Hej!
Jag undrar vad ni skulle valt om ni valde mellan FTX och IVT 633 frånluftsvärmepump och varför??
 
Drar liv i denna gammla tråd.
Är i samma sits som ekdahl nämligen.

Tacksam för svar hur ni andra gjort.
Huset mitt är ett fiskarhedenvillan på 1 plan och 134kvm. Huset heter trasten.

mvh magnus
 
Ska själva oxå bygga med fiskarheden (lommen) och undrar exakt samma sak. ca 50k för ivt 633 och 75k för FTX.

fördelen med 633 är väl att man har "obegränast" varmvatten? fördel FTX är klimatet inne, men samtidigt filter och grejer som ska bytas?

våran säljare trodde det va lägre drifts kostnad på 633 systemet?
 
Har man verkligen obegränsat med varmvatten med 633? Min rörkrökare påstår att allt varmvatten värms via frånluften, inte via fjärrvärmen. Men helt säker är han inte, och inte jag heller..... Hur har du fått den infon? Har du en text om det också kanske?
 
I kombination med Fjärrvärme så används inte fjärrvärmem för uppvärming av extra varmvatten. Utan endast värme till huset. Detta enligt säljare på IVT.
 
carax skrev:
I kombination med Fjärrvärme så används inte fjärrvärmem för uppvärming av extra varmvatten. Utan endast värme till huset. Detta enligt säljare på IVT.

Stämmer helt rätt..
 
Efter att ha forskat en hel del i området så är det dags att särskilja FTX från Flånluftsvärmepumpar helt och hållet.

FTX är ett ventilationssystem med återvinning. FTX och Frånluftsvärme blir därför tårta på tårta..

Antingen väljer man Fjärrväme med FTX eller Fjärrvärme med Frånluftsvärme. I det förstnämnda så är Fjärrvärmen den enda uppvärmningskällan av värme och varmatten men FTX gör att du inte behöver nyttja fjärrvärmen i så stor omfattning. Dessutom ger det ett bättre inomhusklimat utan kallras från ventiler. Ca 30000 dyrare dock.

I det andra fallet så ersätter fjärrvärmen elpatronen i frånluftsvärmepumpen Istället för att elpatonen går in när flånluften inte räcker till (tex under dessa kalla dagar eller vid mycket badande och duchande) så används fjärrvärmen.

Tycker alternativet fjärrvärme och ftx verkar vara ett bättre alternativ även om det är svårt att kalkylera hur mycket mindre fjärrvärme man förbrukar med hjälp av FTX. Dock slipper man ju allt kallras i huset, eventuella problem med FLVP och ett bättre inomhusklimat.

Jag försöker nu också jämföra kombinationen Fjärrvärme och FTX kompletterad med en ackumulator och solslingor. Med installation så är detta säkert en 130000 kr ytterligare men då är all produktionen av värme och varmvatten säkrad vår/sommar/höst. Vi skall dessutom ha en braskamin och då skulle man kunna införskaffa en vattenmantlad sådan så att allt myseldande under de kalla dagarna på året tas tillvara optimalt.

Har tittat på www.euronom.se och produkterna EXOTANK FV, Exosol LBC och Exoflame. Någon mer än jag som funderat på denna kombinationen ?

Blir en saftig investering men man slipper beroende av fjärrvärmen (nyttjas ju minimalt).
 
Tyvärr så stämmer inte dina eftersökningar till hundra procent... i just fallet med IVT633 så är det så "korkat" att den har inluft via ventiler (fönster eller fresh) och sedan så kör den med frånluft för uppvärmning av vatten och värme och med fjärrvärme som komplement. Dock så värmer den allt varmvatten som inte frånluften klarar att värma upp via en elpatron som grädde på moset... Jag har försökt få reda på om detta endast är en inställning, men har ej lyckats ännu....I övrigt har du nog rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.