Då min kära hustru har möjlighet att jobba en del hemifrån och tanken är att hon ska göra det i större utsträckning i framtiden, så planerar vi att bygga en Friggebod i trädgården där hon (och även jag) kan ha kontor.

Vi har skissat lite grand och en sak som vi är helt inne på är att vi ska ha ena långsidan (ca 4 m) glasad. Då det kommer bli fruktansvärt varmt så är önskemålet att det ska gå att öppna ett större parti av väggen. Vad jag har i skallen är av modellen skjutdörr där man kan skjuta undan ena halvan av väggen. Men det kan säkert finnas fler varianter som jag inte har koll på så alla tips mottages tacksamt.

Jag har sett exempel på fönsterpartier tillverkade i Baltikum men jag saknar närmare kunskap om dessa. Någon som känner till dem bättre?
Någon som har andra förslag som inte kostar skjortan?

Eftersom det ska användas året om så behöver det ha ett hyfsat isolervärde.
 
kolla ekstrands. Jag har ett parti som är ca 4 meter därifrån där hela partiet kan skjutas/fällas ihop mot ena kanten. Det blir då ca 50 cm av öppningen som täcks. Jag gillar den lösningen.

Inte superbilligt men snyggt och praktiskt
 
Mmm... det är ju faktiskt ett alternativ lite beroende på hur friggan ska planeras.

Prisindikation?
 
Jag har velfac som jag är nöjd med, fördelen är att du kan få vilka mått du vill. Det bredaste skjutdörrsparti jag har är 260cm konstade ca 13000.
De är tvåglas med de insolerar väldigt bra. Sedan stänger de och öppnar de lätt.
Hajom är ett annat alternativ.

Jag hade tidigare ett vikdörrparti från Skånska byggvaror, det hade fördelen att öppningen blir större än skjutdörrspartier, med dessa vikdörrar är gjorda för uterum även om man kan acceptera dem i en friggebod kanske.

Såg att det fanns en prislista på Velfac, ett 200(h)X290(b) landar på ca 30.000. Var inte de priserna jag betalade men jag hade en större order och fick en offert på totalen. Såg ingen info om 290 var största bredd
 
Redigerat:
Guzzi skrev:
Mmm... det är ju faktiskt ett alternativ lite beroende på hur friggan ska planeras.

Prisindikation?

7-8000 kr/m ungefär tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.