Det har i många tidigare trådar diskuterats vilken kopping som föredras, Wago, Torix eller U-båt osv. Preferenserna varierar hos många beroende på var kopplingen sker, i en rymlig kulodosa eller i en trång apparatdosa.

Men hur är det ifall det är fyra eller fler trådar (FK 1,5mm2) som ska kopplas ihop? En Wago för 5 ledare är väl lite klumpig och en U-båt kan väl bara ta tre st FK 1,5? Är det Torix som gäller eller kan man trycka dit två stycken trådar i varje anslutning på en sockerbit och ändå få ett bra resultat?

Hur resonerar ni som gör sånt här varje dag?
 
När jag jobbade som elektriker var det Torix som gällde för FK i infällda dosor. Wago fanns inte på den tiden;).
Får sockerbitar ens användas i fasta installationer annat än i anslutningsplintar i apparater och lampor mm?
 
dannyowl skrev:
En Wago för 5 ledare är väl lite klumpig
Om du menar en Wago med små spakar som är lätt att öppna ja, men en vanlig Wago för 6 ledare är väl rätt så smidig i mina ögon.
 
Såg att Wago också hade en klämma kallad Micro för fyra ledare, den tar inte mycket plats.
 
Inga problem att få in fyra st FK 1,5 i en U-båt, det funkar.
 
Jag brukar använda Wago. quick_connectors.jpg
Fast de är en aning stora och det finns Helacon som tar mindre plats, fast som jag, fortfarande, inte har börjat använda.
Jag brukar aldrig fylla en Wago, d.v.s. har jag fyra trådar så tar jag inte en fyrans wago utan en sexans, för att få reservhål för framtida inkopplingar.
(Jag vet att en av argumenten som "Wago-motståndare" använder sig av är att de är svåra att ta av och att de aldrig finns reservhål."

//Patrik
 
Redigerat:
Jag säger bara...
141192-3.jpg
HELLERMAN d^_^b

Fördelar jämfört med Wago:

  • Har dubbla fjädrar (trådarna sitter bättre, mindre risk för glapp)
  • Man kan stoppa i EK, FK, RK, Bi-ledare
  • Det är lättare att få i tråd (tex en lite tillknycklad FK)
Nackdelar jämfört med Wago:

  • Lite svårare att få UR ledare. Man får vrida och slita lite hårdare.
 
Redigerat:
Jag tycker det går ganska bra att få ur ledarna ur Wago. Man bara sliter och vrider samtidigt så hoppar ledarna ur. Men man skulle kanske beställa nån ask Hellermann och prova.
 
när vi ändå är inne på detta, så undrar jag hur man bäst kopplar ihop flera RK6 och EK6
t.ex. avgrening av matningen till flera centraler, jag har använt stora U-båten de gångerna det bara är 3st RK6 som ska ihop, tvinnar man först ihop dom och den trär på Ubåten så går det, men om det t.ex är 2 st RK6 och 1st EK6 som ska ihop så funkar inte ubåten, en gång behövde jag få ihop 2st RK6 med 2st EK6, det fick bli såna där klämmor som man har till blankledning där man ansluter vanlig kabel mot blankledningen, typ som ett U med en mutter på, om ni vet vad jag menar, men dessa är inte isolerade, så det fick bli många varv eltejp över dom 3 klämmorna, vilket inte kändes helt seriöst.
 
Sockerbit modell större?
 
Rikard Ågren skrev:
Sockerbit modell större?
men en sockerbit för 6mm2 får man ju bara sätta in en 6mm2 från varje håll, eller finns det ännu större?
jag har läst här att det finns "grön torix" dock har jag inte sett dom på någon av nätbutikerna.
 
Eller en sån här, E2251130
145924-3.jpg
 
Annars finns ju U-båtar som tar upp till 2 x 16mm2...
E nr: 14 408 41 Dubbelklämma transp 16mm2
e1440841.jpg
 
Hågge skrev:
Annars finns ju U-båtar som tar upp till 2 x 16mm2...
E nr: 14 408 41 Dubbelklämma transp 16mm2
QUOTE]
bästa förslaget hittils, tack, denna ska jag prova! såg förresten att elbutik.se hade grön torix, nån som provat dom, funkar det att lägga ihop E och F ledare i dom som jag ville?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.