Är intresserad av ett hus som är byggt nån gång kring sekelskiftet...Huset har timmerstomme och fasaden är eternit... Om det blir affär så har jag tänkt byta ut fasaden till panel...

Är det nå speciellt man ska tänka på isf? Kan man riva ner eterniten och sätta upp gles och sen panel, ev kanske man ska ha nån vindduk emellan?
Försämrar man husets konstruktion på detta sätt? Antagligen har ju inte eterniten suttit där sen huset byggdes tänkte jag....
 
Vi tog ner eternit från vårt sekelskifteshus för några år sedan. Det finns dem som låter eterniten sitta kvar bakom den nya panelen men vi ville bli av med den. Dessutom bygger det ytterligare på fasaden om man inte tar ner eterniten.

När du blivit av med den så sätt antingen asfaboard eller vindpapp på hela fasaden. Det är nog troligt att det redan sitter nåt sånt under eterniten...eller du har kollat? Det kan oxå hända att den gamla panelen sitter kvar under eterniten om där funnits panel tidigare. Man sparade ofta tid genom att sätta ny panel/eternit direkt utanpå den gamla.

Pappen eller asfaboarden ska du använda för att huset ska bli vindtätt. Materialen passar gamla hus eftersom de släpper igenom fukt men inte vind. Asfaboarden bygger lite men isolerar i gengäld något mer än pappen. Beroende på hur välbevarat huset är i övrigt så kan det vara fördelaktigare att använd papp som inte förändrar proportionerna på huset i onödan. Fönster och andra detaljer försvinenr in i fasaden om man bygger på den och det förändrar utseendet mycket på äldre hus.

Du kan sedan sätta gles eller spika panelen direkt mot timret. Men det beror på vad för sorts färg du ska använda och glesen förändrar även den proportionerna. Använder du slamfärg krävs ingen luftspalt. Du förändrar inte husets konstruktion genom att sätta på papp eller board och sen ny panel.
 
Ett alternativ till papp/asfaborad är Gullfiber Fasadskiva. Den finns i 30, 50 och 80 mm tjocklek. Givetvis bra mtcket dyrare än papp/asfaboard men den ger ack så mycket mer tillbaka när elräkningen kommer.

Jag satte 50 mm Fasadskiva på mitt hus och sänkte elförbrukningen mellan 4000-5000 kwh/år. Detta gör att kostnaden "äts upp" på 3-4 år.

http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11752
 
Tack för snabbt svar...Exakt vad jag ville veta... Kommer naturligtvis få flytta ut fönster och dörrar så dom hamnar i liv med nya fasaden...

//Calle
 
Ska man inte tänka både en och två gånger innan man börjar tilläggsisolera en timmerstomme?
 
B
man får ju inte gör det för tätt bara. viktigare med luftspalt.
ta hellre asfaltboard eller asfaltpapp istället för plast.
och du ska nog inte isolera fönstren med plast isolering, isolering, fogband och fog. ta bara plastisolering och isolering.
 
Jo man ska helst tänka efter flera gånger innan man isolerar en timmerstomme. Ofta räcker det med att täta huset ordentligt. Men det beror förstås en del på var det ligger rent geografiskt och så. Det är därför jag tipsade om asfaboard eller papp eftersom det viktigaste är att täta mot drag och det gör dessa material.
 
Tilläggsisolering av timmerhus..jo det var inget superenkelt beslut som jag tog precis , kan iaf bocka av det bekymmret på den långa listan efter MYCKET velande å läsande om just det ämnet..om beslutet vart rätt får tiden utvisa :)

En sak som är helt säkert är att det är en himla massa knepiga beslut man ska ta som lekman. :)

Mitt råd är att ta ett steg i taget, tänk igenom själva affären först som allt det innebär, allt annat hinner du nog få kläm på hur du/ni ska göra sen.

Lycka till med det ev köpet och hoppas det blir av.
 
Hej igen!

Vart ingen affär där i somras (av olika anledningar), men huset är fortfarande ute till försäljning och jag har väl inte riktigt kunnat släppa det :)

Har lite frågor som iof kanske är svåra att svara på för er, men jag försöker!

Huset är ju rektangulärt, 1½ plan...Timmerstomme, ca 10x 7 meter...Misstänker att en vägg genom huset är bärande, och om det nu blir aktuellt med affär, så vill jag gärna ta upp en öppning i den... Öppningen kommer vara där en befintlig dörr sitter, och kommer bli ca 4,5 meter...

Finns det några problem med det iom att det är en timmerstomme? Väggen i fråga är ju inte timrad kan man väl anta? Det jag vill veta är väl egentligen om man kan göra som vanligt, att sätta in limträ under mellanbjälklaget eller om man gör på nå annat sätt enbart pga timmerstommen?
Det var väl ungefär det jag kom att tänka på nu...

//calle
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.