spelar nån roll då resten av huset inte är byggt för att motverka det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.