janwide
Ska lägga om mitt tak i sommar.

Har betongpannor. Ska ersätta dessa med nya samt lägga ny papp, ny läkt o.s.v.

Min fråga är: Råsponten under pannorna är på vissa ställen mycket svartnad. Detta ser jag innifrån kallvinden. Bör jag byta ut detta trä även om det känns fast och hårt? De har legat sedan 60-talet.

De svartnade brädorna ligger samtliga i norrläge och de har mao inte fått torka ut på samma sätt som de som ligger i söderläge. Mot söder ser samtliga brädor mycket fina ut.
 
Tror inte du behöver byta ut dem om de känns friska i övrigt. Att de blivit missfärgade hör väl till när de utsatts för väta. Skrapa lite på dem ser du om de ser fräschare ut.
 
janwide
Tack för tipset. Jag vet ju faktiskt inte om de är svarta rakt igenom.

Någon som vet varför trä svartnar när det varit utsatt för väta? Är det inte någon form av röta?
 
janwide
Någon som VET om jag behöver byta trät om det bara är svart men hårt och fast för övrigt?

Ingen skugga över dej JanneL, men det känns som det står mycket på spel om jag gör fel, så det vore tryggt med fler synpunter.
 
Om trät är friskt i övrigt så finns ingen anledning att byta det. När du stoppat anledningen till att det svartnat (läckage/fukt) och det torkat så har föruttnelseprocessen också avstannat.

Du kommer ju få se hur sponten ser ut på andra sidan när du river av takpappen. Är den genomfuktig så bör du försöka torka den innan ny papp läggs. Är du det minsta osäker så är det naturligtvis bättre att byta ett par kvm för mycket än för lite. Om inte annat för att sova gott på natten ;).
 
janwide
Hur torkar jag sponten om den är genomfuktig? Är det varmt och soligt ger det sig ju själv. Men annars? Täcka med presseningar och vänta på nästa soliga dag kan vara en ide men det känns inte som att jag kommer att ha tid för detta. Öppna ett hål i sponten och koppla in en byggfläkt mot detta? Någon annan idé?
 
Är den helt genomsur så tar det ju ett bra tag att torka upp den, då är det nog frågan om det inte är bättre att byta ut. Det beror på helt enkelt ;-)
 
Å andra sidan torkar det väl ganska fort ändå bara det blir varmt ute. Det brukar bli ordentligt varmt på vinden. Att ta upp en byggfläkt känns lite riskabelt. En avfuktare skulle nog passa bättre om det inte är för bra ventilation.
 
Ja, efter den här svinkalla vintern förtjänar vi en solig och varm sommar! :)
 
Prova att känn med en kniv, tryck in spetsen, jämför mot en frisk. Visst, som du tror vätan "svärtar"
 
janwide
Var uppe och ålade på min mycket trånga vind i går och testade att "känna" på de svärtade ställena med en kniv. Träet är helt fast och inte svampig överhuvudtaget så det kommer jag inte byta ut.¨Satsar förmodligen på en soptionsavfuktare för att komma åt problemet och stoppa ev. röta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.