Någon som har erfarenhet av detta företag?

Hur är dessa kaminer?

MVH
Magnus
 
Hej,
Vi har nyligen köpt en kamin från Kaminexperten, en Kiruna Verona, som jag hoppas att vi snart får installerad. De kunde inte klara att hjälpa oss med installationen, utan vi har fått tag i en något lokalare installatör, och väntat.. väntat och väntat. Dryga sex veckors leveranstid för vår nya modulskorsten.. ???
Kan återkomma med en rapport efter installationen.
//GoForIt
 
Hej.
Vi installerade en "Malmö" under sommaren.
Den ser hyggligt prydlig ut, ger intryck av bra kvalitét, kostade inte så mkt, upplevs grymt effektiv.
Vi kan bara rekommendera kaminexperten.
De levererade också den schaktfria skorstenen.

Hälsningar

Dadid

P.S. Att sen sotaren vill ha trappa och räcke eller allrahelst hiss för att kunna sköta sotningen på ett papptak som lutar 10grader och företrädelsevis besöks under den varma delen av året är en HELT annan historia..... D.S.
050711_kamin.jpg
 
Schaktfri....med nollavstånd till brännbart??!
Steel 60 misstänker jag, well well godkänt iaf, inget att rekommendera dock.
 
Hej Magnus
Tja, nollavstånd blir det ju inte riktigt.
Vilken yttemperatur bedömer att den tjockare delen av skorstenen uppnår på aktuell höjd när den är ansluten till denna ganska effektiva kamin?

ÄR det så illa att normen godkänner brandfarliga konstruktioner?


/Dadid

skorsten.gif
 
Dadid skrev:
P.S. Att sen sotaren vill ha trappa och räcke eller allrahelst hiss för att kunna sköta sotningen på ett papptak som lutar 10grader och företrädelsevis besöks under den varma delen av året är en HELT annan historia..... D.S.
Det kan blir värre. En bekant hade brand i sin skorsten för några år sedan, i vintern, snö/is på taket. Då var det bra att brandmannen med sin rökdykar utrustningen på kunde kommer fram till skorstenen.
 
Det kan blir värre. En bekant hade brand i sin skorsten för några år sedan, i vintern, snö/is på taket. Då var det bra att brandmannen med sin rökdykar utrustningen på kunde kommer fram till skorstenen.
Ja, det var ju jättebra!
/Dadid
 
HEJ!

Min erfarenhet av detta företag är inget vidare. Jag ringde för ca 1 månad sedan och fick ett muntligt pris för Malmö plus ca 6,5m skorsten (schaktfri) i matchande färg. Jag skulle bara återkomma med höjden från golv till tak. Inga problem sa dom. En dryg vecka senare ungefär (efter lite mailkorrenspondens) mailade jag min beställning (med leverans och fakturaadress) samt frågor om rör till tilluftsanslutningen. Då började cirkusen. Beställningen med önskemål om leveransdatum (30-31jan) samt fråga om dom behövde ritning på vårt hus skickade jag 20 jan. Fick inget svar. Mailade igen 23 jan inget svar. Ringde 23jan och talade in meddelande på deras telefonsvarare om min beställning. 24 jan på e.m. fick jag ett mail där det stod att dom försökt nå mig utan resultat. Jag läste mailet på morgonen den 25 och ringde direkt till dom. Dom hade ringt till mig sa dom, men jag har telefonsvarare och dom lämnade inget meddelande till mig på den iallafall. Jag fick nu veta att jag inte kunde göra beställning per mail utan att den bara kunde göras per telefon. Priset jag blivit lovad tidigare ville dom backa på men jag sa att jag ansåg att den muntliga offerten skulle gälla.
Ok, sa dom då men ville jag ha kamin och skorsten fick jag lov att svara på offerten innan klockan 12 samma dag annars gick det inte. Hur kan jag få en offert då undrade jag? jo den skulle faxas till mig. Får jag offerten före 12 idag och på den summa vi kommit överens om så skall jag svara på den omgående sa jag.
Klockan var nu 10.30. När klockan var 5 min i 12 ringde jag igen och frågade hur jag skulle kunna få den utlovade offerten som jag skulle svara på innan 12. Det vet jag inte blev svaret för chefen hade åkt iväg på 4-dagars konferens och ingen visste någonting. Dagen efter kom en offert i min fax. Tråkigt nog var den bara på skorstenen och till fel summa samt dimensionerad efter fel kamin. Därefter följde en lång rad samtal och fax från den 30 jan till 2 feb. Ännu har jag inte sett någon offert.

