hej!
det är så att min kompis bor i en lägenhet som har 1-fas matning idag med TN-C 4-ledarsystem. han vill koppla in en ny spis, men den spisen han har idag är 1-fas-20A och nu har han köpt en spis som kräver (2fas-nolla) eller 3fas.måste man dra om ledningen från huvudcentralen då till lägenheten? eller om man väljer allternativet (2fas-nolla) om man kan koppla in de 2 faserna på varsin säkring? så man splittar på 20A säkringen och sätter 2*10A säkringar istället
 
Det här får vi reda ut...alltså, han har 1-fas i läganheten? Då är det inte 4-ladarsystem i lägenheten utan TN-C 2-ledare, en fas och PEN.
Vilken elementspänning har spisen? Måste vara 230 (eller 220om det är en gammal spis :rolleyes: ) . Den kan då vanligen kopplas om mellan lite olika alternativ, koppla för engas 230V och använd en 3*4 anslutnigskabel, sitter det något annat måste den alltså bytas.
Är det en 400 (eller 380) V spis kan den inte användas för enfas.
 
ja TN-C är det iaf :) det stod 380 v på den nya spisen. men jag fick en snabb tanke om att det hade gått att splittra den 20A säkringen så du får dit 2 faser med 10A säkring så jag körde på 2fas med nolla. men där hade jag nog lite fel. så får isåfall mata om centralen från huvudcentralen i huset antar jag?
 
En 380-voltspis blir oanvändbar om det bara finns enfas tillgängligt, blir bara fesljummen om man nu skulle prova.
Ny stigare till lägenheten kan bli ett ganska stort projekt, nog mindre pengar att skaffa en annan spis.
 
ja jo det är det jag befarade också. ville bara ha det konstaterat lite (boll plank). men du tror verkligen inte det skulle funkat med det jag berättade om att göra 2 säkrningar utav 20A så det blir 2st 10Asäkring. och använda de 2? skulle det inte kunna funka?
 
Nej, problemet är att man inte med en fas kan få de 380/400 volt som varje elementslinga i spisen vill ha, med 230 v blir det bara fesljummet.
Skaffa en spis där det står "ELEMENTSPÄNNING 230 VOLT", eller 220 om det är en lite äldre spis.
 
okeej! det får nog bli så ja. tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.