Under den här tiden har jag mailat mina telefonnummer, adresser, 2 olika faxnummer och mått på huset så många gånger att jag inte kommer ihåg antalet. Personen jag talade med satt alltid på "fel" plats och hade tyvärr inte min beställning framför sig.

Det sista jag skrev till dom...
(som svar på deras fråga om allt var ok då dom inte hört något från mig sedan dom faxat min offert den 31 jan??????!!!! (jag talade med 2 olika personer på företaget den dagen vid 5 tillfällen där jag förklarade att jag inte fått något fax))

... var att jag väntat vid faxen i över två timmar och nu insett att jag knappast skulle få se den utlovade offerten.

På det mailet fick jag inget svar...

Jag trodde dom ville sälja sina produkter??


 
Jisses, vilken soppa. Det är lätt att tappa sugen när man har att göra med opersonliga företag, kundtjänst, support etc.
I vårt fall handlade vi inte över nätet utan hade en bra direktkontakt med Kaminexperten i Ängelholm. De hjälpte gladeligen till med tips och idéer inför monteringen etc. Att få en rördel lackad i rätt kulör var inga problem.
Att hämta grejorna efter normal arbetsdag gick bra. Etc etc.

Vi får hoppas att din kaminaffär löser sig på bästa sätt. Oavsett vem du vänder dig till.

/Dadid
 
Fin!
En såm vill vi åxå ha....

Pär
 
Hej,

Rekomenderar ej Kaminexperten (sthlm). Vi köpte kamin, skorsten och installation för dyra pengar. Betalade allt med en gång... Installationen godkänns ej av sotare varvid Kaminexperten inte åtgärdar trots 10-talet påringningar/mejl.

Namnet förpliktigar men det ska man inte lite på...

/Amor
 
köpte en göteborg kamin för några år sen-kanske inte världen snyggaste men f-n va den levererar värme-sen att de va lite strul när jag hämtade den är en annan historia.
 
Varmt får man även om man eldar i en soptunna. Det är vid eldning för underhållsvärme som det ställer krav på kaminerna. Antingen skall de kunna leverera värme med hög verkningsgrad vid 20% av toppeffekt eller vara försedda med ett rejält värmemagasin som håller värmen 10-15 tim efter det slocknat om den värme man har f.ö kostar mer än veden.Kaminexperten består av vanligt folk som gör egna prioriteringar och strävar efter lönsamhet och har mediokra (och många billiga)kaminer som naturligtvis i vissa fall har sitt berättigande.Men en j:a skillnad kan det vara mellan olika kaminer.(och nu talar vi inte utseende). Det är säkert så att den som köpt en 50 000 - kronors kamin får en snabbare installation än den som köpt en 3800:-kronors.
 
Finns det några fler synpunkter på Kaminexpertens billiga kaminer (dvs under 5000:)

Vi vill ha en liten kamin med inte alldeles för hög effekt. Tanken är egentligen lite mysfaktor och lite värme under hösten och vintern. Har inga ambitioner överhuvudtaget att använda den för primär uppvärmning. Den kommer anslutas till befintlig murstock som fram tills förra vintern användes för oljeeldning men nu har vi bytt till luft/vatten, så att få lite värme i skorstenen under vintern är inte heller helt fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.